ذرهای هوای نفس در آیتالله مصباح نبود/ عقلانیت از ویژگیهای مهم ایشان بود
به گزارش خبرنگار فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، عبدالحسین خسروپناه در وبینار بزرگداشت ابعاد شخصیتی، سیره آموزشی و تربیتی آیتالله مصباح یزدی گفت: اولین ویژگی مهم ایشان عقلانیت بود و اینکه اعتقاد داشت هر رفتاری باید مبتنی بر یک حجت عقلی باشد.
وی با اشاره به اینکه آیتالله مصباح یزدی برای مسائل ساده هم حجت عقلانی داشت، ادامه داد: وقتی از آیتالله مصباح یزدی سؤال کردند که شما نوههای خود را خیلی دوست دارید و ابراز محبت زیادی به آنها میکنید، در جواب گفت که من نسبت به همه کودکان ابراز محبت میکنم، چون کودکان از عصمت برخوردار هستند و فطرت توحیدی سالمی دارند و نزدیک به خدا هستند. بنابراین ابراز محبت به کودک وسیلهای برای نزدیکی به خداست.
خسروپناه افزود: آیتالله مصباح قدرت تحلیلی فوقالعادهای داشت و در مباحث فلسفه فیلسوف بود و صرفاً فلسفهدان نبود. ایشان نوآوریهای فلسفی داشت که منشأ آن عقلانیت بود.
وی تأکید کرد: ویژگی دیگر آیتالله مصباح این بود که اعمال و رفتارش مبتنی بر حجت شرعی بود و به دانشجویان نیز این مسئله را توصیه میکرد و میگفت بعد از دریافت حجت شرعی با کسی تعارف نداشته باشید. ذرهای هوای نفس در آیتالله مصباح نبود و پشتوانه کنشها و سخنانش حجت شرعی بود.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اظهار کرد: یکی دیگر از ویژگیهای آیتالله مصباح دوری از محافظهکاری و قاطعیت بود. خیلی از حزباللهیهای مدعی، وقتی در برابر بینش و کنش باطل قرار میگیرند و چیزی نمیگویند و اما ایشان قاطعیت داشت.
وی ادامه داد: برخی از حزباللهیها قاطعیت دارند و اما بدون پشتوانه شرعی و حجت عقلی حرف میزنند و به جبهه انقلاب آسیب میزنند اما آیتالله مصباح پشتوانه قاطعیتش حجت عقلی و شرعی بود.
خسروپناه گفت: آیتالله مصباح در زمینه پاسخ به شبهات دینی بسیار دغدغهمند بود و تأکید میکرد اگر شبهات را بفهمیم و به دلیل محافظهکاری پاسخ ندهیم، شرک است.
معاون علوم انسانی و هنر با اشاره به جامعیت در معقول و منقول بهعنوان دیگر ویژگی اخلاقی آیتالله مصباح یزدی اظهار کرد: ایشان فقیه، مفسر، حدیثشناس و فیلسوف بود و در همه علوم مجتهد و صاحبنظر بود.
وی افزود: اخلاق و تواضع از ویژگیهای مهم اخلاقی این عالم فرزانه بود و حتی وقتی نقد مخالفان را میکرد عقلانی و همراه با تواضع سخن میگفت.
خسروپناه گفت: آیتالله مصباح یزدی دغدغه عینیسازی دین داشت و دغدغه این را داشت که دین صرفاً در کتابها نماند و عینیسازی دین در علوم انسانی و همچنین عینیسازی دین در سیاست از مسائل مورد توجه ایشان بود.
انتهای پیام/4159/پ
انتهای پیام/