دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1399 - 12:00
جهان فناوری در هفته‌ای که گذشت/ 7؛

نگاهی بر رویدادهای هفته جهانی فضا/ لزوم نظارت بر پیام‌رسان‌های خارجی در ایران

هفته‌ای که گذشت اتفاقات زیادی در جهان فناوری روی داد و شرکت‌های بزرگ و کوچک با معرفی محصولات جدید طرفداران خود را غافلگیر کردند.
کد خبر : 523312
فناوری 1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، تغییرات در جهان فناوری به‌سرعت در حال وقوع است و هر لحظه خبری تازه از محصولات پیشرفته و اتفاقات مختلف منتشر می‌شود. از ابتدای هفته تاکنون خبرها و گزارش‌های گوناگونی در حوزه فناوری به اطلاع خوانندگان رسیده است که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:



 ثبت تصویری جالب از ماه پس از ۲۴ سال


استیو رایس، عکاس حوزه فضا تصویری شگفت‌انگیز از عبور موشک تحقیقاتی ناسا از مقابل ماه را ثبت کرد. این تصویر به‌‌شدت مورد توجه علاقه‌مندان به فضا قرار گرفته و تعدادی از این افراد ثبت چنین عکسی را آمیخته‌ای از شانس، زمان‌بندی مناسب و مهارت دانستند.


رایس در مورد این عکس گفت: «همواره رؤیای گرفتن چنین عکسی را در سر می‌پروراندم و حالا موفق به کاری بزرگ شدم.» موشکی که استیو رایس موفق به عکاسی از آن شده در حال حمل تجهیزات مورد نیاز یکی از فضاپیماهای تحقیقاتی ناسا در اطراف کره زمین است.





کارمندان مایکروسافت برای همیشه دورکار شدند


اکثر کارمندان مایکروسافت از مارس سال جاری دورکار هستند و تاریخ بازگشت به دفاتر نیز بارها و بارها عقب افتاده است. اما درنهایت مایکروسافت اعلام کرد به کارمندان اجازه می‌دهد تا به‌طور دائم از خانه کار کنند.


مدیر ارشد مایکروسافت درباره این موضوع به کارمندان خود می‌گوید: بیماری همه‌گیر کرونا همه ما را به فکر، زندگی و کار با روش‌های جدید به چالش کشیده است. ضمن ایجاد تعادل بین نیازهای كاری، تا آنجا كه ممكن است انعطاف‌پذیری را برای حمایت از شیوه‌های كاری به شما ارائه خواهیم داد.





با افراد متفاوت تعامل کنید


 تعامل انسان در حین سادگی فوق‌العاده پیچیده است. هر حرکت کوچک، انتخاب کلمه، تغییر در صدا و پلک‌زدنی می‌تواند باعث سوءبرداشت طرف مقابل شود. زمانی که انسان با فرد دیگر صحبت می‌کند که پیش‌زمینه اجتماعی اقتصادی متفاوتی دارد، احتمال سوءبرداشت طرف مقابل بیشتر می‌شود. شرح کامل این گزارش را در لینک زیر مطالعه کنید:




بیشتر بخوانید:


دقیق‌ترین ساعت هسته‌ای جهان تولید شد




تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه ییل و کالج لندن حاکی از آن است که فعالیت مغز شخص حین تعامل با فردی که پیش‌زمینه اجتماعی اقتصادی متفاوتی دارد نسبت به فردی که پیش‌زمینه اجتماعی اقتصادی مشابهی دارد، بسیار متفاوت است. منظور از پیش‌زمینه اجتماعی اقتصادی مشابه میزان تحصیلات و درآمد مشابه است.





تشخیص مقصد حشرات با حسگرهای هوشمند


تشخیص مسیر حرکت و مقصد حشرات در پروازها همیشه موضوع جالبی برای دانشمندان بوده است. اخیراً گروهی از محققان توانستند با طراحی نوعی حسگرهای خاص و قرار دادن آن‌ها روی بدن حشرات مقصد این جانداران در پرروازها به نقاط مختلف را تشخیص دهند.


حسگرهای مسیریاب حشرات ۹۸ میلی‌گرم وزن دارند و از طریق امواج اینترنت و همچنین بلوتوث در فواصل نزدیک کنترل می‌شوند. دانشمندان در مواردی می‌توانند با استفاده از قابلیت‌های کنترلی این حسگرها حشره را مجبور به فرود روی زمین کنند. این حسگرها در بازه‌زمانی ۲ تا ۳ ساله حرکت حشره را بررسی و اطلاعات در مورد دما و میزان رطوبت هوا در محل‌های زندگی حشرات را جمع‌آوری می‌کنند.





در هفته جهانی فضا در ایران چه گذشت؟


در طول هفته جهانی فضا(wsw۲۰۲۰) برنامه‌های متعددی در سراسر کشور برگزار شد. هدف از برگزاری این برنامه‌ها آشنایی بیشتر عموم مردم با علوم فضایی و درک اهمیت فناوری‌های فضایی را در زندگی روزمره است. شرح کامل این گزارش را در لینک زیر مطالعه کنید:




بیشتر بخوانید:


ایران برای مقابله با مخاطرات طبیعی به کشتی‌های شناور در خلیج فارس کمک می‌کند




در wsw۲۰۲۰ برای هرکدام از روزهای هفته از سوی کمیته برگزاری هفته جهانی فضا در ایران عنوان خاصی درنظر گرفته شد. باتوجه به اینکه شعار هفته جهانی فضا ۲۰۲۰ «بهبود زندگی با ماهواره‌ها» بود مسئولان برگزاری رویدادهای فضایی تلاش کردند تا برنامه‌ها را بر محوریت این شعار تنظیم کنند.





توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت برای کادر درمان


سازمان بهداشت جهانی با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی خود توصیه‌هایی را برای کادر درمانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا فعالیت می‌کنند، منتشر کرد. در این مطلب آمده است:


- در دوران شیوع کرونا مراقب خود باشید.
- در حین کار یا بین شیفت‌ کاری حتماً استراحت کافی داشته باشید.
- غذای کافی و سالم بخورید.
- فعالیت بدنی داشته باشید.
- با خانواده و دوستان خود در تماس باشید.





انسان‌ها همچنان تکامل می‌یابند


جنین انسان در رحم مادر از چند مرحله رشد عبور می‌کند. برخی از این مراحل شامل به وجود آمدن صفات باستانی مانند دم و ماهیچه‌های خزندگان و سپس ناپدید شدن آنها می‌شود.


در برخی از مراحل رشد جنینی ساختارهای موقتی ایجاد می‌شود که پس از توسعه ساختار دائمی از بین می‌رود. شریان‌ میانه یکی از ساختارهای موقت جنینی است که از ساعد انسان عبور می‌کند و معمولاً در هفته هشتم بارداری با تشکیل سرخرگ زند زبرین و سرخرگ زند زیرین، ناپدید می‌شود. در برخی از افراد شریان میانه ناپدید نمی‌شود و تا بزرگسالی باقی می‌ماند.





زندگی ویروس کرونا روی صفحه گوشی تا 28 روز


آیا هنوز مرتباً دستان خود را می‌شوید و صفحه تلفن و سایر وسایل خود را مرتب تمیز می‌کنید یا این عادت از بین رفته است؟ با توجه به اینکه شیوع کرونا همچنان ادامه دارد، زمان خوبی برای ترک این عادات نیست.


طبق این مطالعه، ماندگاری SARS-COV-۲ روی شیشه و وینیل نشان می‌دهد که دستگاه‌های دارای صفحه لمسی ممکن است منبع بالقوه انتقال را فراهم کنند و باید به طور منظم به ویژه در محیط‌های چند کاربره ضد عفونی شوند. این مطالعه همچنین نشان داد كه SARS-CoV-۲ روی اسکناس‌های كاغذی و پلیمری حداقل تا ۲۸ روز در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد باقی می‌ماند.





نظارت بیشتر بر فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در ایران


کشورهای مختلف جهان برای حفظ ایمنی کاربران در فضای مجازی تدابیر مختلفی را در نظر می‌گیرند. در ایران نیز مسئولان دستگاه‌های متولی امر  برای توسعه شبکه ملی اطلاعات تلاش می‌کنند. شرح کامل این گزارش را در لینک زیر مطالعه کنید:




بیشتر بخوانید:


هدف شبکه ملی اطلاعات قطع ارتباط با جهان نیست




شبکه ملی اطلاعات به عنوان رابطی امن بین اینترنت جهانی و شبکه ارتباطات داخلی شناخته می‌شود و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان راه‌اندازی آن می‌تواند مزایای زیادی برای کاربران ایرانی داشته باشد.





تشخیص سرطان ریه با فناوری هوش مصنوعی


مطالعه جدیدی توسط پزشکان کره‌ای و آمریکایی نشان می‌دهد فناوری هوش مصنوعی می‌تواند نقش بسیار مؤثری در تشخیص سرطان ریه داشته باشد. پیش از این بارها از این فناوری در رشته‌های مختلف پزشکی استفاده شده و موفقیت‌های زیادی نیز به‌دست آمده است.


به طور معمول پزشکان برای تشخیص سرطان ریه در بدن افراد مبتلا از رادیوگرافی استفاده می‌کنند ولی در روش جدید علاوه بر رادیوگرافی از فناوری هوش مصنوعی برای بررسی، عکس‌های گرفته شده از قفسه سینه بیمار نیز استفاده می‌شود. در واقع الگوریتم‌های هوش مصنوعی در کنار دانش پزشکان قرار گرفته و برای تشخیص و درمان دقیق بیماری به آن‌ها کمک می‌کنند.


انتهای پیام/4144/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته