دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1399 - 10:43
دانستنی‌های علمی/5؛

عینک آفتابی نانو و مزایای آن

عینک‌های آفتابی نانو نسبت به عینک‌های آفتابی معمولی مزایای بسیاری دارند. نه‌تنها خاصیت ضداشعه فرابنقش عینک‌های نانویی بیشتر است بلکه مقاومت آنها در برابر خراش و خوردگی نیز بالاتر است.
کد خبر : 515807
2092828_610.jpg

  به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا ، زمانی که از تیتانیوم دی‌اکسید در ابعاد نانو روی سطح پوست استفاده می‌شود، خاصیت ضداشعه فرابنفش پیدا می‌کند حال اگر فیلم فو‌ق‌العاده نازک، در ابعاد نانو، از این ترکیب تولید شود، پوشش یکنواختی ایجاد می‌شود که می‌توان آن را روی سطح عینک‌های آفتابی اعمال کرد. 


وقتی پوششی به ضخامت 100 نانومتر روی شیشه عینک آفتابی نشانده می‌شود، سطح ذرات آن افزایش می‌یابد و در نتیجه پراکندگی اشعه فرابنفش به طور قابل‌توجهی بیشتر می‌شود. حال یک شرکت ایرانی با اعمال پوشش نانو روی سطح شیشه و فریم عینک‌های آفتابی خود، محصولاتی ارائه می‌دهد که مقاومت آن در برابر خراش، خوردگی، تغییر رنگ و زنگ‌زدگی بسیار بالاست و اشعه‌های فرابنفش نور خورشید را بیشتر پراکنده می‌کند.


معمولاً فریم عینک‌های معمولی به روش سنتی آبکاری می‌شود، بنابراین سطح یکنواختی شکل نمی‌گیرد و کیفیت و چسبندگی پوشش زیرلایه آنها نیز بسیار پایین است. با نشاندن لایه‌ای از تیتانیوم دی‌اکسید در ابعاد نانو روی سطوح عینک‌ نه‌تنها یکنواختی سطح به شدت بالا می‌رود بلکه میزان استحکام و مقاومت آن نیز افزایش می‌یابد چراکه سطح در ابعاد مولکولی گسترش یافته و چفت و بست مولکول‌ها به یکدیگر بیشتر شده است.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: نانو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته