دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آبان 1399 - 13:13
ویژه نودانشجویان؛

راهنمای تشکل‌های دانشجویی برای نودانشجویان/ فرصت اقدام تشکیلاتی برای دانشجویان در دوران کرونا مهیاست

با وجود آموزش مجازی و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها نمی‌توان بر ادامه فعالیت‌هایی دانشجویی چشم‌پوشی کرد، از همین رو در این گزارش‌ به معرفی کانون‌های فرهنگی_هنری دانشجویان پرداخت شده است.
کد خبر : 542029
۲۰۲۰۱۱۲۰_۱۲۴۱۴۸.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، برخی از دانشجویان با کانون‌های فرهنگی-هنری دانشجویی و قوانین و میزان اختیارات آن ناآشنا هستند که ادامه روند آموزشی و پژوهشی کشور به‌صورت مجازی به این عدم‌آشنایی دامن زده است؛ از همین رو در این گزارش‌ به معرفی این مهم پرداخته شده است. 


اهداف راه‌اندازی کانون‌های فرهنگی-هنری


کانون‌های فرهنگی-هنری دانشجویان به منظور پاسخگویی به نیازهای متنوع و رشد خلاقیت‌های فرهنگی دانشجویان، سامان بخشیدن به خواسته‌ها و تلاش‌های خود انگیخته فرهنگی،  هنری و اجتماعی دانشجویی، حمایت و هدایت این گروه از فعالیت‌ها در جهت رسیدن به ارزش‌های متعالی اسلامی، تاسیس و تقویت نهادهای مدنی و غیردولتی و قانونمندی حوزه فعالیت فرهنگی دانشجویان در دانشگاه فعالیت می‌کنند.


کانون‌های فرهنگی دانشجویی در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کنند؟


کانون‌های فرهنگی-هنری دانشجویان نهادهای دانشجویی هستند که در زمینه‌های قرآن و عترت، ادبی، فیلم و عکس، موسیقی و هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، صنایع‌دستی، فرهنگ و اندیشه (مطالعات فرهنگی، گفتگوی تمدن‌ها، ایرانگردی و جهانگردی و...) و اجتماعی (محیط‌زیست، آسیب‌های اجتماعی، امداد و...) فعالیت می‌کنند.


اولین قدم برای راه‌اندازی کانون دانشجویی


کانون فرهنگی-هنری دانشجویان باید دارای اساسنامه  باشد، این اساسنامه مجموعه‌ای است مکتوب شامل اهداف، شرح وظایف، تشکیلات، دستورالعمل‌ها و مقررات اجرایی ویژه یک کانون که در قالب ضوابط آیین نامه و دستورالعمل‌های تکمیلی توسط هیئت موسس کانون تدوین می‌شود که پس از تائید مدیریت فرهنگی و تصویب در مجمع عمومی کانون لازم‌الاجرا است.


اعضای کانون به هر یک از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه محل فعالیت کانون اطلاق می‌شود که حداقل تعداد اعضا در فعالیت یک کانون ۱۵ نفر است.


چگونگی تشکیل و صدور مجوز کانون


حداقل سه نفر از دانشجویان علاقمند به فعالیت فرهنگی که حداقل ۱۴ واحد درسی را گذرانده (ویژه دوره کاردانی و کارشناسی) و در دو سال گذشته حکم قطعی کمیته انضباطی منجر به محرومیت از تحصیل به مدت یک سال یا بیشتر را نداشته باشند، می‌توانند به‌عنوان هیئت موسس تقاضای خود را مبنی بر تشکیل کانون در یکی از زمینه  مشخص به مدیریت فرهنگی دانشگاه ارائه کنند و اساسنامه پیشنهادی کانون به اهداف تشکیل آن نیز باید به پیوست تقاضانامه به مدیریت فرهنگی دانشگاه ارائه شود.



‏مدیریت فرهنگی دانشگاه نیز موظف است ظرف حداکثر ۳۰ روز پس از دریافت ثبت تقاضا نامه نسبت به صدور مجوز تاسیس کانون و یا اعلام کتبی دلایل عدم صدور مجوز اقدام کنند.


‏در صورت عدم رسیدگی به تقاضا نامه تاسیس کانون در مهلت مقرر یا عدم اعلام کتبی دلایل عدم صدور مجوز توسط مدیریت فرهنگی، هیئت موسس کانون فرهنگی_هنری دانشجویان می‌تواند  اعتراض خود را حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از پایان مهلت رسیدگی به شورای فرهنگی دانشگاه علام کند و شورای فرهنگی دانشگاه موظف است حداکثر در مدت یک ماه نسبت به بررسی اعتراض نامه هیئت موسس و صدور رای نهایی به‌صورت کتبی اقدام کند.


سازوکار مالی و پشتیبانی کانون‌های فرهنگی_هنری دانشجویی


مدیریت فرهنگی دانشگاه موظف است تمامی امور اداری، مالی و پشتیبانی کانون‌های فرهنگی دانشجویی را به درخواست دبیر شورای هماهنگی  کانون را عهده دار شود.


وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌صورت سالانه به‌منظور حمایت از کانون‌های فعال از محل اعتبارات فرهنگی مبلغی را به‌عنوان کمک در اختیار مدیریت فرهنگی دانشگاه قرار می دهد.


امید است دانشجویان با راه‌اندازی و یا عضویت در این کانون‌های فرهنگی-هنری منجر به رشد فرهنگی، اجتماعی و... خود و دیگران دانشجویان شوند. 


لزوم حضور و حمایت مسئولان دانشگاهی از تشکل‌های دانشجویی


با وجود آموزش مجازی و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها نمی‌توان بر ادامه فعالیت‌هایی دانشجویی چشم‌پوشی کرد، همچنین پایان شیوع ویروس کرونا در کشور مشخص نیست؛ از همین رو لازم است ضمن آشنایی دانشجویان با تشکل‌های دانشجویی و تشویق آنان برای انجام این امور، مسئولان دانشگاهی نیز سازوکار‌های مشخصی برای ادامه فعالیت‌های دانشجویی ارائه کنند. 


انتهای پیام/۴۰۸۴/
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته