دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 بهمن 1399 - 12:23

هوش مصنوعی حیوانات در معرض خطر را شناسایی می‌کند

محققان یک سیستم جدید هوش مصنوعی ساخته‌اند که می‌تواند به حفاظت‌کنندگان از حیات‌وحش کمک کند.
کد خبر : 558284
Screenshot-2021-01-20-at-15.12.33-1.png

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از نکست وب، دانشمندان از ابزاری جدید برای نظارت بر حیات‌وحش در معرض خطر رونمایی کرده‌اند. این ابزار درواقع یک سیستم هوش مصنوعی است که به‌طور خودکار فیل‌ها را از فضا می‌شمارد. این فناوری دوربین‌های ماهواره‌ای را با یک «شبکه عصبی کانولوشن» (CNN) ترکیب می‌کند تا فیل‌های آفریقایی را که در جنگل‌ها و علفزارها حرکت می‌کنند، به تصویر بکشد.


در آزمایش‌ها، با استفاده از روش نقشه‌برداری، این فناوری نظارتی فیل‌ها را دقیقاً همانند ناظران انسانی شناسایی کرد و درعین‌حال خطر مزاحمت گونه‌ها را از بین می‌برد. این تحقیق به طیف فزاینده‌ای از پروژه‌های هوش مصنوعی پیوست که در تلاش‌اند از حیوانات در معرض خطر محافظت کنند.


«اولگا ایسوپووا» دانشمند کامپیوتر در دانشگاه «باث» که الگوریتم تشخیص را ایجاد کرده، گفت: نظارت دقیق درصورتی‌که بخواهیم گونه‌های حیوانی را نجات دهیم ضروری است. ما باید بدانیم که حیوانات کجا هستند و تعداد آنها چقدر است.



این سیستم همچنین جایگزین کارآمدتری برای شمارش دستی حیوانات از طریق هواپیماهای پرواز در ارتفاع پایین است. هر ماهواره می‌تواند هر چند دقیقه بیش از 5000 کیلومترمربع تصویر را جمع‌آوری کند. علاوه بر این، این روش می‌تواند حیوانات را هنگام پرسه زدن در سراسر کشور ردیابی کند، بدون اینکه نگرانی بابت کنترل مرزها یا درگیری وجود داشته باشد.


محققان فیل‌های آفریقایی را برای مطالعه انتخاب کردند زیرا آنها بزرگ‌ترین حیوان زمینی در جهان هستند که این امر تشخیص آنها را نسبتاً آسان می‌کند. اما محققان معتقدند که سیستم آنها می‌تواند به‌زودی گونه‌های بسیار کوچک‌تر را شناسایی کند.


انتهای پیام/4112/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته