دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ربانی در گفتگو با آنا:

۸ چالش آموزش مجازی دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید/ لزوم اتخاذ تدابیر ویژه برای آموزش آنلاین در شرایط کرونایی

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشهد به ارائه ۸ چالش آموزش مجازی دانشگاه‌ها در ایام کرونایی پرداخت.
کد خبر : 512624
637199958432771780_lg.jpg

امیرمحمد ربانی در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشجویی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به تحت تأثیر قرار گرفتن آموزش دانشگاه‌ها زیر سایه کرونا اظهار کرد: وقتی اوایل اسفندماه ۹۸ به طور رسمی از کرونا در ایران خبر داده شد، یکی از بخش‌هایی که همواره نگرانی‌های جدی‌ای را متوجه تصمیم‌گیران کرد، حوزه آموزشی بود.
وی افزود: عدم شناخت کامل از بیماری کووید-۱۹ و ناآگاهی از زمان دقیق ریشه‌کن شدن آن هرگونه برنامه‌ریزی در این حوزه را با مشکل مواجه می‌کرد و ترس از افزایش آمار مبتلایان به کرونا اولین تاثیرات را بر روی مراکز آموزشی از قبیل مدارس و دانشگاه‌ها داشت و موجب تعطیلی موقت این مراکز نسبتاً پرتراکم شد.
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشهد بیان کرد: از شواهد و قرائن پیداست که این میهمان ناخوانده فعلاً قصد رفتن ندارد و چاره‌ای جز کنار آمدن و سازگاری با او برای کسی باقی نگذاشته است؛ امکان برگزاری حضوری کلاس‌ها به شکل سابق به علت تراکم جمعیتی و افزایش احتمال سرایت بیماری میسر نبود و بالاخره پس از هفته‌ها وقفه، سناریوی آموزش مجازی که به ظاهر تنها راه حل تداوم امر آموزش به نظر می‌رسید، کلید خورد.
ربانی گفت: در حال حاضر با آغاز سال تحصیلی جدید طبق گزارش‌ها، آموزش‌های دانشگاه‌ها به صورت مجازی دنبال خواهد شد، بنابراین نیاز است که اشکالات و ایرادات این نوع آموزش را مورد توجه قرار دهیم. در این مسیر چالش‌هایی وجود دارد که به چند مورد از آن اشاره می‌کنم.
وی ادامه داد: نکته اول، عدم دسترسی همه فراگیران به ابزارهای آموزش مجازی است که موجب ایجاد بی‌عدالتی آموزشی در کشور می‌شود؛ نکته دوم نبود زیرساخت‌های شبکه‌‌ای اینترنت مطلوب در نواحی مختلف کشور است که امر آموزش را در بسیاری از نقاط از جمله مناطق کم‌برخوردار با مشکل مواجه کرده است و نکته سوم اینکه عدم آشنایی فراگیران و آموزش‌دهندگان با نحوه فعالیت در بسترهای آموزش مجازی است که بهره‌وری و کیفیت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: نکته چهارم هزینه‌ نسبتا بالای ابزار، ملزومات و اینترنت آموزش مجازی است که توانایی پرداخت آن از عهده دهک‌های پایین و فرودست جامعه خارج است؛ نکته پنجم ناتوانی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در برگزاری بعضی از دروس عملی و آزمایشگاهی در بستر مجازی است ‌که عملاً آموزش این دروس در شرایط فعلی تقریبا متوقف شده است.
ربانی افزود: نکته ششم عدم امکان ارزشیابی صحیح، دقیق و عادلانه از فراگیران است، نکته هفتم متناسب نبودن ظرفیت زیرساخت‌ها با توجه یه گستردگی فراگیران است که باعث اختلال و کندی شبکه می‌شود. نکته هشتم وجود محدودیت در استفاده از بعضی پیام‌رسان‌های خارجی پرکاربرد و مهم است که به علت برخی ملاحظات قانونی و سازمانی موجب ایجاد مشقت برای فرادهندگان و فراگیران می‌شود و عوامل متعدد دیگری که می‌توان به‌عنوان آسیب‌ها و چالش‌های آموزش مجازی برشمرد.
وی بیان کرد: در حال حاضر پس از گذشت ماه‌ها از شرایط کرونایی نیاز است در جهت سازگاری هرچه بیشتر با شرایط موجود، تدابیر ویژه‌ای برای رفع نواقص و کمبودها در جهت افزایش بهره‌وری و سودمندی این بستر آموزشی-تربیتی اتخاذ شود؛ البته کرونا با وجود مشکلاتی که برای ما ایجاد کرد توفیقاتی نیز داشت و نگرش ما را در مقوله آموزش نسبت به سبک‌های سنتی آموزشی و آموزش‌ با هزینه‌های گزاف، زمان‌بر و در عین حال با بهره‌وری پایین تغییر داد.
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشهد خاطرنشان کرد: کرونا برای مسئولان و سیاستگذاران حوزه آموزشی تلنگری است تا نسبت به استفاده از ظرفیت عظیم فضای مجازی در راستای بیشبرد هرچه بهتر اهداف آموزشی-تربیتی با استفاده از متدهای نوین آموزشی که می‌تواند بهروره‌ی و ‌کارآمدی بیشتر و در عین حال هزینه و زمان کمتر را برای فرادهندگان و فراگیران دربر داشته باشد، اهتمام ویژه‌ای داشته باشند؛ یقیناً افزایش کارآمدی و کاهش آسیب‌های آموزش مجازی نیازمند تعامل مسئولان و تصمیم‌گیران با نخبگان، کارشناسان دغدغه‌مند و خبره در این حوزه است.
انتهای پیام/۴۱۱۸/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب