لزوم اتخاذ فناوری ابری برای مشاغل/ از صرفهجویی در مخارج تا تأمین امنیت دادهها
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، امروزه استفاده از رویکرد سنتی قلم و کاغذ برای دریافت و ذخیره اطلاعات غیرقابلاعتماد است، چراکه دادهها بایگانی شده و سپس بهاحتمالزیاد فراموش میشوند. همچنین بدون دسترسی به دادهها و امکان اشتراکگذاری آن با همکاران، ترسیم سیاست و نگرش برای یک کسبوکار غیرممکن است. پس در این صورت نوآوری از حرکت میایستد و توان عملیاتی آن شرکت کاهش مییابد.
تحقیقات نشان میدهد اکنون 90 درصد مشاغل برای افزایش بهرهوری از فناوری ابری (Cloud Technology) استفاده میکنند. برای مثال گروههای کاری مختلف برای برقراری ارتباط از نرمافزار Slack، بازاریابان و فروشندگان از نرمافزار Salesforce و افراد خلاق از برنامه Adobe استفاده میکنند. همچنین اجرای نرمافزارهای ابری در کسبوکارها میتواند بهرهوری و سرعت بخشیدن به تحقیق و توسعه را 20 درصد افزایش دهد.
برای سازمانهایی که به دنبال ارتقاء سیستم مدیریت داده خود هستند، دلایل مختلفی وجود دارد که انتقال به یک بستر ابری ایده خوبی باشد. سیستمهای ابری نسبت به دیگر نرمافزارها، مقرونبهصرفهتر و قابل توسعه هستند. همچنین نصب و راهاندازی نرمافزارهای ابری سریعتر بوده، به حداقل آموزش نیاز دارد و استفاده از آنها راحتتر است.
همچنین در تحقیق و توسعه که زمان و هزینهها محرک اصلی تصمیمگیری هستند، سیستمهای ابری نقشی اساسی ایفا میکنند.
تقویت همکاری و اشتراکگذاری فوری دادهها
هنگام همکاری با یک گروه داخلی یا خارجی، آنچه باید انجام شود، فرد انجام دهنده و زمان آن بسیار مهم است و باید مشخص شود. اگر ابزارهای ضبط داده شما منسوخ و ناکارآمد هستند، ممکن است دادهها ناقص، نادرست و یا در کل از دست بروند. درنتیجه برقراری ارتباط با شرکا و به دست آوردن بینش از این دادهها، چالشبرانگیز میشود.
استفاده از نرمافزارهای صفحه گسترده (مانند اکسل)، و یا ترکیبی از دفترچه یادداشتهای کاغذی و صفحه گسترده برای انتقال دادهها بین سیستمها زمانبر است و میتواند منجر به ایجاد دادههای نادرست شود. برای دسترسی به دادهها، باید آن را در فهرست یا صفحه گسترده خود جستجو کرده تا پیدا کنید که این نیز زمانبر است.
گزارشی از مؤسسه تحقیقاتی IDC نشان میدهد کارمندان میتوانند 30 درصد از روز کاری خود را صرف جستجوی اطلاعات کنند. این امر احتمال بروز خطای انسانی را افزایش میدهد و نمیتوان از صحت اطلاعات اطمینان کسب کرد.
اما با استفاده از فناوری ابری، ضبط دادهها بهصورت خودکار صورت میگیرد، بنابراین نیازی نیست که نگران نوشتن داده در دفترچه و پیدا کردن آن باشید. همچنین ذخیره دادههای خود در ابر به این معنی است که میتوانید با لمس یک دکمه به آن دسترسی داشته باشید و فوراً آن را با همکاران سایر بخشها به اشتراک بگذارید.
این امر به همه امکان میدهد تا ضمن مؤثرسازی توان کلی، بینش بهموقع و مناسبی کسب کنند. بهعنوانمثال، در یک شرکت داروسازی، تیم تحلیلی میتواند ویژگیهای محصول را با تیم فرمولسازی به اشتراک بگذارد تا آنها را قادر سازد ترکیب مناسبی را برای یک محصول نهایی پایدار انتخاب کنند.
برای آن دسته از شرکتهایی که با شرکای خارجی در چندین سایت مشغول به کار هستند و یا کارمندانشان دورکاری میکنند، ذخیره دادهها در ابر، آنها را قادر میسازد تا بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی به اطلاعات ایمن دسترسی داشته باشند. همچنین برای ارائه پشتیبانی فنی در ساعات غیراداری، نیازی به راهاندازی VPN یا تکیهبر آی.تی نیست. یک سیستم مبتنی بر ابر محیطی انعطافپذیر و ایمن را برای همکاری فراهم میکند.
مهمتر از این، با استقرار فناوری ابری، هیچ اطلاعاتی در ایمیلها از بین نمیرود و یا بهاشتباه به شخص دیگری ارسال نمیشود. در عوض، تمام دادهها بهطور آنی برای همه کسانی که دارای مجوز هستند در دسترس است.
کسب درآمد بیشتر با اتخاذ فناوری ابری
بیشتر شرکتهایی که درحال حاضر از سیستمهای پیشفرض استفاده میکنند ممکن است به دلیل ترس از هزینههای اولیه و اختلال در انجام عملیاتها، تمایلی به تغییر آن و استفاده از سرویس ابری نداشته باشند. اما یک سرویس ابری SaaS میتواند تنها در طی چند ساعت و با هزینه نصب کمتری نسبت به سیستمهای پیشفرض آماده شود. (Software as a Service یا SaaS یکی از انواع سرویسهای ابری است که این امکان را در اختیار کاربران میگذارد تا از طریق اینترنت از نرمافزارها و اپلیکیشنهای تحت وب استفاده نمایند. مدل SaaS نرمافزار و کلیه اطلاعات مربوط به آن را بر روی ابر ذخیره میکند).
ازآنجاکه این سرویس مبتنی بر اشتراك است، هزینه آن در طول سال پخش میشود و شامل ارتقاء و نگهداری منظم است. برخلاف مدلهای پیشفرض موجود، SaaS میتواند در هر سیستمعامل مورداستفاده قرار گیرد و توسعهدهندگان انگیزه دارند تا همچنان بهروزرسانیها را ارائه کنند، بهسرعت اشکالات را رفع کرده و بالاترین سطح امنیتی را ارائه کنند.
این سرویس همچنین با اجرای نرمافزار بر روی سرورهای خود در فضای ابری، نیازهایی همچون تجهیزات گرانقیمت تخصصی، زیرساخت پایگاه داده یا استخدام یک متخصص IT برای حفظ و پشتیبانی از اجرای آن را برطرف میکند. بنابراین به لطف این سرویس، بارِ کاری بخش IT به طرز چشمگیری کاهش یافته، و این امکان را میدهد تا کارکنان روی پروژههای مهمتر تمرکز کنند.
سهولت انجام مطالبات نظارتی
همچنین سرویس ابری میتواند در رعایت استانداردهای نظارتی بالای صنایع و کسبوکارها به شرکتها کمک کند. بهطورمعمول مدلهای ابری ایجاد شدهاند تا چارچوبهای ضروری را رعایت کنند، زیرا حسابرسیهای ناموفق درنهایت میتوانند به شکست کسبوکار منجر شوند.
سازمانها با ردیابی دادهها میتوانند ببینند چه کسی هنگام انجام یک کار به چه دادههایی دسترسی داشته و با دادهها چهکاری انجام داده است. این سطح از قابلیت ردیابی تضمین میکند که اطلاعات کامل و ایمن بوده و حسابرسیها را آسانتر میکند.
دادههای ذخیره شده در ابر بهصورت روتین و بهطور خودکار از آنها پشتیبانگیری میشود؛ فرایندی که معمولاً دشوار است اما برای اطمینان از یکپارچگی دادهها، برآورده کردن خواستههای نظارتی و پیشبرد محصول به بازار، انجام میشود.
درمجموع میتوان گفت استفاده از سرویسهای ابری در مقایسه با سایر نرمافزارها مزایای بسیاری دارد. حفظ سرمایه و صرفهجویی در مخارج، امنیت، انعطافپذیری، پویایی، بینش، بهروزرسانی خودکار، پیشگیری از دست دادن دادهها، دوستدار محیطزیست، سازگاری با برنامههای مختلف و غیره تنها بخشی از مزایا و خدمات سرویسهای ابری هستند که میتوانند کسبوکارها را در پیشبرد امورشان بهتر یاری کنند.
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/