دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آذر 1399 - 17:30

رشد باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک کاهش پیدا کرد

دانشمندان با استفاده از یک نوع دارو روند رشد باکتری‌های مقاوم به دارو را کاهش می‌دهند.
کد خبر : 545326
dddddddddddddddd.PNG

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا   از نیواطلس،  آنتی‌بیوتیک‌های از یکی از اکتشافات مهم حوزه پزشکی در قرن اخیر به شمار می‌روند اما استفاده بیش از اندازه از آنتی‌بیوتیک‌ها طی دهه‌های اخیر باعث به وجود آمدن باکتری‌هایی مقاوم به آنتی‌بیوتیک شده است. حال گروه تحقیقاتی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و دانشگاه میشیگان دارویی پیدا کرده‌اند که می‌تواند به عنوان یک ضدآنتی‌بیوتیک عمل کند و رشد باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را کاهش دهد.


مقاومت به آنتی‌بیوتیک نمونه‌ای از تکامل است. یک آنتی‌بیوتیک جمعیت کاملی از باکتری‌ها را از بین‌ می‌برد، تنها چند باکتری به لطف جهش‌های ژنتیکی تصادفی زنده می‌مانند. بدین‌ترتیب ژن‌های آنها به نسل‌های آینده منتقل می‌شود و آنتی‌بیوتیک دیگر تأثیری روی این گونه از باکتری‌ ندارد. بنابراین پزشکان و متخصصان به سراغ داروی جدیدی برای از بین بردن باکتری‌ها می‌روند و این چرخه ادامه می‌یابد.


حال بشر در آخرین خط دفاعی خود قرار دارد و اثرگذاری قدرتمندترین داروهایش روی جمعیت‌های باکتریایی در حال محو شدن است، بنابراین احتمال این که ساده‌ترین عفونت‌ها به تهدیدی بزرگ و جدی تبدیل شوند، بالاست. آنتی‌بیوتیک‌های جدید به این زودی‌ها عرضه نمی‌شوند و به روش‌های جایگزین دیگر نیاز است. محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا با همکاری گروه تحقیقاتی دانشگاه میشیگان راهی برای شکست باکتری‌ها پیدا کرده‌اند.


این دانشمندان با استفاده از داروی ضدآنتی‌بیوتیک به جنگ باکتری‌های مقاوم به دارو می‌روند، دارویی که مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکاست. این دارو به آنتی‌بیوتیک‌ها اجازه می‌دهد بدون تحریک روند تکامل باکتری‌ها و افزایش مقاومت آنها در برابر دارو روند درمانی را پیش ببرند. به عبارت دیگر ضد‌آنتی‌بیوتیک‌ها روند رشد باکتری‌های مقاوم به دارو را کاهش می‌دهد.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته