دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آذر 1394 - 09:32

تا 2030 نیمی از ژاپن در اختیار ربات‌هاست

تحقیقات تازه نشان می‌دهد سرعت کامپیوتری شدن و رشد استفاده از ربات‌ها به حدی است که تا 20 سال دیگر نیمی از مشاغل ژاپن در اختیار ربات‌ها و کامپیوترها خواهد بود.
کد خبر : 53839

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت مؤسسه تحقیقاتی نومورا، استفاده از ربات و کامپیوتر برای مشاغل و انجام کارهای مختلف به سرعت در حال پیشرفت است و ژاپن یکی از پیشگامان تکنولوژی رباتیک محسوب می‌شود.


به همین دلیل یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی یومی واکااو، از مؤسسه تحقیقاتی نومورا، با همکاری و مشاوره پروفسور مایکل آزبورن از دانشگاه آکسفورد، یک طرح تحقیقاتی را تعریف و اجرا کرده است که آینده شغلی ربات‌ها در ژاپن را نشان می‌دهد.


بر اساس این تحقیق، بیش از 49 درصد از مشاغلی مانند میز اطلاعات، ارسال کالاها و کارگری بخش کشاورزی که امروز نیز در سطح قابل توجهی کامپیوتری شده است، تا سال 2030 در اختیار ربات‌ها قرار می‌گیرد.


این تحقیق که بیش از 600 زمینه شغلی مختلف را مورد بررسی قرار داده، به این نتیجه رسیده است که در مشاغلی مانند آموزگاری، نویسندگی و به طور کلی مشاغل مرتبط با نوشتن، کمترین احتمال جایگزینی انسان با ربات را دارند.


پروفسور آزبورن که پیش از این تحقیقات مشابهی را درباره انگلستان و آمریکا انجام داده بود نیز به این نتیجه رسید که تا 20 سال آینده، در انگلستان 35 درصد و در آمریکا 47 درصد از مشاغل در اختیار ربات‌ها قرار می‌گیرند.


براساس پیمایش‌های انجام‌شده، اغلب مردم ژاپن از رویه فعلی رباتیک شدن راضی نیستند و این پدیده کامپیوتری شدن را دلیل بدتر شدن پیری جمعیت و از کار افتادگی می‌دانند.


در مقابل طرفداران ربات‌ها معتقدند که هر چه بیشتر کارها را برعهده کامپیوتر بگذاریم، زمان و فضای بیشتری برای انسان‌ها برای شرکت در فعالیت‌های خلاقانه و ابتکار ایجاد می‌شود. همچنین دولت ژاپن به دنبال آن است تا با استفاده از نیروی کار رایگان ربات‌ها، از فشارهای اقتصادی بر بخش صنعت بکاهد و با افزایش حاشیه سود، امکان رقابت بیشتر در بازارهای بین‌المللی را به‌دست بیاورد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

برچسب ها: ربات
ارسال نظر
هلدینگ شایسته