دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 اسفند 1393 - 11:45
پیشنهاد نام گذاری یکی از اماکن دانشگاه آزاد به نام سردار سوداگر

در دیدار صمیمانه رییس دانشگاه آزاد اسلامی با همسر و فرزندان شهید سوداگر چه گذشت؟

«شهدا جان خود را در زمانی که کشور به آنها نیاز داشت در راه اسلام و انقلاب تقدیم کردند؛ امیدواریم خداوند به ما توفیق دهد تا بتوانیم ادامه دهنده راه شهیدان عزیزمان باشیم.» این بخشی از سخنان رئیس دانشگاه آزاد در دیدار با خانواده سردار شهید احمد سوداگر است.
کد خبر : 5444

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر حمید میرزداه و هیات همراه عصر روز گذشته همزمان با ولادت حضرت زینب (س) از فداکاری و صبر و ایثار خانواده این شهید تجلیل کرد.


او در این دیدار با دلجویی از همسر و فرزندان این شهید، از نزدیک در جریان اوضاع زندگی آنان قرار گرفت و برای آنان سلامتی و تندرستی آرزو کرد.


در این دیدار صمیمانه که با همراهی دکتر مجتبی علوی فاضل معاون سنجش و پذیرش، حجت الاسلام علی عسکری معاون پارلمانی دانشگاه، طباطبایی مدیرکل شاهد و ایثارگران و دکتر مصدق مدیر کل امور حقوقی دانشگاه برگزار شد، دکتر میرزاده در سخنانی با اشاره به نقش جاویدان و درخشان شهیدان بزرگی نظیر شهید حاج احمد سوداگر در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و تداوم آن، گفت: انسان هر چقدر بیشتر به خانواده شهدا نزدیک می‌شود بیشتر به اهمیت و جایگاه این بزرگان در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و خون دل‌ها و مجاهدت‌هایشان پی می‌برد.


همسر شهید احمد سوداگر به همراه دو پسر، دختر و دو عروس این شهید، از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و همراهان استقبال می‌کنند و فرزند ارشد این شهید با اظهار خوشحالی از حضور دکتر میرزاده، در تشریح رشادت و فعالیت‌های سردار سوداگر گفت: از اولین روزهای دوران دفاع مقدس در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضوری فعال و تاثیرگذار داشت و در عملیات والفجر مقدماتی مسئول اطلاعات قرارگاه قدس بود.



روایت فرزند شهید از رشادت های سردار سوداگر


فرزند شهید سوداگر افزود: پدرم در سال ۱۳۶۲ دوره فرماندهی ستاد را در ارتش گذراند و در سال ۱۳۶۳ به مسئولیت اطلاعات قرارگاه کربلا منصوب شد. او در تمام عملیات‌هایی که در جنوب انجام شد، به عنوان یک نیروی مؤثر و طراح عملیات حضور داشت.


به گفته وی، شهید سوداگر در عملیات والفجر ۸ در منطقه فاو یکی از فرماندهان این عملیات بود و در ابتدای سال ۱۳۶۵ با تشکیل قرارگاه قدس، به مسئولیت اطلاعات این قرارگاه منصوب شد. او بعد از جنگ مسئولیت‌هایی همچون جانشینی فرماندهی لشکر ۷ ولی‌عصر(عج)، فرماندهی لشکر ۸ نجف و لشکرهای ۲۵ کربلای مازندران، ۲۷ حضرت رسول(ص) و مسئولیت اطلاعات نیروی زمینی سپاه را برعهده داشت. شهید سوداگر در سال ۱۳۸۴ پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس را تأسیس کرد و از خدمات ماندگار او به تصویب رساندن تدریس علوم دفاع مقدس در دانشگاه‌های کشور بود.


رسول سوداگر، پسر بزرگ این سردار شهید، نیز گفت: شهید سوداگر در سال اول جنگ در خط مقدم منطقه دزفول و شوش بر اثر انفجار مین از ناحیه پا مجروح و قطع عضو شد. همچنین در عملیات والفجر ۸ دچار عارضه شیمیایی شد.








شهید سودا گر با اخلاق خوبی که داشت به همه اطرافیان آرامش خاصی می داد و هیچگاه از درد شکایتی نداشت حتی در طول چند سالی که در اینجا زندگی می کنیم همسایگان متوجه نشده بودند که حاج آقا با یک پا زندگی می‌کند.

او یادآور شد که این رزمنده هشت سال دفاع مقدس و رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، پس از سال‌ها مجاهدت و مبارزات پس از تحمل شکیبانه جراحات دوران دفاع مقدس در بیست و ششمین سالگرد این عملیات، در روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۰بر اثر جراحات فراوان ناشی از جنگ و عوارض شیمیایی به یاران و همرزمان شهیدش پیوست. کتاب جاده‌های سربی شامل خاطرات وی از دوران دفاع مقدس است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این دیدار با بیان اینکه مردمی بودن دانشگاه آزاد اسلامی مهم‌ترین ویژگی این دانشگاه است، خطاب به خانواده حاج احمد سوادگر، گفت: مردمی بودن این دانشگاه است که موجب شده شخصیت بزرگی مانند این شهید بزرگوار در این دانشگاه حضور یافته و منشا آثار و برکات بسیار زیاد علمی و فرهنگی برای آن شود.


او خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به لطف خدا در تمامی این سال‌ها توانسته است تحصیل در مقاطع آموزش عالی را در میان طبقات مختلف مردم برده و انحصار آن را که در دوران قبل از پیروزی انقلاب تنها در اختیار برخی از خانواده‌ها بود را بشکند.



همسر شهید سوداگر: شهید سوداگر به همه اطرافیان آرامش خاصی می داد


در ادامه همسر این شهید بزرگوار در حالی که بسیار متاثر بود، از حضور دکتر میرزاده تشکر و قدردانی کرد و گفت: اخلاق خوب این شهید بزرگوار کاملا مشهود بود و همواره برای کسب علم و دانش تلاش می‌کرد خواستار معرفی هر چه بیشتر این شهید به آحاد مردم و دانشجویان می‌شود.


وی در ادامه با یادآوری خاطرات خود ار زمان دوران دفاع مقدس خاطر نشان کرد: آن زمان همه برای دفاع از زن وبچه خود به جنگ می رفتند و هنوز با شهید سودا گر آشنا نشده بودم برادرم را نیز در دفاع از این سرزمین از دست دادم. سال 62 بود که با حاج آقا سوداگر ازدواج کردم که یک سال بعد از مجروح شدن وی از ناحیه پا بودو بعد از آن زمان نیز حدود بیست بار از دیگر مجروح شدند.


همسر شهید سوداگر با بیان اینکه بردار شهید سوداگر به نام محمود سوداگر نیز در دوران دفاع مقدس شهید شده است، خاطر نشان کرد:‌شهید سوداگر 4 برادر داشت که همگی رنگ و بوی جبهه را تجربه کردند یکی از برادران وی شهید و دیگری جانباز است.




وی در ادامه افزود: بیشترین ضربه ای که بعد از شهادت خوردم از دست رفتن آرامش خود و فرزندانم بود زیرا شهید سوداگر با اخلاق خوبی که داشت به همه اطرافیان آرامش خاصی می داد و هیچگاه از درد شکایتی نداشت حتی در طول چند سالی که در اینجا زندگی می کنیم همسایگان متوجه نشده بودند که حاج آقا با یک پا زندگی می‌کند.


دکتر میرزاده: درس آشنایی با دفاع مقدس یادگار سردار شهید حاج احمد سوداگر است


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه صحبت‌های همسر شهید سوداگر تاکید کرد: درس آشنایی با دفاع مقدس یادگار سردار شهید حاج احمد سوداگر است و دانشگاه آزاد اسلامی امروز به خود می‌بالد که این درس برای نخستین بار از سوی ایشان و با حمایت آیت الله هاشمی رفسنجانی در این دانشگاه تدریس شد و بعد از نزدیک به چهار ترم به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسید.


دکتر میرزاده با اشاره به حضور ۷۵ درصد از خانواده شهدا و ایثارگران در دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی رابطه بسیار گرم و صمیمانه‌ای با خانواده شهدا و ایثارگران دارد و گواه آن نیز حضور بیشمار این عزیران در دانشگاه آزاد اسلامی است.


پیشنهاد نام گذاری یکی از اماکن دانشگاه آزاد به نام شهید سوداگر








درس آشنایی با دفاع مقدس یادگار سردار شهید حاج احمد سوداگر است و دانشگاه آزاد اسلامی امروز به خود می‌بالد که این درس برای نخستین بار از سوی ایشان و با حمایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این دانشگاه تدریس شد

دکتر میرزاده همچنین با پیشنهاد نامگذاری یکی از ساختمان‌ها و مکان‌های دانشگاه آزاد اسلامی به نام این شهید موافقت و همچنین بر لزوم انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد فرهنگی شهید احمد سوداگر برای کمک به این بنیاد در انجام فعالیت‌های فرهنگی تاکید می‌کند که با استقبال خانواده شهید سردار حاج احمد سوداگر روبه رو می‌شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان نیز با تاکید بر تداوم راه شهدا و حساسیت دانشگاه آزاد اسلامی به این موضوع تصریح می‌کند: راه شهدا، راه پاکان، بزرگان، امانت داران و صالحان است و دانشگاه آزاد اسلامی حرکت در این مسیر را برای خود اصلی خدشه ناپذیر می‌داند و کمک و همراهی خانواده بزرگ شهدا را برای پیمودن آن موهبتی بزرگ و ارزشمند می‌داند.


با اتمام مراسم ، دکتر میرزاده هدایایی را به رسم ادب و احترام به اعضای خانواده شهید تقدیم کرد خانواده شهید نیز وی و هیات همراه را تا در منزل بدرقه کردند.





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته