دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1399 - 12:00
مایکل جوزف مورل کیست؟

سابقه گزینه احتمالی بایدن برای ریاست سازمان سیا/ چرا بایدن دنبال چهره‌های ضدایرانی برای پست‌های حساس است؟

منابع آگاه از احتمال انتخاب مایکل جوزف مورل، یک ایرانی‌ستیز دیگر، برای تصدی مدیریت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در دولت بایدن خبر می‌دهند.
کد خبر : 540656
morel.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، منابع آگاه خبر داده‌اند که جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب آمریکا درصدد انتخاب مایکل جوزف مورل، معاون رییس سابق سی آی ای، برای تصدی پست مدیریت این سازمان اطلاعاتی است. حال باید دید که چرا بایدن این فرد خاص را برای مدیریت بر یکی از مهم‌ترین ارگان‌های اطلاعاتی کشورش برگزیده است.


نگاهی به دیدگاه مشترک هر دو در خصوص منطقه غرب آسیا و مخصوصاً ایران نشان از این دارد که بایدن دنبال فردی است که از علنی کردن قصد خود در حمله علیه اهداف ایرانی ابایی ندارد.


مصاحبه مورل در خصوص تحولات غرب آسیا در تابستان سال 1395 به‌صراحت نشان از مصمم بودن وی در هدف قرار دادن اهداف ایرانی دارد.



علاقه مورل به کشتن مخفیانه ایرانی‌ها!


او در آن مصاحبه‌ از نقش ایران در مسلح کردن نیروهای مردمی عراق برای مبارزه با داعش انتقاد و ادعا می‌کند که نیروهای شیعه در عراق برای حمله به آمریکایی‌ها مسلح شده بودند. وی نقش ایران در تحولات عراق را برجسته می‌کند و می‌گوید ما باید ایرانی‌ها را مجبور کنیم که بهای اقداماتشان را بپردازند. وی تأکید می‌کند که روس‌ها و ایرانی‌ها باید بهای اقدامات خود در سوریه را بپردازند. مورل اصرار دارد که باید با کشتن ایرانی‌ها و روس‌ها کاری کنیم که آن‌ها بهای اقداماتشان را بپردازند. وی ادامه می‌دهد که من از اینکه حرف‌هایم را تهران و مسکو بشنوند ترسی ندارم. من به دنبال حمله به گارد ریاست جمهوری بشار اسد رییس‌جمهور سوریه هستم، می‌خواهم هواپیماها، بالگردها، و نیروهای وفادار به اسد را بمباران کنم و با تحت‌فشار قرار دادن اسد، ایران و سوریه دولت اسد را ‌پای میز مذاکره بکشانم.





مصاحبه معروف مورل که در آن از کشتن ایرانی‌ها به صورت مخفیانه سخن می‌گوید


همین پیشینه مورل کافی است که انتخابش به‌عنوان مدیر سازمان سیا به‌وسیله بایدن نقاب از چهره دولت جدید در کاخ سفید بردارد.




بیشتر بخوانید:


تصمیم‌ساز جنگ عراق به کمک بایدن می‌آید/«دیک چنی» کیست و چه تفکری دارد؟




مورل در فاصله سال‌های 2010 تا 2013 معاون مدیر سازمان سیا بود و هم‌اکنون مدیر بخش بین‌الملل یک سازمان امنیتی-راهبردی در واشنگتن است. مایک مورل 62 ساله متولد ایالت اوهایو است. وی از سال 1980 به سازمان سیا پیوست و حدود 33 سال در سازمان سی آی ای پست‌های مهمی را بر عهده داشت. او که تحصیل‌کرده رشته اقتصاد است از مشاوران اصلی جورج بوش پسر در سال 2001 مخصوصاً در زمان حوادث یازدهم سپتامبر بود. او تمام‌روز را با بوش سر می‌کرد و او بود که اسامه بن‌لادن و القاعده را مسئول حملات یازدهم سپتامبر معرفی کرد. مورل به دلیل نقشی کلیدی که در عملیات علیه اسامه بن‌لادن داشت مدال برجسته اطلاعاتی گرفت. وی به‌خوبی با منطقه غرب آسیا و حتی شرق آسیا آشنا است.



بایدن دو ماه پیش در یادداشتی که سی‌ان‌ان منتشر کرد از راه‌های هوشمندانه‌تری براى سخت‌گیرى علیه ایران سخن به میان آورد.



وی در مصاحبه‌ای دیگر در سال 1394 از دیدگاه برخی کشورهای عرب مرتجع منطقه حمایت کرد و گفت کشورهای عربی معتقدند ایران به دنبال تسلط بر منطقه است. ازاین‌رو ایران دستیابی به سلاح هسته‌ای را به‌عنوان ابزاری برای این قدرت برتری‌جویانه می‌خواهد. وی ادامه داد که کشورهای عربی تا حد مرگ از ایران می‌ترسند.


این در حالی است که جو بایدن نیز برخلاف ظاهر آرام و خندان خود، راه و روشی استبدادی دارد. وی با علم اینکه ایران و محور مقاومت رژیم صهیونیستی را دشمن اول کشورهای اسلامی می‌دانند دریکی از مصاحبه‌هایش گفته است: من یک صهیونیست هستم. نیازی نیست که برای صهیونیست بودن یهودی باشی.


ایران‌ستیزی، جنگ‌طلبی و آشنایی به غرب آسیا وجه مشترک اکثر گزینه‌های بایدن


علاوه بر این، زمانی که بایدن معاون اول باراک اوباما بود از اینکه هم‌سو بودن مواضع خود را با دشمنان ایران نشان دهد، ابایی نداشت. جو بایدن حتی در آمریکا با جیسون رضائیان، جاسوس آمریکایی سلفی گرفته است. رضائیان از سال ۸۳ به ایران وارد شد و در سال ۸۸ پس از ناآرامی‌ها کشور را ترک و به آمریکا رفت. وی سال در ۹۱ با پوشش خبرنگار روزنامه «واشنگتن‌پست» بار دیگر به ایران بازگشت.


رضائیان به دنبال اقدام علیه امنیت ملی در تیرماه سال ۹۳ در اوج مذاکرات هسته‌ای بازداشت و یک سال و نیم بعد در مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا آزاد شد. او مهره‌ای کلیدی برای کاخ سفید بود.



بایدن از پایان خصومت کشورش علیه ایران سخن نگفته است. وی دو ماه پیش در یادداشتی که سی‌ان‌ان منتشر کرد از راه‌های هوشمندانه‌تری براى سخت‌گیرى علیه ایران سخن به میان آورد. این یادداشت آشکارا نشان می‌دهد هیچ اختلاف موضعی میان بایدن و دونالد ترامپ و به‌طورکلی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آمریکا در قبال تهران بر سر اصل فشار و اقدام علیه ایران وجود ندارد.


بایدن برخلاف تصور بسیاری از ساده‌اندیشان به گزینه نظامی علیه ایران تمایل نشان داده و حتی ایران را به ساخت بمب اتمی متهم کرده است. وی در دورانی که معاون اول اوباما بود اعتقاد داشت: در صورت لزوم، آمریکا مخاطره ورود به جنگ با ایران را می‌پذیرد.


با یک نگاه به نام افرادی که بایدن در نظر دارد برای پست‌های کلیدی دولت آینده آمریکا به‌کار بگیرد می‌توان به این نتیجه رسید که ایران‌ستیزی، جنگ‌طلبی و آشنایی به منطقه غرب آسیا وجه مشترک بیشتر این گزینه‌هاست.


انتهای پیام/4155/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته