دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آذر 1394 - 11:00

ساخت میکرورباتی که با تقلید از مخروط کاج با تغییر رطوبت حرکت می‌کند

شاید عجیب به نظر برسد اما دانشمندان معتقدند که آینده مراقبت‌های پوستی در ربات‌های ریزی رقم خواهد خورد که با تغییر رطوبت شارژ می‌شوند. گروهی از محققان دانشگاه ملی سئول ربات‌های بسیار ریزی طراحی کرده‌اند که از حرکت آهسته گیاهان تقلید کرده است.
کد خبر : 52200

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از GizMag، بسیاری از گیاهان همانند برگ‌های درخت گل ابریشم و دانه‌های مخروط کاج، بخش‌هایی دارند که متورم می‌شوند و به رطوبت پاسخ می‌دهند. تغییر رطوبت بارها و بارها باعث خم و راست شدن آنها می‌شود. دانشمندان زیادی با الهام از این گیاهان، مواد جدید و پارچه‌های هوشمندی را ساخته‌اند اما دانشمندان کره‌ای علاقه وافری به این موضوع داشته‌اند که از این فرآیند برای تولید حرکت استفاده کنند.


هو یانگ کیم از دانشگاه ملی سئول در این مورد می‌گوید: «در این پروژه، باید حرکت چرخشی و تکراری را به یک حرکت مستقیم برای خلق رباتی با قابلیت حرکت تبدیل می‌کردیم. به همین دلیل پاهایی را به محرک اضافه کردیم که به حرکت یک طرفه منجر شود. این پاها را چرخ ضامن‌دار نامیدیم و آن را با محرک دیگری برای ساخت ربات مان ترکیب کردیم».


از آنجا که گیاهان بسیار آهسته حرکت می‌کنند، یک سیکل خم و راست شدن آنها کل روز طول می‌کشد اما محققان در این پروژه، از فیبرهایی در مقیاس ‌نانو استفاده کردند تا نسبت سطح منطقه به حجم لایه جاذب را افزایش دهند و در نهایت تغییر رطوبت به ایجاد حرکتی سریع‌تر منجر شود.


به گفته این محققان تغییرات رطوبتی حتی زمانی که ما نفس می‌کشیم نیز اتفاق می‌افتد زیرا دم و بازدم رخ می‌دهد. به همین دلیل نیز این گروه علاقه‌مندند که این ربات ها را در سطوح دیگری با تغییرات رطوبتی آزمایش کنند که آن پوست انسان است.


مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

برچسب ها: ربات
ارسال نظر
هلدینگ شایسته