برگزاری افتتاحیه و اولین جلسه «دوره آموزشی تخصصی حکمرانی و سیاستگذاری» سازمان بسیج اساتید کشور
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا افتتاحیه و اولین جلسه «دوره آموزشی تخصصی حکمرانی و سیاستگذاری» برای مدیران و اعضای کانونها، اندیشکدهها و گروههای علمی مسئله محور بسیج اساتید سراسر کشور، امروز، سه شنبه ۲۹ مهرماه 1399 و بهصورت وبیناری در سالن شهید شهریاری سازمان بسیج اساتید کشور با حضور آقایان ابنالدین قائم مقام سازمان، طهماسبی معاون تربیت و آموزش، مفتاحی مدیر اندیشگاه سیاست پژوهی و راهبردنگاری و آرایی مدیر آموزشی و تربیت نخبگانی سازمان برگزار شد.
قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور، در افتتاحیه این دوره آموزشی ضمن تبریک حلول ماه ربیعالاول، به رویکرد سازمان بسیج اساتید کشور در دوره جدید و تحولی خود اشاره و عنوان کرد: در دوره تحولی جدید تعریف دیگری از استاد بسیجی ارائه شده است. این تعریف بر ارائه راهکار حل المسائلی تأکید دارد و در آن استاد بسیجی را استادی میداند که بین مشکلات کشور و تخصص خود نسبت عالمانه برقرار کند. در حقیقت در این رویکرد هر کسی که راه حل علمی برای حل مسئله را پیدا کند، استاد بسیجی است.
قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور عنوان کرد: استاد بسیجی با علم و بصیرت باید به صحنه بیاید. این رویکرد ویژه سازمان بسیج در نهضت استادی است که درگروههایی با محوریت حل مسئله و اندیشکدهها ظهور پیدا کرده است.
وی جنگ اصلی امروز لیبرالیسم را ادعای آنان در ناتوانی اسلام برای سیاستگذاری عنوان کرده و اظهار کرد: لیبرالیسم در تلاش است تا ثابت کند که دین نمیتواند حکومت کرده و سیاستمداری کند. برای پاسخ به این ادعای آنان، بسیج با تمام توان خود به میدان آمده است. همه اقشار بسیج مأموریت دارند تا به دستگاههای مربوط به خود کمک کنند تا حکمرانی بهتری داشته باشند. بسیج اساتید به عنوان امام اقشار و در جایگاه مرجعیت جامعه باید در سیاستگذاری بهتر به حکمرانان کمک کند.
در ادامه ابنالدین جدیترین کارهای بسیج اساتید را تشکیل اندیشکدههای راهبردی و گروههای مسئله محور دانست و بیان کرد: هر اندیشکده محور توسعه زیست بوم خود را شاخص قرار داده و برای رفع مسائل زیست بوم در سطح دانشگاه و استان و حتی کل کشور به دنبال راه حل سیاستی است. کار استاد دانشگاه کشف سیاست راهبردی است و انتظار میرود استاد مسائل زیست بوم را شناسایی کرده و به شورای راهبردی و سیاستگذاری علمی استان و گروه نخبگانی ارائه دهد.
قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه بیان کرد: در صورت عدم پذیرش مسائل مطرح شده استادان و نخبگان از سوی مسئولان شهر و یا استان، باید به کمک فعالان حوزههای فرهنگی و با کمک گروههای رصد و پایش و معاونتهای بررسی و تحلیل در استان از طریق کار رسانهای به مطالبه گری اجتماعی پرداخته و حتی در کلاس و از طریق تریبونها و با استفاده از تمام ظرفیتها از یافتهها دفاع کرد. چرا که هویت استاد بسیجی در دفاع از یافته پژوهشی خود و در فرهنگ سازی برای مطالعه آن است.
این استاد دانشگاه در ادامه تعریف «مسئله» را هر نوع تحریف از استانداردها بیان کرده و فرمایشات مقام معظم رهبری و قانون اساسی را ملاک و شاخص دانست و اظهار کرد: هر استانی که سند بالادستی برای توسعه خود دارد که در حقیقت مشخص میکند چه اقداماتی باید در آن استان انجام شود و آن شاخص تعیین مسئله است. نظارت عالمانه و به موقع و هوشیارانه و تذکر بهجا، حضور در عرصه حکمرانی انقلابی و در حقیقت کمک به کشور است.
در ادامه آرایی مدیر آموزشی و تربیت نخبگانی سازمان بسیج اساتید کشور نیز به بحث اهداف برگزاری دوره آموزشی تخصصی حکمرانی و سیاستگذاری و انتظارات از اساتید فراگیر در پایان این دوره پرداخت و بیان کرد: یکی از کارکردهای اصلی کارگروه مطالعات راهبردی استانها، اندیشکدهها و گروههای مسئله محور بسیج اساتید کشور، مساعدت به حکمرانان و سیاستگذاران و مشارکت در فرآیند سیاستی و تصمیمسازی بوده که به منظور انسجام، تأثیرگذاری و اثربخشی اقدامات اساتید بسیجی برای انتقال مناسب راهحلها برای مسئله سیاسی و راهبردی در فرآیند چرخه سیاستگذاری و درک چارچوب روششناختی تدوین سیاستهای راهبردی و نیز طراحی الگوی سیاستی، دوره آموزشی مذکور طراحی شده است.
این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: این دوره در سه سطح بینش افزایی، دانش افزایی و مهارت افزایی با عناوین و سرفصلهای معین در 26 جلسه تا پایان سال برگزار و در پایان دوره برای فراگیران پس از ارزشیابی علمی، گواهینامه آموزشی صادر میگردد که اکنون اولین جلسه سطح بینش افزایی با عنوان «مهدویت شناسی و تحلیل جامعه متناسب با دوران ظهور» برگزار میشود.
در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین بهروزی لک استاد علوم سیاسی دانشگاه باقر العلوم (ع) و رئیس کارگروه دانشگاهیان ستاد هماهنگی فعالیتهای مهدوی و موعودگرایی باور به ظهور منجی را یکی از محورهای مشترک تمام ادیان دانسته و به ابعاد و ضرورتهای طرح موضوع مهدویت و آموزههای مهدوی در جهان اشاره کرد.
این استاد دانشگاه از مهم ترین ابعاد مهدویت، به بعد اعتقادی موضوع مهدویت به عنوان بخشی از آموزههای اسلامی، اشاره کرد و سپس از بعد اجتماعی و تأثیر ان بر ایجاد روحیه امیدواری در جامعه سخن گفت و آرمانشهر یا رویاهای آرمانی را در طول تاریخ نیروی محرک جامعه برای نیل به اهداف و رویکردهای آن دانست.
بهروزی لک در ادامه از دیگر ابعاد به ضرورت سیاسی و ضرورتهای شناخت حکومتی که سعادت انسان را تأمین نماید، اشاره و عنوان کرد در جامعه ما اهمیت و ضرورت دارد که علاوه بر نگاه به مهدویت از جنبه مددجویانه و اعتقادی آن، بهعنوان یک راهبرد نیز مطرح گردد و مهدویت بهعنوان رویکرد و الگویی برای فرایند تقرب و نزدیکی به جامعه موعود از طریق تمدن سازی و زمینه سازی برای تحقق آرمانشهر مهدوی مطرح گردد.
انتهای پیام/4127
انتهای پیام/