دوره چرتکهانداختن بهسر رسید/ دنیای حسابکتاب به فناوری مجهز میشود
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوري و دانشبنيان گروه دانشگاه خبرگزاري آنا، با پیشرفتهای فناوری، مسائل گوناگونی در ارتباط با شغل حسابداری به سرعت در حال تغییر است. هدف از بهکارگیری فناوریهای جدید، بالا بردن کارایی است. حسابدار امروز دیگر صرفاً مسئول پروژههای وظیفهمحور نیست. در عوض به لطف تغییر در فناوریهای حسابداری پویا، برنامهها و نرمافزارهای حسابداری نیز خودکار شدهاند و به همین علت در عصر حاضر، نقش حسابدار به نقش یک «مشاور تجاری» در حال تغییر است.
تغییر نقش حسابدار مدرن به یک مشاور تجاری به مجموعه مهارتهای جدیدی نیاز دارد که از مهمترین این مهارتها میتوان به برخورداری از مهارتهای تفکر انتقادی اشاره کرد. به همین علت انتظار میرود در آینده مهارتهای نرم(ترکیبی از مهارتهای اجتماعی، مهارتهای ارتباطی و شخصیتی، نگرشها، هوش اجتماعی و ضریب هوش هیجانی و...) در هنگام استخدام نیروهای جدید در شرکتهای مالی اولویت بالایی پیدا کند.
در حالی که این حرفه به دلیل فناوریهای نوظهور به سرعت در حال تغییر است، نیاز به مهارتهای نرم ثابت باقی خواهند ماند. اما چه فناوریهای برتری به تغییر در اتوماسیون حسابداری و ایجاد نقشهای جدید برای حسابداران کمک خواهند کرد؟ در این گزارش 5 فناوری برتر که صنعت حسابداری را دگرگون خواهند ساخت معرفی خواهیم کرد.
هوش مصنوعی
چنانکه میدانید هوش مصنوعی و روباتیک، به طور خودکار هر گونه وظایف و فرایندهای پیچیده و تکراری را با دقت فوقالعاده، کاهش هزینههای عملیاتی و افزایش کارایی انجام میدهند. این فناوری نوظهور به شدت از بار کاری حسابداران سنتی خواهد کاست و به همین دلیل امروز داشتن تفکر انتقادی حرف اول را میزند. با این حال، انجمن حسابداران خبره(ACCA) و انستیتوی مدیران حسابداری(IMA) در گزارش خود یعنی «داروینیسم دیجیتال: پیشرفت همزمان با تغییر فناوری» اظهار داشتهاند: «اگرچه یک دستیار هوش مصنوعی که واقعاً هوشمند باشد و بتواند عملکرد ذهن انسان را به طور کامل تقلید کند هنوز ساخته نشده است، با این حال نمونه دستگاههای زیادی وجود دارد که بسته به نحوه تعریفمان، میتوانند هوش محدودی را از خود نشان دهند.» رفتار هوشمند میتواند شامل: یادگیری از تجربیات پیشین، تعیین اولویت، مدیریت موقعیتهای پیچیده، درک تصاویر، خلاق بودن و ویژگیهایی از این قبیل باشد.
رایانش ابری
رایانش ابری نوعی محاسبات مبتنی بر اینترنت است که منابع پردازشی، ذخیرهسازی و دادههای پردازششده مشترک را برای رایانهها و سایر دستگاهها فراهم میکند. این فناوری به حسابداران این امکان را میدهد تا از هر مکانی توانایی ارائه اطلاعات و گزارشهای مالی و انجام امور حسابداری را داشته باشند. رایانش ابری همچنین راه جدیدی را برای تعامل حسابداران با مشتریانشان فراهم میکند. اکنون زمان بیشتری برای تعامل با مشتری و تمرکز بر راهبردهای کسبوکار برای حسابداران فراهم است و نیاز نیست حساب در قسمت اعظم وقت خود را صرف جزئیات طولانی فرآیندهای پیچیده کند.
نوآوری در نرمافزارهای حسابداری
امروزه نرمافزارهای مالیاتی در عین حال که دقت خود را بالا بردهاند، خطاهای مالی مرسوم را نیز کاهش دادهاند. به طور معمول، این قبیل خطاهای اجتنابناپذیر در زمانی که افراد با حجم دادههای زیادی سر و کار دارند، رخ میدهند و گهگاه موجب میشوند که شرکتها با مجازاتهای مالیاتی مواجه شوند و سهامداران با مشکل روبهرو گردند. نرمافزارهای حسابداری جدید با در نظر گرفتن حالات مختلف و کارآیی بالاتر، حسابرسیها را به صورت درونسازمانی افزایش میدهند و پیش از اینکه شرکت دچار مشکل شود، راه را برای حل مسائل باز میکنند.
در عین حال اگر حسابداران امروز میخواهند به طور مؤثری در عمل حسابرسی کمک کنند و مسئولیتهای سابق خود را به صورت صلحآمیزی به ماشین انتقال دهند لازم است مفاهیم جدید فناوری را در نرمافزارهای حسابداری و سایر مدلهای تجاری و مالی درک کنند. از اینرو آموزش حرفهای در این زمینه برای حسابرسان ضروری است. مهم نیست چندسال سابقه حسابداری دارید، باید خود را ارتقا دهید!
حسابداری موبایل
امروزه همه افراد برای دسترسی به دادهها به طور فزایندهای به دستگاههای تلفن همراه خود وابسته هستند و این روند فناوری به گونهای است که میطلبد حسابداران نیز قادر باشند از طریق تلفن همراه و سایر دستگاههای قابل حمل به امور خود بپردازند. اتصال به تلفن همراه همچنین پلی را میان حسابداران و مشتریان ایجاد میکند. شرکتهایی مانند Xero عصر جدید حسابداری موبایل را کلید زدهاند. برنامههای تلفن همراه آنها به شرکتهای مالی کمک میکند تا در حین حفظ پویایی، کسبوکار خود را نیز مدیریت کنند. از اینرو شرکتها میتوانند مغایرتگیری کنند، فاکتور ارسال کنند، رسید اضافه کنند و هزینههای انجام شده را از طریق تلفنهای هوشمند یا رایانههای لوحی محاسبه نمایند.
حسابداری موبایل میتواند برای افراد و مشاغل مختلف معنای متفاوتی داشته باشد، بنابراین اولین قدم در راهاندازی موفقیتآمیز چنین سیستمی، تعریف معنای آن در شرکتهای مختلف است. به عنوان مثال باید در نظر گرفت که کاربران چه کسانی هستند و برای چه کاربردی از برنامه استفاده میکنند.
رسانههای اجتماعی
امروزه رسانههای اجتماعی به ابزاری بنیادین برای افراد و شرکتهایی تبدیل شدهاند که میخواهند ضمن گسترش دامنه نام تجاری خود با مشتریان فعلی و بالقوه نیز همکاری بیشتری داشته باشند. حسابداران امروز باید رسانههای اجتماعی را بهعنوان ابزاری بپذیرند که با ارائه یک بستر ارزشمند فروش و بازاریابی میتواند شرکتها را بلافاصله به مشتریان فعلی و بالقوه متصل کند. اکثر شرکتهای حسابداری به طور کلی اهمیت پیادهسازی بازاریابی را در برنامههای توسعه تجاری خود درک میکنند اما شناخت آنها از این مفهوم محدود به بازاریابی سنتی است و ممکن است بسیاری از شرکتها به قدرت ادغام بازاریابی شبکههای اجتماعی در راهبردهای بازاریابی خود در طولانی مدت پی نبرند. در این تردیدی نیست که شبکههای اجتماعی باید رسماً بهعنوان بخشی از راهبرد کلی توسعه شرکتهای مالی در نظر گرفته شوند زیرا به تقویت اثربخشی سایر تلاشهای بازاریابی و توسعه تجارت نیز کمک میکنند.
در پایان باید گفت به نظر میرسد حسابداران آینده اگر میخواهند در صنعت حسابداری باقی بمانند، لازم است پیشرفت سریع فناوریهای حسابداری را با روی باز بپذیرند و از آن استقبال کنند. استقبال از فناوریهای جدید به معنی بهروزماندن در روند فناوری، بهینهسازی و تطبیق نرمافزارهای حسابداری و پذیرش و یادگیری فناوریهای نوین است.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/