مسیرهای تقلب باز است اما نحوه ارزیابی تغییر میکند/ قوانین دانشگاهها برای آموزش مجازی بازنگری میشوند؟
به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تقلب، فرستادن شخصی بهجای خود در امتحان یا شرکت بهجای دیگری در امتحان، دانشجویان زیادی را به جلسات کمیته انضباطی دانشگاه کشانده است. دانشجویانی که تصور آن را نمیکردند و در خوشبینانهترین حالت احضار و اخطار شفاهی، اخطار کتبی بدون درج در پرونده، تذکر کتبی و درج در پرونده و توبیخ کتبی و درج در پرونده تنبیهاتی است که با حکم کمیته انضباطی دانشگاهی و یا کمیته مرکزی انضباطی نسبت برای دانشجو اعمال میشود.
در برخی موارد منع موقت از تحصیل تا چهار نیمسال تحصیلی، تغییر محل تحصیل دانشجو، تبدیل دوره تحصیل دانشجو از روزانه به شبانه، اخراج دانشجو از دانشگاه با حفظ حق شرکت مجدد در آزمون ورودی و یا حتی محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه تا پنج سال میتواند از سوی کمیته انضباطی برای دانشجو صادر شود.
آموزش مجازی، فرصت طلایی تقلب
همزمان با آغاز امتحانات میانترم و پایانترم، بسیاری از گروهها و کانالهای دانشجویی تغییر ماهیت دادند و به محفلهای ارتباطی بین دانشجویان متقلب تبدیل شدند، کانالهایی که به همراه انتشار جزوهها و pdf، دانشجویان هم رشته و همکلاس را به یکدیگر معرفی میکردند تا دانشجویان در امتحان بهصورت گروهی و اشتراکی شرکت کنند!
یکی از معاونان آموزشی دانشگاههای برتر گفت: «ترم گذشته که بهصورت مجازی برگزار شد، نمرات دانشجویان افزایش چشمگیری داشت و تقلب بسیاری از دانشجویان برای ما روشن بود اما امکان اثبات آن وجود نداشت».
یکی از اساتیدی که تجربه تدریس درترم گذشته را داشت در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: «ما از دانشجویان خود یک شناخت نسبی داشتیم، یکی از دانشجویان معتقد نتوانست نمره مطلوب را از آزمون مجازی کسب کند و در همان آزمون یکی دیگر از دانشجویان که از سطح پایینتری برخوردار بود نمره خوبی کسب کرد، تقلب برخی از دانشجویان بر ما پوشیده نیست اما در سیستم آموزش مجازی کاری از دست ما ساخته نبود و در این میان حق برخی از دانشجویان ضایع شد. از همین رو درترم جاری، ارزیابی خود را از ابتدای ترم بهصورت کارهای کلاسی و یا پرسشهایی که در کلاس انجام میشود، آغاز کردیم تا حقی از دانشجویان ضایع نشود.»
تقلب سختتر میشود
محمدرضا آهنچیان مدیرکل برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میگوید که برای جلوگیری از تقلب از شیوههای سنتی امتحان بهاصطلاح فرهنگ دانشجویی، شب امتحانی، فاصله گرفتیم و از سال گذشته با بخشنامه معاونت آموزشی از دانشگاهها خواستیم اساتید از روشهای ارزشیابی مستمر استفاده کنند. بهعنوانمثال استاد با اجرای ارزشیابی مستمر در طول نیمسال میداند که دانشجو از هفته اولترم تا آخر ترم چطور عمل کرده است و در زمان امتحان که بعد از ۱۶ هفته آموزش برگزار میشود، اگر نمره دانشجو از یک سطح متوسط که در ذهن استاد با ارزشیابی مستمر در طولترم ایجادشده است، خیلی بالاتر شود، استاد میتواند متوجه تقلب شود.
وی میافزاید که راهحل این موضوع ارزشیابی مستمر است این موضوع بسته به عملکرد استادان دارد که دانشجو را در طول نیمسال هر جلسه ارزیابی و درنهایت نمره ارائه کنند. قبل از شیوع کرونا استاد میتوانست از ۲۰ نمره یک درس، ۴۰ درصد آن را به موارد غیر امتحان مانند فعالیتهای کلاسی دانشجو اختصاص داده و ۶۰ درصد نمره درس را که شامل ۱۲ نمره میشود را حتماً به امتحان اختصاص دهد. در سال کرونایی نیمسال دوم سال ۹۹-۹۸ به دانشگاهها و اساتید این اجازه داده شد که به هر نسبت که میخواهند برای امتحان و فعالیت غیر امتحانی دانشجو نمره در نظر بگیرند بهعنوانمثال شاید یک استاد ۱۵ نمره امتحان را به ارزشیابی مستمر اختصاص داده و ۵ نمره را به امتحان آخر ترم اختصاص دهد.
نیاز به بازنگری قوانین در آموزش مجازی
به گفته صاحبنظران دیگر نمیتوان به آموزش مجازی بهعنوان یک مکمل آموزشی نگاه کرد؛ بلکه ادامه روند آموزشی کشور است که باید از تمامی امکانات موجود بهره گرفت تا کیفیت آموزش کشور افت نکند.
انجام کارهای کلاسی، شرکت در کلاس درس، ارزیابی نحو تدریس اساتید و ارزیابی دانشجویان ازجمله عواملی است که میتوان کیفیت آموزش را سنجیده شود. اما با تغییر آموزش از حضوری به مجازی لازم است قوانین آموزشی و اداری دانشگاهها و مؤسسات آموزشی نیز موردبازنگری قرار گیرد تا دانشجویان و اساتید بهدرستی وظایف خود عمل کنند.
انتهای پیام/4084/
انتهای پیام/