دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 دی 1399 - 11:54
شهیدی:

قانونی برای حفظ پدیده‌های زمین‌شناسی وجود ندارد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قانونی برای حفظ پدیده‌های زمین‌شناسی در کشور وجود ندارد که این امر می‌تواند باعث آسیب و از بین رفتن این مناطق شود.
کد خبر : 553637
unnamed.jpg

به گزارش خبرنگار گروه علم و  فناوری خبرگزاری آنا، علیرضا شهیدی در آیین رونمایی از مستند زمین‌شناسی «رخساره زمین: هرمز، جزیره رنگ‌ها» که پیش از ظهر امروز به صورت آنلاین برگزار شد، بیان کرد: تاکنون فیلم‌های مستند بسیاری ساخته و دیده شده اما تاکنون مستند تخصصی برای حوزه زمین‌شناسی در کشور ساخته نشده بود. بنابراین مستند هرمز، جزیره رنگ‌ها از این حیث منحصربه‌فرد است.


وی با اشاره به این که اقلیم‌ها و فازهای تکتونیکی زیادی در ایران وجود دارد، افزود: ایران بهشت زمین‌شناسان است و پدیده‌های زمین‌شناسی مختلف و بسیاری در کشور وجود دارد. سازمان زمین‌شناسی از سال 1379 تحقیقات در حوزه ژئوپارک و ژئوتوریسم را آغاز کرد و از سال 90 نیز عضو برنامه بین‌المللی ژئوعلوم و ژئوپارک است.


معاون وزیر صمت گفت: یکی از فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی عکسبرداری از پدیده‌های زمین‌شناسی کشور بود که منجر به انتشار اطلس ژئوتوریست ایران در دهه 80 شد. 30 منطقه دارای پتانسیل زمین‌شناسی در کشور شناسایی شده و هر سال به معرفی یکی از این مناطق از نظر ژئوتوریست پرداخته می‌شود. ژئوپارک ارس در حال آماده‌سازی است و ژئوپارک طبس نیز در مرحله مطالعاتی قرار دارد.


رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف معدنی کشور با اشاره به این که این سازمان فعالیت بسیاری در تولید اطلاعات پایه داشته است، بیان کرد: قانونی برای حفظ پدیده‌های زمین‌شناسی در کشور وجود ندارد که باعث آسیب به این مناطق می‌شود. امیدواریم در سازمان قانونی تصویب شود تا اخذ پروانه بهره‌برداری معدن در مناطق شاخص از نظر زمین‌شناسی ممنوع شود. این امر به حفظ میراث چند میلیون ساله زمین‌شناسی کمک می‌کند.


انتهای پیام/4021/ 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته