دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

کرونا کاتالیزگر شتاب فناوری/ 2021؛ سکوی پرتاب علم می‌شود؟

سال 2021 فناوری بیش از پیش شتاب پیدا کرده و به یک سکوی پرتاب برای انواع تغییرات مبدل شده است. در این گزارش مروری بر برخی از این تغییرات فناوری خواهیم داشت.
کد خبر : 552448
960x0.jpg

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، به طور معمول میل به عدم تغییر در میان مشاغل و کسب‌وکارهای مختلف وجود دارد اما سال 2020 زمانی بود که برخلاف سال‌های قبل شرکت‌ها و مشاغل در هر ابعاد و قدمت و حوزه‌ای مجبور به تغییر در جنبه‌های گوناگون شدند و فناوری به مدیریت این تغییرات کمک کرد. در این شرایط فناوری‌هایی که بیش از بقیه متکی بر فضای ابری بودند و شرکت‌هایی که سرویس‌های خود را از طریق بستر اینترنتی عرضه می‌کردند بیشتر از همه سود بردند. از این بابت سال 2020 به جای اینکه سرعت پیشرفت فناوری را کم کند، به حرکت در جهت دنیایی دیجیتال شتاب بخشیده است و انتظار می‌رود که به این زودی‌ها افولی نداشته باشد. سال 2021  به لطف این شتاب، یک سکوی پرتاب برای انواع تغییرات خواهد بود. در این گزارش مروری بر برخی از این تغییرات فناوری خواهیم داشت.


فناوری‌های پوشیدنی


فناوری‌های پوشیدنی‌ از پنج سال گذشته تاکنون با شتاب ثابتی در حال پیشرفت بودند تا اینکه از دسامبر 2019 همه چیز تغییر کرد. وقتی ناگهان مردم دیگر نمی‌توانستند به باشگاه‌های ورزشی و زمین‌های تمرین بروند. اینجا بود که شرکت‌های فناوری به سرعت خود را با وضعیت جدید تطبیق دادند و با ارائه محصولات پوشیدنی به طور گسترده،‌ تلاش کردند استفاده از این دست از فناوری‌ها را عمومی‌سازی و عادی‌سازی نمایند.


هر چند این فناوری‌ها هنوز در کشورمان به دلایل مختلف(از تحریم‌های ایالات متحده گرفته تا نرخ بالای ارز) جا نیفتاده است اما جهان با شتاب ملموسی به سمت استفاده از این فناوری‌ها در حرکت است. بر اساس گزارش گارتنر، هزینه‌های مصرف‌کنندگان در زمینه فناوری‌های پوشیدنی تا سال 2021 دو برابر خواهد شد. این بدین معنی است که عده بیشتری از این فناوری‌ها بهره خواهند برد. غول‌های فناوری نیز به نوبه خود قرار است با توسعه پوشیدنی‌ها، و محصولات واقعیت افزوده در تلاش هستند این ابزارها را  رایج کنند و خصوصاً به تدریج عینک‌ها و هدست‌های پیشرفته را جایگزین با تلفن همراه کنند.   



فناوری بلاکچین و ارزهای رمزپایه


در حالی که از هیاهوهای سال‌های اخیر در مورد فناوری بلاکچین و ارزهای رمزپایه در رسانه‌های اصلی کاسته شده، چند سال گذشته برای این صنایع بسیار پر رونق بوده است. به عنوان مثال، کمیسیونSEC  اخیراً بیانیه‌ای داده و گفته که از هر نوع نوآوری استقبال خواهد کرد و سهام معاملات عمومی در آینده قابل تبدیل خواهد بود. این به خودی خود جهشی رو به جلو محسوب می‌شود زیرا هنوز بسیاری از شرکت‌ها از پذیرش این فناوری سر باز می‌زنند.


افراد و شرکت‌های بزرگی که تمام سرمایه خود را بر پایه دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند به طور بدیهی چندان نسبت به بروز این تغییرات با خوش‌بینی برخورد نمی‌کنند. برای مثال وارن بافِت(Warren Buffet) تاجر و سرمایه‌گذار برجسته، در ابتدا بیت‌کوین را «یک توهم» دانسته بود. با این وجود روند این فناوری‌ها نشان می‌دهد که به زودی تغییراتی گسترده در این حوزه محقق خواهد شد. علاوه بر این، در یک نظرسنجی در سال 2019 توسط شرکت استیت‌استریت، 94٪ از 101 مدیران اقتصادی و سرمایه‌داران بزرگ گفته‌اند که یا دارایی‌های دیجیتالی دارند و یا قصد دارند در سال 2020 از آن بهره‌مند شوند.


 هوش مصنوعی برای خلاقیت


تنها طی دهه اخیر بود که صحبت از هوش مصنوعی از حوزه انحصاری ماشین‌آلات و روبات‌ها خارج شده و بحث کلان‌داده‌ها و پردازش و معادلات و... شکل گرفته است. در سال 2018، اولین نقاشیِ کاملاً تولیدشده توسط هوش مصنوعی به قیمت 432،500 دلار فروخته شد. در هر زمینه‌ای که مشغول باشیم باید بپذیریم که حرکت به سوی هوش مصنوعی اجتناب‌ناپذیر است. نباید لزوماً هوش مصنوعی را تهدیدی برای بشریت تلقی کرد به لطف این فناوری افراد سریع‌تر می‌توانند ایده‌های خلاقانه خود را مطرح کنند و آنچه امروز ممکن است کاملاً متفاوت و منحصر به فرد تلقی شود فردا به استاندارد روز مبدل شود.


با این حال، چگونگی انتخاب مردم برای استفاده از این ابزارها و فناوری‌های جدید، همان چیزی است که در نهایت باعث ایجاد و بازتعریف هنری‌ترین صنایع ما خواهد شد. عکاسی، موسیقی، فیلم، هنر، طراحی گرافیک، برند تجاری، بازاریابی و موارد دیگر به سرعت تحت تأثیر این فناوری قرار خواهند گرفت.


سلامت دیجیتال


بهداشت و درمان حوزه‌ای است که به دلیل احتیاطات متعدد با سرعت پایینی به استقبال فناوری‌های نوین می‌رود اما پس از آنکه بیماری کووید-19 در سال گذشته شتاب زیادی گرفت، دیگر نوآوری تنها یک راه‌ چاره نبود بلکه به یک ضرورت مبدل شد.


در گزارش اخیر سازمان بهداشت جهانی(WHO) توضیح داده شده است نوآوری در مبحث سلامت دیجیتال طی پنج سال آینده چگونه می‌تواند باشد و استراتژی صنعت برای استفاده از این فناوری‌های جدید به چه سمت و سویی خواهد رفت. WHO تسریع در توسعه و اتخاذ راه‌حل‌های مناسب درمانی و بهداشتی را به صورت مقرون به صرفه، مقیاس‌پذیر و پایدار برای تمام انسان‌ها با تکیه بر راهکارهای دیجیتال در دستور کار خود قرار داده است. این سازمان بدین منظور استفاده از دستگاه‌های هوشمند، روش‌های مبتنی بر پردازش وسیع، تجزیه و تحلیل کلان‌داده‌ها، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، رباتیک و... را در این زمینه محتمل دانسته است.



اگر همه‌گیری اخیر یک چیز را به جامعه نشان داده باشد، آن این است که ما می‌توانیم(و باید بتوانیم) در صورت لزوم سریعاً خود را با شرایط جدید تطبیق دهیم و نوآوری داشته باشیم.


«یادگیری از راه دور» جایگاه خود را در آموزش به دست می‌آورد


شاید دهه‌ها طول می‌کشید تا جهان در به کارگیری روش‌های آموزش از راه دور به این یکدستی و یکپارچگی برسد. بسیاری از دانش آموزان،‌ والدین، دانشجویان و... در ابتدا نسبت به پذیرش این فناوری حساسیت نشان می‌دادند اما اتخاذ فناوری‌های از راه دور عطف به ایمنی بالاتر در یک سال اخیر به سرعت گسترش یافت و روش آموزشی که تا همین سال قبل دست کم در کشورمان محبوبیت چندانی نداشت ناگهان به شیوه آموزشی اصلی تبدیل شد.  


تلاش حکومت‌ها در سال 2020 بیش از هر چیزی، ترویج فناوری و توسعه آن به منظور تحقق دستیابی همگانی به آن بود. با این وجود انتظار می‌رود در سال 2021، تمرکز بر کیفیت افزایش پیدا کند و یادگیری از راه دور کارساز باشد، به طوری که افراد حس نکنند این مسئله تنها یک راه حل ناخواسته است. ازاین‌رو آموزش از راه دور باید نقشی مثبت و پایدارتر را در آموزش داشته باشد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته