دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آذر 1394 - 14:37

محققان با الهام از صدف، چسب مخصوص زیرآب درست کردند

دانشمندان آمریکایی چسب غیرطبیعی را مخصوص زیر آب ابداع کرده‌اند که خاصیت چسبندگی شبیه به صدف‌ها دارد. آنها قبلا برای ساخت این چسب از چسب جراحی الهام گفته بودند اما این بار با الهام از صدف‌ها توانسته‌اند این چسب را که بسیار قوی و همه‌کاره است، بسازند.
کد خبر : 53102

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از GizMag، دانشمندان دانشگاه «سانتا باربارا» از موادی بسیار نازک در ساخت این چسب مخصوص زیر آب استفاده کرده‌اند که 10 برابر قوی‌تر از چسب‌های زیرآبی گذشته است و از آنجا که وزن مولکولی پایین و خواص عملکردی بالایی دارند، قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارند و به همین دلیل نیز کاربردهای بسیاری در دندانپزشکی، نانوساختار و تعمیرات زیر آب خواهد داشت.


صدف‌ها به لطف پروتئین‌هایی شبیه به رشته‌های قوی و ظریف که در پاها دارند، برای حفاظت از خود در مقابل باد و امواج دریا به راحتی به صخره‌ یا سطوح دیگر می‌چسبند. به ویژه، برخی پروتئین‌ها که از نو آمینو اسید L-Dopa هستند، خاصیت چسبندگی قوی زیر آب دارند و دارای ویژگی ویژه‌ای در خودترمیمی هستند.



در سال 2009، محققان دانشگاه کارولینای شمالی تلاش کردند تا یک نوع چسب مرکب تولید کنند که با استفاده از پروتئین صدف و فناوری چاپگر جوهرافشان ساخته می‌شود. مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) نیز موفق شده است با استفاده از همین پروتئین یک چسب ضدآب تولید کند.


اما در پروژه اخیر، دانشمندان دانشگاه سانتا باربارا مولکولی را طراحی کرده‌اند که رفتاری شبیه به پروتئین‌های صدف دارد و لایه‌های چسب بسیار نازکی ایجاد می‌کند که می‌تواند دو سطح مختلف را در زیر آب به هم بچسباند.


مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته