دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مهر 1399 - 16:00

غدد بزاقی جدید در سر انسان کشف شد

دانشمندان موفق به کشف غدد بزاقی جدیدی در اعماق سر انسان شده‌اند.
کد خبر : 524511
fddddddddddddd.PNG

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نیواطلس، یک گروه تحقیقاتی فعال در حوزه سرطان از هلند  یک جفت غدد بزاقی جدید در اعماق قسمت پشتی نازوفارنکس (بینی گلویی) کشف کرده‌اند. این یافته‌های جدید می‌تواند آسیب‌های ناشی از عوارض جانبی و زیان‌آور پرتودرمانی‌ سرطان سر و گردن بکاهد.


دانشمندان با استفاده از روش تصویربرداری جدیدی به نام «پی‌اس‌ام‌ای پت سی‌تی اسکن» موفق به کشف این دو غده جدید شدند. این روش تصویربرداری برای بررسی بیماران مبتلا به سرطان پروستات استفاده می‌شود با این حال توانایی به تصویر کشیدن غدد بزاقی را نیز دارد. گروه تحقیقاتی در حال بررسی تصاویر پی‌اس‌ام‌ای پت سی‌تی اسکن بودند که  به صورت اتفاقی متوجه نواحی روشنی در نازوفارنکس شدند.


براساس تصاویر، دو غده بزاقی در اعماق قسمت پشتی نازوفارنکس قرار داشت اما دانشمندان می‌دانستند که هیچ غدد بزاقی شناسایی‌شده‌ای در این ناحیه از سر وجود ندارد. انسان‌ها سه جفت غدد بزاقی دارند اما هیچ کدام در ناحیه نازوفارنکس قرار ندارند.


غدد بزاقی یا مخاطی که در قسمت نازوفارنکس وجود دارند در اندازه میکروسکوپی بوده و نزدیک به هزار مورد از آنها به صورت مساوی در سراسر مخاط پخش شده‌اند. وجود دو غدد بزاقی جدید در سر انسان با دو کالبدشکافی هدفمند تأیید شد.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته