دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

رشد فناوری ابری با شیوع کرونا/ کسب‌ درآمد پرسود از خدمات ابری

سرمایه‌گذاری‌هایی که شرکت‌های چینی روی سرویس‌های ابری انجام دادند، موجب شد تا مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا را برطرف کنند، به‌طوری‌که درآمد آنها نسبت به سال قبل حدود ۷۰ درصد افزایش یافت.
کد خبر : 514791
abc.jpg.png

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، ویروس همه‌گیر کرونا در ماه‌های اخیر تأثیر زیادی بر صنایع مختلف در سراسر جهان گذاشته است. بسیاری از مشاغل و کسب‌و‌کارها درپی اعمال قرنطینه و تعطیلی سراسری آسیب دیدند و مجبور به تعدیل نیرو شدند. طبق گزارش‌ها اکثر صنایع با شدیدترین شکست تاریخ خود مواجه شده‌اند.


از طرفی شرکت‌های زیادی نیز برای پیشبرد اهداف خود سیاست دورکاری را در پیش گرفتند و کارمندان خود را به کار کردن در خانه تشویق نمودند. همچنین مدارس و دانشگاه‌ها نیز برای اینکه سال تحصیلی را ادامه دهند رو به آموزش آنلاین آوردند. درنتیجه استفاده از اینترنت، اپلیکیشن‌ها، پلتفرم‌های مختلف و غیره به‌طور حیرت‌انگیزی افزایش یافت. البته این امر مشکلاتی را برای مردم و شرکت‌ها به دنبال داشت.






بیشتر بخوانید:


لزوم اتخاذ فناوری ابری برای مشاغل/ از صرفه‌جویی در مخارج تا تأمین امنیت داده‌ها





به گفته بسیاری از کارشناسان، استفاده روزافزون از فناوری ابری برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات و همچنین ذخیره داده‌های موجود، به رشد سریع‌تر این بازار کمک می‌کند. با نگاهی به گزارش‌های درآمد سه‌ماهه اخیر بازیگران اصلی بازار، به نظر می‌رسد شیوع کرونا و رکود اقتصادی تأثیر چندانی روی این فناوری نداشته است. در حقیقت این موضوعات ممکن است بر رشد آن بیفزاید.


همان‌طور که اعداد و ارقام ارائه‌شده توسط شرکت «سینرژی ریسرچ» (Synergy Research) نشان می‌دهد، بازار خدمات ابری برای سه‌ماهه نخست سال 2020 به 29 میلیارد دلار درآمد رسیده است.


اگرچه شیوع کرونا ارائه‌دهندگان خدمات ابری را با مقداری مشکل روبرو کرد، اما خدمات عمومی سرویس‌های ابری، برای شرکت‌هایی که سعی دارند فعالیت‌های عادی خود را ادامه دهند، قابلیت سازگاری و مکانی امن فراهم کرده و آنها را در پیشبرد اهدافشان کمک می‌کند. درآمد ارائه‌دهندگان خدمات ابری با سرعت بسیار خوبی همچنان ادامه دارد، به‌طوری‌که دو خدمات‌دهنده برتر ابری یعنی «سرویس‌های وب آمازون» (AWS) و «مایکروسافت آژور» (Azure) درمجموع نرخ درآمد سالانه بیش از 60 میلیارد دلار دارند.



پس از لغو قرنطینه و بازگشایی‌ها در چین، گروه علی‌بابا (Alibaba) نیز با افزایش سود سه‌ماهه خود مواجه شده است. همچنین تجارت اصلی این شرکت یعنی رایانش ابری نیز توسعه یافته است. فروش تجاری این شرکت در سه‌ماهه پایان ماه ژوئن با 34درصد افزایش به 133.32 میلیارد یوان (19.27 میلیارد دلار) رسید.


سهام این شرکت نیز در سال جاری با رشد 23 درصدی مواجه شد، زیرا سرمایه‌گذاران به‌طور جامع پول خود را در تجارت نوآوری خدمات ابری سرمایه‌گذاری کرده‌اند. چراکه دورکاری، آموزش و به‌طورکلی خدمات آنلاین گسترش یافت و این امر نیازمند بسترهای ابری بود.



«سرویس‌های وب آمازون» (AWS) با 33درصد از سهم بازار یا بیش از 10 میلیارد دلار درآمد فصلی، مسیر خود را ادامه داد زیرا همچنان پیشروی قابل‌توجهی در سهم بازار داشت. مایکروسافت نیز با رشد سریعی که داشت (اختصاص 18درصد از سهم بازار)، در رده دوم قرار گرفت. اگرچه مایکروسافت درآمد خود را اعلام نمی‌کند اما طبق بررسی‌ها مبلغی حدود 5.2 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. در این میان گوگل نیز با 2.78 میلیارد دلار در جایگاه سوم قرار گرفت.


درنتیجه سهم بازار برای «سرویس‌های وب آمازون» 32درصد، برای «مایکروسافت آژور» 18درصد و برای گوگل 8درصد است.



اگر دونالد ترامپ اقدامات بیشتری علیه سازمان‌ها و شرکت‌های چینی انجام دهد، شرکت علی‌بابا می‌تواند برای این امر یک هدف بالقوه بزرگ باشد. چراکه آمریکا اخیراً محدودیت‌هایی در پلتفرم ویدئویی «تیک تاک» (TikTok) و «وی‌چت» (WeChat) اعمال کرده است. به‌رغم این اقدامات، علی‌بابا 153.75 میلیارد یوان درآمد کسب کرده است.


طبق گزارش شرکت «دتو» (Datto)، پیش از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، انتظار می‌رفت که «ارائه‌دهندگان خدمات مدیریت‌شده» (MSP) به میزان 17 درصد رشد کنند. پس از آغاز همه‌گیری این مقدار فراتر از عدد پیش‌بینی‌شده رفت. (MSP یک نوع از خدمات شرکت‌های آی‌تی است که سرور، شبکه و برنامه‌های کاربردی تخصصی را به کاربران و سازمان‌ها ارائه می‌دهد). اگرچه آسیب‌پذیری اقتصادی برای این ارائه‌دهندگان نگران‌کننده است، اما آمار نشان می‌دهد با وجود شرایط کرونا، این حوزه هنوز هم فرصتی مناسب و ایده آل برای فعالیت است. تقریباً 40درصد از آنها درآمد سالانه 2.5 میلیون دلار را اعلام كردند، كه نشان‌دهنده فرصت‌ها در این بازار است. این ارائه‌دهندگان نقش اساسی در اقتصاد ایفا می‌کنند چراکه با‌ وجود بیماری همه‌گیر و فراتر از آن، همچنان به شرکت‌های مستقل خدمات‌دهی می‌کنند.



سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در حوزه خدمات ابری چین در ماه‌های گذشته توانست مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا را برطرف کند، به‌طوری‌که درآمد شرکت‌های چینی از خدمات ابری در نیمه اول سال ۲۰۲۰، حدود ۴.۳ میلیارد دلار ذکر شده که نسبت سال قبل، حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است.


درمجموع شیوع کرونا و تشویق مردم به ماندن در خانه موجب شد بسیاری از پدیده‌ها همچون بازی‌های ویدئویی آنلاین، فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی، آموزش از راه دور، خدمات شهری و غیره به‌صورت آنلاین ارائه شود. از این‌رو ارائه این موارد نیازمند بستر ابری بود و درنتیجه موجب شد این حوزه رشد سریعی را تجربه کند و شرکت‌های بزرگ این فناوری همچون آمازون، مایکروسافت، علی‌بابا و گوگل سود بسیاری کسب کنند.


انتهای پیام/4112/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب