دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آذر 1394 - 10:39
در بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید شد:

تلاش در مسیر استقلال کشور، هدف شهدای 16 آذر

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با صدور بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت 16 آذر روز دانشجو، این قشر فرهیخته را به تلاش در مسیر تحقق استقلال همه جانبه کشور عزیزمان، به عنوان اصلی‎ترین آرمان شهدای 16 آذر فرا ‌خواند.
کد خبر : 54211

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:


شانزدهم آذر ماه هر سال یادآور یکی از مقاطع تاریخ پرافتخار ملت بزرگ ایران و به‌ویژه جریان دانشجویی ایران اسلامی است.


در شانزده آذر 1332 و با گذشت بیش از سه ماه از کودتای ننگین 28 مرداد، ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا برای تقویت پایه‌های دیکتاتوری پهلوی عازم تهران بود تا به این رژیم نامشروع برای سرکوب همه آزادیخواهان و استقلال طلبان چراغ سبز نشان دهد.


اما دانشجویان غیور و آزاده نمی توانستند در مقابل این ننگ بزرگ ساکت بمانند و در 16 آذر دانشکده فنی دانشگاه تهران، شاهد ندای اعتراض این جوانان غیور بود که نشان داد قشر دانشجو باید در جبهه دفاع از استقلال و عزت کشور همواره در خط مقدم باشد.


هر چند فریاد اعتراض دانشجویان در 16 آذر 1332 با گلوله پاسخ داده شد و 3 تن از دانشجویان در خون خود غلطیدند، اما نام 16 آذر به عنوان "روز دانشجو" با خون شهدای دانشجوی این روز در تقویم حماسه سازی های ملت ایران برای همیشه ثبت و ضبط شد.


از آن پس و تا امروز دانشجوی ایرانی نشان داده که هیچ گاه نسبت به ملت و کشور خود بی تفاوت نیست و در هر عرصه‌ای که این ملت و کشور نیاز داشته باشد، از بذل تمام سرمایه خود دریغ ندارد.


میدانداری دانشجوی آزادیخواه ایرانی در مبارزه با رژیم پهلوی که به پیروزی انقلاب اسلامی انجامید، تسخیر افتخارآفرین لانه جاسوسی آمریکا در تهران که به حق از جانب حضرت امام خمینی(ره) انقلاب دوم نام گرفت، حضور گسترده دانشجوی مسلمان ایرانی در 8 سال دفاع مقدس و تقدیم شهدایی که نام پرافتخار آنان هنوز هم درخشان و پرتلالو است و جهاد و تلاش علمی برای اعتلای کشور قله‌‌های رفیع علم و فناوری، برگ های پرافتخار دفتر حیات دانشجوی ایرانی را تشکیل می‌دهد.


دانشجوی مسلمان ایرانی در همه مقاطع گفته شده از بذل همه سرمایه مادی و معنوی خود دریغ نداشته و چه در زیر شکنجه دژخیمان رژیم پهلوی و چه در زیر آتش ارتش بعث عراق و چه در کوران تحریم و ترور، هیچ گاه از انجام وظیفه دینی و ملی خود غفلت نورزیده است.


امروز هم که دشمن استقلال علمی کشور را هدف گرفته و می‌کوشد تا با اعمال تحریم‌های ظالمانه، ملت بزرگ ایران را از حقوق حقه خود در دست‌یابی به فناوری‌های پیشرفته محروم کند، دانشجوی مسلمان ایرانی با تکیه بر خداوند متعال و استعانت از یاران شهید خود هیچ گاه میدان را خالی نکرده و نخواهد کرد.


تلاش در مسیر تحقق اهداف ترسیم شده در اسناد راهبردی عرصه فرهنگ و علم، تعمیق و گسترش اتحاد با حوزه‌های علمیه، توجه به تولید علم و ترویج گفتمان علمی در بدنه جامعه، دوری از خود باختگی و تکیه بر توان خود در رقابت های علمی بین المللی، تلاش در مسیر رفع مشکلات جامعه از طریق پیشرفت‌ علمی و تقویت ایمان و روحیه معنویت در محیط های علمی از مهم ترین تکالیف و وظائف دانشجویان در این برهه حساس از تاریخ کشور است.


دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو به‌ویژه شهدای 16 آذر و ابراز ارادت به جامعه فهیم و توانمند دانشجویی کشور، این قشر نخبه را به تلاش در مسیر تحقق استقلال همه جانبه ایران عزیز به عنوان اصلی‎ترین آرمان شهدای 16 آذر فرا می‌خواند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته