کاهش 5.5 درصد تعداد دانشجویان در علوم پایه در طی سالهای 94 تا 98
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، هشتادمین جلسه کمیسیون علوم پایه و فناوریهای همگرای شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری روز یکشنبه 30 شهریور در محل دبیرخانه شورا با موضوعات جایگاه علوم پایه در برنامه هفتم توسعه با عنایت به برنامه ششم، ارائه گزارش سیر پیشرفت کارگروههای تخصصی، تعریف علوم پایه و تعیین حدود و ثغور آن، جایگاه علوم پایه در برنامه هفتم توسعه با عنایت به برنامه ششم و آزمون پذیرش دانشجویان مقطع دکتری علوم پایه برگزار شد.
در این جلسه فرحناز صبوحی، نماینده سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون به جایگاه مهم علوم پایه در اسناد مهم کشور تاکید کرده و گفت: از میان سیاستهای کلی علم و فناوری ابلاغی در سال ۹۳ و نیز از میان هفت سیاست کلی ابلاغی برنامه ششم توسعه کشور که حول محور علم، فناوری و نوآوری بنا شده، یک سیاست به توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی اختصاص دارد و در سند راهبردی علم و فناوری در برنامه ششم هم اقداماتی پیشبینی شده است که گروه علوم پایه میتواند با بهرهگیری از آن، اهداف خود را محقق کند.
وی در ادامه اظهار کرد: در قانون بودجه و در ردیف 113-360 ذیل وزارت علوم هم به این موضوع پرداخته شده که تنها گروه علمی تخصصی که در برنامه ششم توسعه برای آن هدفگذاری کمی آن هم در جهت افزایش تعداد دانشجویان صورت گرفته، گروه علوم پایه است که در سال ۹۶، حدود ۷۶ درصد و در سال ۹۸ حدود ۵۸ درصد از این هدف تحقق پیدا کرده است. در سطوح تحصیلات تکمیلی این گروه هم میزان تحقق تعداد دانشجویان از حدود ۷۲ درصد در سال ۹۶ به حدود ۴۹ درصد در سال ۹۸ کاهش پیدا کرده است.
نماینده سازمان برنامه و بودجه در ادامه به روند تعداد دانشجویان این حوزه طی سالهای 95-1390 اشاره کرده و گفت: در حالیکه تعداد کل دانشجویان کشور رشد 1/1 درصدی داشته، تعداد دانشجویان گروه علوم پایه با کاهشی معادل 3/5 درصد به طور سالانه مواجه بوده است.
صبوحی در خصوص کاهش تعداد دانشجویان علوم پایه اظهار کرد: در دوره بعد یعنی طی سالهای 98-1394، در حالیکه تعداد کل دانشجویان کشور در این دوره حدود 8/5 درصد به طور متوسط کاهش داشته، تعداد دانشجویان گروه علوم پایه و تحصیلات تکمیلی گروه علوم پایه نیز سالانه به طور متوسط با کاهش حدود 5/5 درصد روبرو بوده است. این امر حاکی از آن است که یکی از اهداف این کمیسیون باید به سیاستگذاری در جهت افزایش گرایش جوانان مستعد و توانمند کشور به این حوزه اختصاص یابد.
وی در ادامه افزود: بر اساس یافتهها، میزان اشتغال دانشآموختگان حوزه علوم پایه که از نسبت تعداد شاغلان به تعداد دانشآموختگان حاصل میشود، حدود ۵۴ درصد است که این میزان از میانگین کل کشور در تمام گروهها بالاتر و تنها از میزان اشتغال دانشجویان گروه علوم پزشکی که حدود 72 درصد بوده، پایینتر است. این اطلاعات بیانگر آن است که وضعیت اشتغال دانشآموختگان این حوزه در سال 94-1393، بر خلاف آنچه تصور میشود در وضعیت نامطلوبی قرار ندارد.
البته این نکته قابل تامل است که در مقاطع بالاتر این گروه، میزان اشتغال دانشآموختگان نیز افزایش مییابد. میزان اشتغال دانشآموختگان علوم پایه در سال 94-1393، در مقطع کاردانی ۴۹ درصد، کارشناسی ۵۱ درصد، کارشناسی ارشد حدود ۶۰ درصد و در مقطع دکتری تخصصی به 72/2 رسیده است.
انتهای پیام/4021/
انتهای پیام/