دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 بهمن 1399 - 00:03
آنا گزارش می‌دهد؛

حل چالش آلودگی‌های مهلک هوایی با مواد غذایی/ سیر و پیاز دوستان بد بوی شما هستند!

روزهای زمستان که از راه می‌رسند، شهرهای بزرگ با چالش آلودگی هوا مواجه می‌شوند. در این گزارش به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چه بخوریم تا کمتر آسیب ببینیم؟
کد خبر : 556524
gutenberg-printing-machine-1-1.jpg

به گزارش خبرنگار گروه علم و  فناوری خبرگزاری آنا، روزهای زمستان که از راه می‌رسند،  شهرهای بزرگ با چالش آلودگی هوا مواجه می‌شوند. در این گزارش به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چه بخوریم تا کمتر آسیب ببینیم؟ به طور کلی هوای ناسالم را نُهمین عامل اصلی مرگ‌ومیر در جهان می‌دانند. گزارش‌ها حاکی از آن است که اثرات مضر این پدیده عامل میلیون‌ها مرگ ناشی از سرطان ریه، آمفیزم(emphysema)، بیماری‌های قلبی و عفونت‌های تنفسی است.


نتیجه مطالعاتی که به تازگی انجام شده است نشان می‌دهد که زندگی در یک شهر آلوده در مقایسه با زندگی در شهری با هوای پاک به طرز محسوسی مرگبارتر است و در یک شهر آلوده، 16 درصد افزایش مرگ و میر،  27 درصد افزایش مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، 28 درصد افزایش در مرگ ناشی از سرطان ریه و 75 درصد افزایش خطر حمله قلبی پیش می‌آید.


آلاینده‌های هوا همچنین خطر سایر مشکلات مربوط به سلامت مانند آسم، بیماری‌های کبدی و خطر دیابت را بدتر می‌کند یا نرخش را افزایش می‌دهد. اگرچه علم در شناسایی اثرات مضر آلودگی هوا گام‌های بلندی برداشته است، اما گام‌هایی جدی برای رفع آن مشکلات برداشته نمی‌شود یا اقدامات به کُندی صورت می‌گیرد.


اتومبیل‌ها و موتور سیکلت‌ها با آلایندگی زیاد یا خیلی قدیمی، وسایل نقلیه سنگین با استانداردهای ضعیف که بیشتر آنها با موتورهای دیزلی کار می‌کنند و از همه مهمتر سوخت بسیار نامرغوب مبتنی بر مازوت یا همان نفت کوره متهمان اصلی آلودگی هوای پایتخت هستند.  



از سوی دیگر تهرانی‌هایی که ممکن است در بهار و تابستان کیفیت هوای(نسبتاً) بهتری را تجربه کنند، در روزهای سرد، خشک و بی‌باران پاییز و زمستان با بدترین کابوس خود روبرو می‌شوند. متأسفانه دست ما برای تغییر این شرایط، به جایی بند نیست اما به عنوان شهروندانی مسئول وظیفه داریم با استفاده کردن از وسایل حمل‌ونقل عمومی، انجام آزمایش‌های بازرسی وسایل نقلیه یا حتی کاشت درخت در جلوی منازل خودمان، به سهم خود راه حلی را برای بدتر نشدن آلودگی هوا پیدا کنیم. اما ما همچنین مسئول سلامتی خود هستیم. چگونه می‌توان با رژیم غذایی سالم با اثرات مضر آلودگی هوا مقابله کرد؟ در ادامه این گزارش می‌خوانید!


تا جایی که می‌توانید آنتی اکسیدان ذخیره کنید!


آنتی اکسیدان‌ها شامل سلنیوم و بتاکاروتن هستند که بهترین دوستان‌تان در طول روزهای آلودگی به حساب می‌آیند. سلنیوم یک عنصر شیمیایی غیرفلزی و کمیاب است و از واکنش‌های شیمیایی مضر که در یاخته‌های بدن رخ می‌دهد، جلوگیری می‌کند. بتا کاروتن نیز یک پروتئین مهم است که کمبود آن باعث به وجود آمدن انواع سرطان می‌شود. سلنیوم در غذاهای دریایی، مرغ، نان، آجیل و تمام غلات یافت می‌شود. طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل دلمه‌ای، اسفناج، کلم و زردآلو نیز سرشار از بتاکاروتن است. غذاهایی که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند، بهترین دشمن رادیکال‌های آزاد به حساب می‌آیند.



اما رادیکال‌های آزاد چیست؟ رادیکال‌های آزاد مولکول‌های بسیار ناپایداری هستند که به طور طبیعی هنگام ورزش و هنگامی که بدن غذا را به انرژی تبدیل می‌کند، تولید می‌شوند. با این حال بدن شما همچنین می‌تواند در معرض رادیکال‌های آزاد از منابع مختلف محیطی مانند دود سیگار، آلودگی هوا و نور خورشید قرار گیرد.


آنها می‌توانند باعث «استرس اکسیداتیو» شوند، فرایندی که آسیب سلولی را در پی دارد. اعتقاد بر این است استرس اکسیداتیو در شکل‌گیری انواع بیماری‌ها از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، بیماری آلزایمر، پارکینسون و بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید و... نقش دارد.


ویتامین های E  و C  بهترین دشمنان آلودگی هوا


خوردن کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و کاهو را در هر کجا که هستید، داخل ماشین، خانه یا دفتر کار فراموش نکنید! آنها غنی از ویتامین C هستند و طبق مطالعات چنین غذاهایی اثرات مضر آلودگی هوا را کاهش می‌دهند. ویتامین E را می‌توانید در جوانه گندم، روغن نباتی، گردو، بادام، زیتون و سبزیجات دارای برگ‌های سبز پیدا کنید. شیر، کره و زرده تخم‌مرغ نیز منابع خوبی برای ویتامین E هستند.


مصرف تنها یک سیب در روز اثرات مضر ماده سمی سرب را از شما دور نگه می‌دارد! روزانه یک سیب بخورید و فیبر پکتین موجود در آن از شما در برابر مسمومیت با سرب در هوا محافظت می‌کند! لبنیات را فراموش نکنید! در زمان آلودگی هوا، شیر، ماست و سایر لبنیات را تا آنجا که می‌توانید مصرف کنید. آنها حاوی فسفر، منیزیم و کلسیم هستند که به شما کمک می‌کنند تا با اثرات آلودگی هوا بر بدن خود مقابله کنید. پروتئین موجود در شیر می‌تواند سرب را به ترکیب محلول تبدیل کند که می‌تواند مانع جذب سرب در بدن و همچنین خارج شدن آن از بدن شود. کلسیم و آهن دوز جذب‌شده سرب را کاهش می‌دهند و از این طریق از شما در برابر آلودگی هوا محافظت می‌کنند.


 


سیر و پیاز دوستان بد بوی شما هستند!


سیر و پیاز به شما در حفظ سلامت ریه‌ها کمک می‌کنند. آلیسین(Allicin) موجود در سیر به عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی قدرتمند در بدن عمل می‌کند و می‌تواند به از بین بردن عفونت‌های تنفسی که مسیر ریه‌ها را مسدود کند کمک کند.


در مقابل تا جای ممکن از خوردن فست‌فود خودداری کنید. این قبیل غذاها تمام تلاش‌های شما را برای محافظت در برابر آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا نفی می‌کنند. این مواد غذایی را با لبنیات و سبزیجات جایگزین کنید تا سلامتی‌تان بهبود یابد.


انتهای پیام/4160


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته