دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آذر 1394 - 11:37

کشف بقایای مغز یک مومیایی 3200 ساله برای نخستین بار + ویدئو

تاکنون مومیایی‌های بسیاری زیر دستگاه سی‌تی اسکن رفته‌اند تا رموز مصر باستان را افشا کنند اما در هیچ کدام از آنها تکنیکی دیده نشده که مغز مرده‌ها نیز مومیایی شود. حال، دانشمندان دانشگاه استنفورد در بررسی بقایای یک زن که 3200 سال پیش در شهر اَسیوط در مصر باستان زندگی می‌کرده، مغز او را سالم در سرش پیدا کردند.
کد خبر : 53756

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از DailyMail، دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که این مومیایی که «هاتاسون» نام دارد، زن است یا مرد اما شواهد بسیاری دال بر مونث بودن آن در دست است. با این حال دانشمندان معتقدند که این زن متعلق به زمان شکوفایی فرهنگی در مصر باستان است؛ زمانی که چندین مسیر تجاری از این منطقه می‌گذشت.


اسیوط در 100 مایلی بیابان دارفور قرار دارد و در آن زمان، به دلیل داشتن ثروت‌‌های عظیم مثل طلا، عاج و ادویه‌جات، توسط سربازان محافظت می‌شده است.


جالب است بدانید که این زن با لباس‌های عادی و روزمزه‌اش در تابوت نگه داشته شده بوده، در حالی که تابوت چندین بار برای نگه داشتن مومیایی‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته بوده است.



تابوت هاتاسون


دانشمندان برای مطالعه روی این جسد مومیایی شده، آن را با اسکنرهای خاصی اسکن کرده و الگوهای سه‌بعدی از بدنش درست کرده‌اند. تصاویر ایجاد شده نشان می‌دهند که مغز این مومیایی هنوز در سرش و در بالای توده‌ای از یک ماده سیاه رنگ که به نظر می‌رسد رسوب است، باقی مانده است.



جاناتان الیاس، مدیر پروژه مطالعه روی این مومیایی می‌گوید: «به نظر می‌رسد که ماده‌ای به مغز این فرد اضافه شده که موجب شده مغز او کاملا سالم باقی بماند. چیزی که تاکنون در هیچ کدام از مومیایی‌های کشف شده، مشاهده نکرده‌ایم».



استخوان‌های بینی این مومیایی کاملا سالم باقی مانده و به نظر می‌رسد که اصلا سعی نشده که مغزش را تخلیه کنند. چون در روش‌های معمول مصر باستان، مغز را از طریق حفره‌های بینی تخلیه می‌کردند.


دانشمندان معتقدند که اگر این زن 1000 سال بعد می‌مرد، حتما مغزش را هم تخلیه می‌کردند. اما هاتاسون در دوره‌ای می‌زیسته که تازه مصریان روش‌های مومیایی کردن را ابداع می‌کردند. با این حال، تمامی اندام‌های هاتاسون از بین رفته و استخوان‌هایش به مرور زمان از جای خود کنده شده‌اند.




نحوه قرارگیری استخوان‌های هاتاسون در تابوت


لگن آن کاملا خرد شده و به همین دلیل است که دانشمندان نمی‌توانند به صورت 100 درصدی جنسیت آن را مشخص کنند. اما، فرم جمجمه او نشان می‌دهد که او یک زن جوان بوده است.


تیم بررسی در حال گرفتن تصاویر بیشتری از این مومیایی است تا جزئیات بیشتری را در مورد این مومیایی کشف کند.


مترجم: نسترن صائبی



دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته