دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 بهمن 1399 - 08:19
زرنگار در گفتگو با آنا:

وظیفه پژوهشگاه‌ها تربیت محقق خلاق و کارآفرین است

معاون بانوان و خانواده بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال گفت: رسالت پژوهشگاه‌ها مشاركت در بهبود شرايط زندگی مردم از طریق تربیت پژوهشگران متخصص، خلاق، کارآفرین و كارآمد است.
کد خبر : 557169
unnamed.jpg

طاهره زرنگار، معاون بانوان و خانواده بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره تفاوت عملکرد دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها اظهار کرد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی، دانشجويان را در موضوعی خاص تربیت می‌کنند درحالی‌که پژوهشگاه‌ها، تربیت محقق و پژوهشگر عالم، توانمند، خلاق و کارآفرین را برعهده دارند.


وی افزود: رهبر انقلاب در پیام نوروزی سال 94 می‌فرمایند: «در سال ۹۴ آرزوهای بزرگی برای ملت عزیزمان داریم که همه‌ این آرزوها هم دست‌یافتنی است. آرزوهای بزرگ ما برای ملت در این سال پیشرفت اقتصادی است؛ اقتدار و عزت منطقه‌ای و بین‌المللی است؛ جهش‌های علمی به معنای واقعی است؛ عدالت قضایی و اقتصادی است؛ و ایمان و معنویت است که از همه مهم‌تر و پشتوانه‌‌ همه‌ آن سرفصل‌های دیگر است». در واقع جمهوری اسلامی در برخی مسائل نظیر اقتدار و عزت منطقه‌ای و بین‌المللی به اوج رسیده‌، در برخی موارد در مسیر است و در مسائلی مانند پیشرفت اقتصادی هنوز در مرحله‌ مقدماتی و آغازین قرار دارد.


4 رسالت پژوهشگاه‌ها


معاون بانوان و خانواده بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با بیان اینکه رسالت پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، مشاركت در ارتقا و بهبود شرايط زندگی مردم است، گفت: این رسالت از طریق «انجام پژوهش‌های بنيادين برای رسیدن توليد علم به فناوری»، «انجام تحقيقات كاربردی برای کسب فناوری‌های مرتبط با توليد، مصرف انرژی و توسعه مواد پيشرفته»، «تجاری‌سازی فناوری‌ها و ارائه دستاوردها به جامعه» و «تربیت پژوهشگران متخصص، خلاق، کارآفرین و كارآمد» صورت می‌گیرد.


زرنگار خاطرنشان کرد: خدا را شاکریم که در مسائل علمی به قابلیت‌ها و توانمندی‌های ارزشمندی در ایران اسلامی رسیده‌ایم. همچنین در زمینه‌ دفاعی و امنیتی جزو برترین کشورها هستیم. البته باید در نظر داشت که حفظ کرامت انسانی، روحیه‌ خودباوری، تضمین زمینه‌های رشد و بالندگی، زنده نگه داشتن ارزش‌های اسلامی و انقلابی، صداقت علمی و حرفه‌ای به‌عنوان ارزش‌هایی است که برای ما حائز اهمیت و قابل توجه است.


وی تأکید کرد: جامعه‌ علمی باید مرجع علمی و پژوهشی در كشور، منطقه و حتی در دنیا باشد. همچنین باید در زمینه‌های مختلف اعم از مواد، انرژی، شناخت مواد، بیومواد، انرژی‌های تجدیدپذیر، ذخیره‌سازهای انرژی، سرامیک و فلزات پیشرفته در کشور پیشگام باشد و در سند استراتژیک مراکز علمی و پژوهشگاه‌‌های مواد و انرژی تعریف شده‌ باشد. در واقع راه دست‌یابی به چشم‌انداز جامعه‌ علمی کشور، کسب فناوری‌های کلیدی مؤثر در پیشرفت کشور، توسعه‌ بازار و تجاری‌سازی فناوری‌ها، تربیت محقق و پژوهشگر خلاق و کارآفرین، توسعه‌ نظام مديريت عملكرد، توانمندسازی هوشمندانه‌ سرمایه‌های انسانی و توسعه‌ منابع مالی و درآمدی کشور است.


تبیین اقدامات برای کسب فناوری‌های کلیدی مؤثر در پیشرفت کشور


این استاد دانشگاه افزود: توسعه‌ تعامل با صنایع دارای تکنولوژی بالا از طریق حضور اساتید در صنعت و عقد قرارداد، توسعه‌ امکانات زیرساختی و تجهیزاتی، توسعه‌ تیم‌های فنی در جهت انجام پروژه‌ها در حداقل زمان، حداقل هزینه و بهترین کیفیت، استقرار نظام مالکیت معنوی، توسعه‌ تعامل با صاحبان فن در خارج از کشور و تمرکز بر روی محورهای معیّن تحقیقاتی (نیمه هادی، انرژی‌های تجدیدپذیر، بیومواد، نانومواد، سرامیک‌های مهندسی و...) از جمله برنامه‌ها و اقدامات برای کسب فناوری‌های کلیدی مؤثر در پیشرفت کشور است.


زرنگار خاطرنشان کرد: هدفمندکردن تحقیقات و پژوهش‌ها، سهیم کردن اساتید و کارکنان در فرآیند تجاری‌سازی و حمایت از تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان با سهامداری پژوهشگاه و کارکنان، تقویت زیرساخت و تجهیزات در پایلوت‌ها با رصد و شناسایی دقیق بازار و نیازهای آتی کشور و تقویت واحدهای تجاری‌سازی از اقدامات مهم جهت توسعه‌ بازار، تجاری‌سازی فناوری‌ها و مسائل بسیار مهم و کلیدی است که در شرایط وضعیت اقتصادی کشور نیازمند هوشمندی و برنامه‌ریزی مدبرانه است.


محورهای فعالیت در پژوهشگاه‌ها


وی عنوان کرد: محورهای فعالیت در پژوهشگاه‌ها باید در مسیر تبدیل این مراکز پژوهشی به نهادی پیشرو باشد تا تحقیقات و توسعه‌ فناوری‏‌ها موجب تقویت ارتباط با صنعت و بازاریابی شود. در واقع فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگاه موجب ارتقای جایگاه آن به قطب اصلی و برتر علمی-پژوهشی کشور می‌شود و به‌عنوان مرجعی نوآور و مطرح در منطقه با ارتباطات بین‏‌المللی قوی، نمود پیدا می‌کند.


معاون بانوان و خانواده بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ادامه داد: نگهداشت و توسعه‌ تجهیزات آزمایشگاهی، بسترسازی و کسب درآمد از طریق مشاوره و آزمون‌های پیشرفته از مهم‌ترین محورهای فعالیت‌‌ پژوهشگاه‌ها باید باشد. البته در برخی از مراکز و مؤسسات علمی شاهد چنین پیشرفت‌هایی هستیم و در مراکز علمی دیگر که هنوز در مرحله‌ مقدماتی هستیم با درایت و برنامه‌ریزی مسئولان و مجریان امر و استفاده از تجارب مراکز پیشرفته می‌توان به مقصد مطلوب رسید.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته