دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مهر 1399 - 15:54

محمدامیری مسئول بسیج دانشجویی پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان تهران///////////

/
کد خبر : 520646

 


محمدامیری مسئول بسیج دانشجویی پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان تهران


 


به خوبی مشهوداست که همه مراتب دینی و سیاسی کشور و حتی قانون رسمی جمهوری اسلامی ایران بر سر این موضوع که تربیت معلم باید به نوع خاص و افراد خاصی انجام گیرد اتفاق نظر دارند.



اما اکنون ما شاهدآن هستیم که در کشور برای جبران کمبود معلم استثنا تبدیل به قاعده شده و نیرو هایی  که از مسیر های اضطراری مثل ماده ۲۸ به جایگاه معلمی دست پیدا میکنندبیشتر از کسانی است که از مبادی  رسمی و قانونی به آ.پ ورود میکنند و به عنوان معلم پذیرفته میشوندکه این امر در تضاد با ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه است.


اما آن مسیرجذب وتامین نیرویی که تحت عنوان ماده ۲۸ دراساسنامه دانشگاه فرهنگیان مشخص شده است وبه آن مجوزقانونی داده شده، عین عبارت موجود در اسااسنامه این هست که تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته هایی که امکان ‏توسعه آن ازطریق «دانشگاه» وجود ندارد ،اما اتفاقی امروز ماشاهدآن هستیم این است باافزایش ظرفیت،ماده ۲۸ داردبه عنوان مسیری اصلی معرفی می شود.



به نحوی میتوان گفت این روش  جبران کمبود معلم نوعی مُسَکّن به شمار میرود، درد اصلی را درمان نمیکند و باعث وخیم و عمیق تر شدن مشکلات در زمینه تربیت رسمی و عمومی کشور خواهد شد


امیری در ادامه بیان کرد:
 از آنجایی که تعلیم و تربیت به عنوان ابزاری برای پرورش نیروی انسانی ونسل آینده در کشور های پیشرفته از اهمیت بالایی برخوردار است ناظر به اولویت قرار دادن مسئله تربیت،برای  تربیت معلمان خود به شیوه و برنامه ی خاصی عمل میکنند.


ایشان در ادامه خاطر نشان کرد:
اما باعث تاسف است که در کشور ما با اینکه موضوع تربیت معلم به عنوان موضوعی که هم در دین اسلام و هم صاحب نظران و متخصصین و نیز قوانین رسمی جمهوری اسلامی بر این موضوع اهتمام می ورزند.


وی در ادامه افزود:
با این وجود در کشور شاهد این هستیم که برخلاف مبانی دینی و قوانین عمل میشود و بیشتر ظرفیت از معلمان را از غیر از روش های قانونی وتخصصی (دانشگاه فرهنگیان وشهید رجایی)به گرفته میشود.  


نگاه هزینه ای دولت که در سیاست هاوبرنامه های آن به خوبی مشهوداست باعث بوجود امدن اوضاع بد تربیت معلم در کشور میباشد.


ایشان درآخر خاطر نشان کرد:
در همین دولت چندین بار شاهد کم رنگ کردن نقش دانشگاه فرهنگیان و حتی واگذاری آن به سایر دانشگاه هایی که حتی صلاحیت نقش آفرینی در حوزه تخصصی خود را ندارند بودیم که بحمدلله جوانان پروشور و دانشجو معلمان با هویت جلوی این اتفاق ایستادند.


 


 


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب