دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آبان 1399 - 13:32

ساخت ابررسانای جدید با استفاده از حالت پنجم ماده

دانشمندان با استفاده از حالت پنجم ماده موفق به ساخت نوع جدیدی از ابررساناها شده‌اند.
کد خبر : 529228
dsdsds.PNG

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نیواطلس، ابررساناها موادی هستند که جریان الکتریسیته بدون هیچ مقاومتی در آنها جریان می‌یابد و کاربردهای بسیاری در وسایل الکترونیک آینده دارند. حال دانشمندان دانشگاه توکیو موفق به ساخت ابررسانایی با استفاده از حالت چگالش بوز-اینشتین شده‌اند.


چگالش بوز-اینشتین پنجمین و جدیدترین حالت ماده است چهار حالت اول نیز شامل جامد، مایع، گاز و پلاسما می‌شود. در حال چگالش بوز-اینشتین گاز بوزون به پایین‌ترین دمای ممکن می‌رسد و سرد می‌شود. در این مرحله می‌توان پدیده‌های کوانتومی را در مقایس کلان مشاهده کرد. محققان با استفاده از حالت پنجم ماده به عنوان نقطه شروعی برای ایجاد حالات عجیب‌وغریب ماده مانند ابرجامد، اکسیتونیوم، توپ رعد و برق و سیالات با جرم منفی استفاده می‌کنند.


چگالش بوز-اینشتین حالت منحصربه‌فردی از ماده است که از امواج ساخته شده است. بنابراین وقتی ماده در این حالت سرد شده و به صفر مطلق نزدیک می‌شود، اتم‌های مواد خاصی در فضا پراکنده می‌شوند. این پراکندگی افزایش می‌یابد تا زمانی که اتم‌ها (که بیشتر شبیه به موج هستند تا ذرات) با یکدیگر همپوشانی پیدا می‌کنند و قابل تمایز از هم نیستند.


گروه تحقیقاتی دانشگاه توکیو با ترکیب ابری از آهن و اتم‌های سلنیوم به حالت چگالش بوز-اینشتین رسیدند و موفق به ساخت نوع جدیدی از ابررسانا شدند.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: ابررسانا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته