دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مهر 1399 - 20:00

واقعیت‌هایی در مورد تنبل‌ها/ میمون‌های خوابالو را بیشتر بشناسید

تمام حیوانات داری ویژگی‌های مخصوصی هستند که شاید همه مردم از آن‌ها خبر نداشته باشند؛ میمون‌های تنبل حیواناتی با توانایی‌های جالب هستند.
کد خبر : 524638
تنبل 1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، به مناسبت روز جهانی تنبل، به نظر می‌رسد این حیوان بیش از هر موجود دیگری از اسمش قابل شناسایی است! آن‌ها تمام روز غذا می‌خورند، می‌خوابند و روی درخت‌ها آویزان می‌شوند و بدون اهمیت به کار دنیا، مشغول لذت از اوقات خود هستند. دلایل بسیار خوبی برای تنبلیِ تنبل وجود دارد! در این گزارش برخی از نکات علمی در ارتباط با این جانور که به کُندترین جانور دنیا مشهور است را بررسی می‌کنیم. 




بیشتر بخوانید:


میمون‌ها قوانین فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند




 آن‌ها نمی‌توانند در یک آزمون بینایی موفق شوند!


تنبل‌ها چندان موجودات تیزی نیستند و این امر حتی در مورد تیزبینی‌شان نیز صادق است. یک تنبل ماده نمی‌تواند کودک خود را از فاصله یک و نیم متری تشخیص دهد و تنبل‌ هاینری که با هم در حال جنگ و درگیری‌اند در تلاش برای ضربه زدن به یکدیگر از فاصله بیش از دو متر قادر به یافتن هم نیستند! دانشمندان می‌گویند جهش ژنتیکی مسبب این ضعف بینایی شده است. تحقیقات علمی همچنین ثابت می‌کند سرعت موجودات با قدرت بینایی‌شان رابطه مستقیم دارد.


برخی از گونه‌های تنبل از بدو تولد فاقد یاخته‌های مخروطی در چشم خود هستند. همانطور که می‌دانید یاخته‌های مزبور برای تشخیص رنگ ضروری‌اند. در نتیجه، آن‌ها همه چیز را سیاه و سفید و در وضوحِ پایین می‌بینند. آن‌ها همچنین به سختی می‌توانند در جایی که روشنایی شدید است چیزی را مشاهده کنند.



آن‌ها به‌طور شگفت‌انگیزی شناگران خوبی هستند


تنبل‌ها روی زمین کند هستند. پاهای عقب آنها ضعیف است، بنابراین مجبورند از بازوها و قدرت بالاتنه خود استفاده کنند تا خود را به جلو بکشند. با این وجود اگر آن‌ها را در مقداری آب غوطه‌ور کنید، می‌توانند سه برابر سریع‌تر حرکت کنند. بازوهای بلندشان، آنها را به شناگرانی ماهر تبدیل می‌کند و می‌توانند تا 40 دقیقه نفس خود را در زیر آب نگه دارند! اگر برکه‌ آب در نزدیکی آن‌ها باشد، ممکن است داخلش بپرند و از آن به‌عنوان میانبر برای حرکت سریع‌تر استفاده کنند.


تنبلی تنبل تاکتیکی برای زنده ماندن است


بدیهی است که تنبل‌ها بسیار کند هستند. سرعت واکنش آنها تقریبا یک چهارم انسان است و با سرعت حدودا 2 متر در دقیقه کندترین حیوانات روی زمین هستند، و حتی حیوانات معروف دیگر مانند لاک پشت‌ها و حلزون‌ها را به نسبت اندازه‌شان شکست می‌دهند.


اما کندی آنها همچنین دلیل آن بوده است که منقرض نشده‌اند. تنبل‌ها تا حد زیادی از برگ‌ها تغذیه می‌کنند و هضم یک وعده غذایی در چهار قسمت معده آنها ممکن است تا یک ماه طول بکشد! سبزیجات و برگ‌ها چندان مقوی نیستند، بنابراین یک تنبل برای زنده ماندن مجبور است تا حد ممکن انرژی خود را حفظ کند و این به معنای حرکت کمتر است. بسیاری از حیوانات گوشتخوار مانند پلنگ‌ها و عقاب‌ها، شکارهایشان را از روی حرکات‌شان مورد توجه قرار می‌دهند و تنبلی تنبل‌ها باعث می‌شود برای این شکارچیان محسوس نباشند.



آن‌ها روی درختان هر کاری می‌کنند


تنبل‌ها موجوداتی درختی هستند، بنابراین تقریباً تمام وقت خود را روی درختان می‌گذرانند. آن‌ها آن بالا می‌خورند، می‌خوابند، جفت‌گیری می‌کنند و حتی زایمان می‌کنند و آناتومی‌شان با شاخ و برگ درختان هماهنگی دارد. اندام‌های داخلی آن‌ها به طوری قرار دارد که در حرکت در میان درختان انرژی کمی مصرف می‌کنند. پنجه‌های این جانور به آنها کمک می‌کند تا روی شاخه‌ها با کمترین صرف انرژی بمانند و توانایی ذاتی آن‌ها در قاپیدن شاخه‌ها به قدری زیاد است که مواردی دیده شده است که تنبل‌های مرده همچنان روی درخت آویزان بوده‌اند.


اغلب روی تن‌شان  جلبک رشد می‌کند


تنبل‌ها با جلبک‌ها همزیستی دارند. مطالعات نشان داده است که جلبک‌ها گاهی از تنبلِ مادر به کودک منتقل می‌شود و این انتقال برای هر دو(هم حیوان و هم گیاه) مفید است. خز بلند روی تنِ تنبل، خانه‌ای دنج را برای جلبک‌ها ایجاد می‌کند و این به راحتی آب مورد نیاز برای رشد آن‌ها را تامین می‌کند و تنبل‌ها پوششی سبزرنگ پیدا می‌کنند که به آن‌ها قدرت استتار می‌دهد. تنبل‌ها همچنین جلبک‌ها را می‌خورند که منبع بسیار مغذی مورد نیاز بدن‌شان را تأمین می‌کند.



برخی از انواع تنبل می‌توانند سر خود را تا 270 درجه بچرخانند


مشابه این استعداد خاص تنبل در جغدها نیز دیده می‌شود. در هر دو گونه، این توانایی را باید به ساختار استخوان‌بندی شان نسبت داد. تنبل‌ها مهره‌های اضافی در پایین گردن خود دارند که به آن‌ها امکان می‌دهد با خیالی آسوده به هر جهت نگاه کنند. اگرچه تنبل‌ها در دفاع از خود عالی نیستند، اما حداقل می‌توانند زمان نزدیک شدن خطر را به طور مبهم متوجه شوند(چون بینایی‌شان نیز ضعیف است).


عمر این موجودات با توجه به قابلیت‌های دفاعی پایین‌شان طولانی محسوب می‌شود


به‌طور متوسط ​​عمر تنبل‌ها حدود 20 سال است، اما برخی از گونه‌های تنبل می‌توانند عمر بیشتری داشته باشند. سالخورده‌ترین تنبل جهان  سال 2017 و در سن 43 سالگی درگذشت. طرفداران محیط زیست نام آن را دوشیزه سی(Miss C Sloth) نامیده بودند. او تمام عمر خود ساکن باغ وحش آدلاید استرالیا بود.


انتهای پیام/4144/


انتهای پیام/

برچسب ها: جنگل میمون
ارسال نظر
هلدینگ شایسته