دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آذر 1399 - 08:00

شناخت اسرار بدن ماهی‌ها به درمان بیماری‌های قلبی کمک می‌کند

متخصصان در تلاش‌اند تا با شناخت هرچه بیشتر توانایی ماهی‌ها برای ترمیم قلب به بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی کمک کنند.
کد خبر : 547387
ماهی 1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، ماهی‌ها توانایی عجیبی در ترمیم آسیب‌هایی که به قلبشان وارد می‌شود دارند. همین موضوع سبب شد دانشمندان تلاش برای آشنایی با نحوه ترمیم قلب در بدن ماهی‌ها را آغاز کنند. نتیجه این تحقیقات می‌تواند به بیمارانی که از نارسایی‌های قلبی رنج می‌برند کمک کند.


قلب انسان توانایی ترمیم خود را ندارد و اگر جریان خود که به وسیله آن اکسیژن نیز به این عضو حیاتی بدن منتقل می‌شود دچار مشکل شود قلب دچار بیماری شده و حتی ممکن است پس از مدتی ضربان آن به طور کامل متوقف شود. در حقیقت نرسیدن خون به قلب عملکرد طبیعی آن را با مشکل مواجه کرده و سبب ایست قلبی می‌شود.



تاکنون دارو و روش درمان قطعی برای نارسایی‌های قلبی کشف نشده و از همین رو این بیماری عمده‌ترین دلیل مرگ در سراسر دنیا است. سالانه بیش از 17.9 میلیون نفر در اثر آسیب‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند. این آمار تنها در اروپا برابر با سالانه 4 میلیون مرگ است. با وجود چنین شرایطی طبیعت ثابت کرده است که قلب قابلیت ترمیم دارد و می‌توان بیماری‌های قلبی را به طور کامل درمان کرد.


یکی از محققان حاضر در پروژه بررسی توانایی‌های آبزیان در بازسازی قلب گفت: «قلب ماهی‌ها به گونه‌ای است که در هنگام آسیب دیدن واکنش خاصی از خود نشان داده و سلول‌های ترمیم کننده به سرعت در قسمت آسیب دیده ترشح می‌شوند. اکنون در حال آزمایش امکان استفاده از این سلول‌ها در قلب انسان هستیم. بدون شک اگر این توانایی در قلب انسان به وجود آید تحولی بزرگ در روش‌ درمان نارسایی‌های قلبی ایجاد شده و جان میلیون‌ها انسان پیدا می‌کند.»


انتهای پیام/4144/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته