دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آذر 1399 - 00:01

محمدرضا شريف زاده دانشيار دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مركزی///////////////

/
کد خبر : 544274
photo_۲۰۲۰-۱۱-۲۶_۱۳-۵۴-۱۳.jpg

محمدرضا شريف زاده دانشيار دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مركزی
مدير دپارتمان تحصيلات تكميلی هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی


 


کاربرد هنر در زندگی انسان معاصر و شیوه های نوین آموزشی برای جذب جوانان به ادامه تحصیل در رشته های هنر در دوران همه گیری کرونا  در گفتگو با دکتر محمدرضا شریف زاده دانشیار دانشگاه و مدیر دپارتمان تحصیلات تکمیلی هنر


 


ویژگیها و معیارهای محیط های دانشگاهی آموزش هنر و جایگاه آن در زندگی اجتماعی امروز با توجه به روند آموزش مجازی در محیطهای دانشگاهی


 


برای پاسخ به این پرسش می بایست به یک تقسیم بندی آموزش محور توجه کنیم:


در مرحله اول فرایند خلاق در برنامه درسی شامل عوامل مشترک و چالش‌های آموزشی است که در این بین ویژگی های خلاقانه ای که می بایست در راستای شیوه های آموزش نوین توسط اساتید در نظر گرفته شود از اهمیت بسیاری برخوردار است و بویژه در دوران پاندمی ویروس کرونا که آموزش های هنری به صورت آنلاین تبدیل شده و امکانات انتقال حس در این محیط کمتر از پیش است پس وقوع این فرآیند خلاق و همچنین کاربست حداکثری از اساتید متخصص در این زمینه ها الزامی است.مرحله دوم:  برای هدایت دانشجویان می‌توان معیارهای خاصی را وضع کرد و چنین معیارهایی به عنوان ابزارهای این سرفصل اعمال می‌شوند و هر معیار درجه خاصی از تسلط را می‌طلبد. این معیارها در دنیای مجازی یقینا می باست مورد بازبینی قرار گیرد و پویایی ادراکی ،شناخت صحیح ،دریافت های و واکنش های حداکثری و تغییر جهت به سمت اصول مبانی هنرهای مجازی از جمله این موارد می باشد.مرحله سوم: دانشجویان را به ارزیابی رشد خود در طول زمان و در قالب برآیندهای شخصی شان تشویق کنیم.این مسئله باعث تقویت و رشد نظام داوری و ارزیابی توسط شخص دانشجو می شود و با کاریرد سوالات مفهوم محور و گریز از شیوه های کهنه جزوه نویسی و پرسش و پاسخهایی که صرفا حفظیات دانشجو را هدف می گیرد ،او را به اندبشیدن و ارائه مدلی شخصی در پاسخ به سوالات تئوری یا خلاقیت های بصری تشویق نماییم.


 


با توجه به مسائل مطرح شده ،در زمینه آفرینش هنر که از مهمترین ویژگی های رشته های هنری است چگونه می توان آموزش موفقی داشت و بازخوردهای مثبت آن را در سطح جامعه لمس کرد.


 


در زمینه آفرینش و تولید آثار هنری هم چنین است برای مثال در اکثر رشته های هنری نظیر نمایش،نقاشی ،عکاسی،ارتباط تصویری و ...امر تولید و خلاقیت مهمترین گام برای پرورش یک دانشجو است که می بایست از طریق مصادیقی چون : برنامه‌ریزی و تمرین : سوال، گفتگو، گردآوری مطالب، ترسیم ایده‌ها


شروع آفرینش: ترسیم طرح اولیه، چینش، طراحی و همسازی عناصر بصری ،شنیداری و یا اجرایی


بازنگری: که شامل دوباره‌کاری، حذف و اضافه و کیفی سازی


پرداخت نهایی : ارائه ی جزییات


و در پایان : اشتراک‌گذاری و نظرسنجی که بویژه در فضای مجازی و با وجود امکانات متعدد به وجود آمده می تواند یکی از مهمترین راههای یادگیری،سنجش و مشارکت حداکثری در میان دانشجویان باشد و همچنین علاوه بر سهولت در امر یادگیری در فضای مجازی ،ذهن هنرجو و دانشجو را برای مشارکت های اجتماعی اینده نیز آماده می سازد.


 


از منظر شما این رویکرد نوین به آموزش مجازی بویژه در هنر تا چه حد می تواند به کیفی سازی زندگی انسان معاصر در دوران پسا کرونا کمک نماید


 


جهان امروز جهان نویافته ای است که کشور ها بر پایه سنتها عقاید و ایدئولوژی های خود می بایست حد اکثر استفاده از این روند نویافته را ببرند و در این آزمون جهانی سربلند بیرون آیند در این مرحله هویت فردی و اجتماعی افراد بسیار دچار چند گانگی گردیده است که تنها اعتقادات و باورهای عمیق دینی و انسانی می تواند نجات بخش باشد .از این منظر رویکردهای نوینی به مقوله هنر در حال شکل گیری است که خوشبختانه به طور ویژه در دانشگاه آزاداسلامی در حال رشد و والایی است با ظهور و پیشرفت آموزش مجازی امکانات فراوانی چون:


تبادل اندیشه درباره ایده‌ها، گفتگو، پرسش و پاسخ در زمینه های تئوری و عملی رشته های هنر و اجرای جلسات آنلاین با حضور دانشجویان و علاقه مندان به زمینه های گوناگون هنری


پالایش فکری: تفسیر، توضیح و آفرینش هنر و کاربست آن در زندگی فردی و اجتماعی


اشتراک‌گذاری و بازتاب بر خط و لحظه ای از مخاطبان به منظور برداشتهای کمی و کیفی از نمود نمونه های هنری در سطح جامعه


ایجاد مشارکت و تولید بستر های نوین در ارائه محتوای هنر به منظور فرهنگ سازی در جامعه به منظور ارتقا سطح آگاهی و بینش افراد از جمله ی این موارد است.


 


 


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب