دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1399 - 09:54
با تلاش محققان صورت گرفت؛

تبدیل کاغذ به ابزاری برای انتقال داده به رایانه

کاغذها تنها ابزاری برای نوشتن و چاپ کردن نیستند بلکه می‌توان از آن‌ها به عنوان وسیله‌ای برای ارتباط با رایانه استفاده کرد.
کد خبر : 511942
ماشین حساب 1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، گروهی از محققان دانشگاه پردو موفق شدند روشی برای تبدیل کردن کاغذهای معمولی به ورودی رایانه طراحی کنند. یعنی شرایطی فراهم شده است که با لمس کاغذ می‌تواند اطلاعات موجود روی آن را وارد ماشین کرد.


رامسس مارتینز یکی از اعضای گروه تحقیقاتی تبدیل کار به ابزار تعامل با رایانه گفت: این اولین بار در جهان است که از کاغذ به عنوان دستگاهی الکترونیکی استفاده می‌شود. مهندسان با طراحی پوششی خاص برای سطح کاغذ آن را به انتقال دهنده‌ای پیشرفته تبدیل کرده‌اند. این پوشش در برابر آب و روغن و گردوغبار مقاوم است و مولکول‌های این مواد را دفع می‌کند. به این ترتیب زمانی که تعدادی عدد روی کاغذ چاپ می‌شود کاربر با لمس آن‌ها در واقع همان اعداد را به رایانه انتقال داده و می‌تواند نتیجه را روی نمایشگر مشاهده کند.



این کاغذها اگر ذاتاً کاغذهای معمولی هستند ولی به دلیل ارتباط با رایانه و تبدیل آن‌‌ها به نوعی دستگاه الکترونیکی ریختن آب روی آن سبب ایجاد اختلال در عملکرد صحیح کاغذ می‌شود. نکته جالب توجه در مورد این دسته از کاغذها این است که حسگرهای موجود روی سطح کاغذ بسیار حساس بوده و هرگونه لمس کاربر را درک می‌کند. برای انجام هر کدام از مراحل انتقال داده نیز نیازی به منبع انرژی نیست و کاغذ بدون اتصال به باتری کار می‌کند.


با توجه به اینکه این روزها بیماری کرونا در سراسر دنیا شیوع پیدا کرده است این کاغذ می‌تواند اختراعی جالب و قابل توجه باشد یعنی در شرایطی که احتمال انتقال ویروس کووید-19 از طریق لمس خودکار و کاغذ افراد مختلف زیاد است هر شخص می‌تواند کاغذ اختصاصی خود را داشته و در ایمنی کامل از آن برای ارتباط با رایانه استفاده کند.


پروژه تبدیل کاغذ به وسیله ورود اطلاعات به رایانه همچنان ادامه دارد و مهندسان در تلاش هستند تا به زودی هر نوع کاغذی را با استفاده از پوششی خاص به دستگاهی الکترونیکی بدون نیاز به اتصال مستقیم به باتری یا سایر منابع انرژی تبدیل کنند.


انتهای پیام/4144/


انتهای پیام/

برچسب ها: رایانه کاغذ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته