دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آذر 1394 - 11:57

آسانسور فضایی آینده از الماس ساخته خواهد شد

سال‌هاست که دانشمندان به ساخت یک آسانسور از زمین به فضا فکر می‌کنند و هم‌اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که اگر قرار باشد آسانسور فضایی در آینده ساخته شود، از الماس ساخته خواهد شد.
کد خبر : 51491

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Gizmodo، دانشمندان معتقدند که اگر قرار باشد روزی انسان‌ها با یک طناب به سمت مدار زمین صعود کنند، آسانسوری خواهد بود که از جنس الماس ساخته می‌شود.


در سال‌های اخیر جامعه علمی بیشتر روی مواد عجیب مبتنی بر کربن متمرکز شده‌ است که «نانوترید الماس» نامیده می‌شود و کریستال‌های تک‌بعدی کربنی هستند که مقاومتی به اندازه خود الماس دارند.


البته دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که آیا این کریستال‌ها می‌توانند گزینه خوبی برای آسانسور فضایی باشند یا خیر و آنها تازه توانسته‌اند در یک لابراتوار در دانشگاه ایالت پن این ماده را بسازند و هنوز مشخص نیست که آیا می‌توانند این الیاف‌های درخشان را به تولید انبوه برسانند یا خیر.


نگرانی دیگری وجود دارد که آیا این کریستال‌های نانوترید الماس به شکل یک ریسمان بسیار طولانی درآیند، شکننده خواهند شد یا خیر. زیرا دانشمندان معتقدند که این کابل فضایی باید 18/9 کیلومتر طول داشته باشد.



در تصویر بالا، مدلی از یک نانوترید الماس را می‌بینید که دایره‌های مشکی نشان‌دهنده اتم‌های کربن و دایره‌های صورتی هیدروژن هستند.


مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

برچسب ها: الماس گرافین
ارسال نظر
هلدینگ شایسته