دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کاشفان ویروس هپاتیت سی جایزه گرفتند

جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال 2020 به طور مشترک به دو دانشمند آمریکایی و یک دانشمند انگلیسی برای کشف ویروس هپاتیت سی اهدا شد.
کد خبر : 521081
fdfdfdf.PNG

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، انستیتوی کارولینسکا سوئد هر سال جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی را به پزشکان و دانشمندان فعال در حوزه‌های مختلف فیزیولوژی یا پزشکی اعطا می‌کند. نوبل فیزیولوژی و پزشکی یکی از پنج جایزه نوبل است که به وصیت آلفرد نوبل به مشارکت‌های برجسته در زمینه‌های فیزیک، شیمی، ادبیات، اقتصاد، صلح و فیزیولوژی و پزشکی اهدا می‌شود.


بیشتر مردم جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی را با نام جایزه نوبل پزشکی می‌شناسند اما بنابر وصیت آلفرد نوبل، این جایزه به حوزه فیزیولوژی یا پزشکی اهدا می‌شود.  هر جایزه نوبل  شامل یک مدال، یک دیپلم افتخار و جایزه نقدی است. جایزه نوبل توسط بنیاد نوبل اداره شده و کمیته‌ای پنج نفره از اعضای آکادمی علوم سلطنتی سوئد و یک دبیر اجرایی از مؤسسه کارولینسکا برندگان را انتخاب می‌کنند. 


روز گذشته برندگان جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال 2020 معرفی شدند. این جایزه به هاروی جی آلتر، مایکل هوتون و چارلز رایس برای کشف ویروس هپاتیت سی اهدا شد.  هپاتیت سی از طریق خون منتقل می‌شود و یکی از چالش‌های بزرگ بهداشت جهانی است. بنابراین یافته‌های این سه دانشمند نقش بسیاری مهمی در مبارزه با این بیماری ایفا می‌کند.


هپاتیت سی منجر به سرطان کبد و سیروز ( التهاب شدید کبد) می‌شود. مطالعات آلتر، هوتون و رایس در خصوص مبارزه با هپاتیت سی منجر به شناسایی ویروس این بیماری شد. کشف این ویروس نه‌تنها منجر به دلیل بروز نوع حاد هپاتیت شد بلکه باعث توسعه و تولید داروهایی شد که جان مبتلایان به هپاتیت سی را نجات می‌دهد.


با برندگان نوبل پزشکی آشنا شوید


هاروی جی آلتر متولد پزشک، محقق و ویروس‌شناس 85 ساله آمریکایی است که مدرک پزشکی خود را از دانشگاه راچستر اخذ کرده و در حال حاضر در  مؤسسه ملی سلامت آمریکا مشغول به کار است. به دلیل مشارکت آلتر در کشف ویروس هپاتیت سی یک سوم از جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی 2020 به وی تعلق گرفته است.


مایکل هوتون دانشمند 70 ساله اهل انگلستان است که در حوزه میکروبیولوژی فعالیت می‌کند. وی در حال حاضر  به عنوان رئیس بخش پژوهش‌های ویروس‌شناسی و استاد ویروس‌شناسی در دانشگاه آلبرتا ادمونتون کانادا مشغول به کار است. یک سوم از جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی 2020 به دلیل مشارکت هوتون در کشف هپاتیت سی به وی اهدا شده است.


چارلز رایس ویروس‌شناس 68 ساله آمریکایی است و در حال حاضر استاد ویروس‌شناسی دانشگاه راکفلر در نیویورک‌ است. وی مدرک دکتری خود را از کلتک یا مؤسسه فناوری کالیفرنیا اخذ کرده و یک سوم از جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی 2020 را به دلیل مشارکت در کشف ویروس هپاتیت سی از آن خود کرده است.


ویروس هپاتیت سی چگونه کشف شد؟


شناسایی ویروس هپاتیت سی کار بسیار مهمی بود چراکه دانشمندان از تمامی روش‌های شکار ویروس برای به دام انداختن این ویروس استفاده کرده بودند اما هپاتیت سی از ایزوله شدن فراری بود. به همین دلیل بررسی این ویروس بیش از یک دهه زمان برد. هوتون با استفاده از ایزوله کردن توالی ژنتیکی، بخش‌هایی از DNA ویروس هپاتیت سی را از خون یک شامپانزه مبتلا به این بیماری جمع‌آوری کرد.  بررسی‌های بیشتر خبر از وجود یک ویروس جدید داد که هپاتیت سی نام گرفت.


حال سوال اینجا بود که ویروس جدید می‌تواند به تنهایی عامل هپاتیت باشد؟


رایس طی تحقیقات خود متوجه ناحیه‌ای در ژنوم ویروس هپاتیت سی شد که قبل از آن شناسایی نشده بود و نقش کلیدی در تکثیر ویروس داشت. وی با بررسی تغییرات ژنتیکی نمونه‌های ایزوله شده، فرضیه‌ای ارائه داد مبنی بر این که برخی از این تغییرات می‌توانند مانع از تکثیر ویروس شوند. رایس با استفاده از مهندسی ژنتیک گونه‌ای از RNA ویروس هپاتیت سی را تولید کرد که حاوی قسمت جدیدی از ژنوم ویروس بود. پس از تزریق این RNA به کبد شامپانزه، مشخص شد که هپاتیت سی به‌تنهایی می‌تواند عامل بیماری باشد.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: نوبل
ارسال نظر
هلدینگ شایسته