دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1399 - 10:09
یک استاد دانشگاه مطرح کرد؛

تأثیر بازی‌های کامپیوتری بر عملکرد شناختی مغز

عضو هیئت علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران گفت: بسیاری از بازی‌های کامپیوتری شناختی هستند و برای مغز انسان طراحی شده‌اند. این بازی‌ها مانند انجام نرمش صبحگاهی برای مغز هستند.
کد خبر : 540615
finds-ir-2018070245082358.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا ، منوچهر مرادی عضو هیئت علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران در گفتگو با برنامه رادیوم رادیو جوان درباره تعریف هوش مصنوعی اظهار کرد: تعریف هوش مصنوعی به دلیل تعاریف متعدد دشوار است اما به طور کلی چهار تعریف از آن ارائه شده است که عبارتند از شبیه انسان فکر کنیم، شبیه انسان عمل کنیم، منطقی فکر کنیم و منطقی عمل کنیم. مصنوعی بودن آن به این دلیل است که سعی بر تقلید از انسان وجود دارد.


وی ادامه داد: در خیلی از موارد تکنولوژی از موارد تجربی قوی‌تر است؛ برای مثال در زمان اختراع هواپیما برادران رایت خواستار بال زدن هواپیما مانند پرندگان بودند این درحالی است که ما اکنون دارای هواپیماهایی هستیم که هیچ پرنده‌ای مشابه آنها وجود ندارد که توانایی تحمل چنین وزنی را داشته باشد و درعین حال همان کار و سخت‌تر از آن را انجام می‌دهند.


مرادی با اشاره به اینکه احتمالا برای هوش مصنوعی هم اتفاقی شبیه اختراع هواپیما خواهد افتاد بیان کرد: ما تا زمانی به دنبال شبیه شدن به انسان به عنوان یک نماد هوشمند بودیم ولی در حال حاضر شاهد وجود کامپیوترهای بسیار قوی‌تر هستیم. به نظر می‌رسد که در آینده هوش مصنوعی در زمینه‌های خاصی قوی‌تر از انسان خواهد شد.


عضو هیئت علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران با تأکید بر این که باید از تکنولوژی همانند استفاده از سلاح‌ها مراقبت شود، گفت: در سطح دنیا به دنبال انجام مهار لازم در این صنعت و تکنولوژی هستند البته باید در نظر داشت که هوش مصنوعی به انسان ها بسیار کمک می‌کند تا ناخودآگاه فعالیت خود را منطقی‌تر کرده و خطرپذیر نباشند. برای مثال در پاکستان به دلیل کمبود آب و خشکسالی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی به کشاورزان درباره زمان آبیاری خبررسانی می‌کنند و این امر سبب کاهش مصرف آب و افزایش ذخایر آبی آنها شده است.


وی درباره مفید بودن بازی‌های کامپیوتری برای مغز انسان تشریح کرد: مفید بودن بازی‌های کامپیوتری به مقدار زیادی ثابت شده است. در عین حال که مخالفت‌های زیادی از جمله اعتیاد به آن مطرح شده است و باید کنترل شود. در تحقیقات نشان داده شده است که بازی فیفا و کانتر بر تصور فضایی و سرعت عمل افراد تاثیر گذاشته و به آنها کمک می‌کند.


مرادی افزود: خانواده‌ها باید استفاده از گیم‌ها را مراقبت کنند اما نباید بگویند که بد است چراکه گیم به اندازه کافی و کنترل شده خوب است. گیم‌های متعددی از جمله گیم‌های شناختی برای مغز انسان ساخته و طراحی شده‌اند و این بازی‌ها همانند انجام نرمش صبحگاهی برای مغز هستند.


عضو هیئت علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اثبات اثر بخشی بازی‌ها کار سختی است عنوان کرد: بازی‌های شناختی اثبات‌های محدودی دارند و افراد خودشان می‌توانند تاثیراتش را در خودشان جستجو کنند و وسعت حافظه کاری نیز از طریق این بازی‌ها امکان‌پذیر است.


وی در پاسخ به این سوال که چگونه بفهمیم حال مغزمان خوب است گفت: برای اینکه بفهمیم حال مغزمان خوب است باید ببینیم توانایی محاسبات را داریم، آیا شماره تلفن‌ها را به یاد داریم، آیا اسامی را به ذهن می‌سپاریم یا از یاد می‌بریم. اگر پاسخمان به سوالات منفی‌است نباید نگران شویم بلکه باید از تکالیف شناختی از جمله بازی‌ها استفاده کنیم.


مرادی ادامه داد: خیلی از بازی‌ها در مراحل اول ارتقای شناختی را دارند مثلا هنگام استفاده از بازی فیفا برای اولین بار یادگیری‌های مختلفی را به دنبال دارد بنابراین مغز به چالش کشیده می‌شود.


عضو هیئت علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران در پایان درباره چگونگی یافتن بازی‌های شناختی تصریح کرد: کتاب باشگاه مغز بازی‌های فیزیکی شناختی را دارد و کتاب مغزینه توجه و تمرکز بازی‌های شناختی کامپیوتری را دارد و دلیل طراحی گیم‌ها و تاثیرگذاری در هر قسمت مغز در آن توضیح داده شده است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته