دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1399 - 09:27
تدبر در آیه ۴۴ سوره یونس؛

خداوند هرگز به بندگان ستم نمی‌کند/ فراهم شدن زمینه‌های لازم برای رشد و هدایت انسان توسط پروردگار

پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.
کد خبر : 511696
unnamed-۱.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.




بیشتر بخوانید:
اسلام دین صلح عزتمندانه است




پیغام دوست
در روز سه‌شنبه یازدهم شهریور ۱۳۹۹ مصادف با دوازدهم محرم ۱۴۴۲ «پیغام دوست» به‌ شرح زیر است:
خدا به هيچ وجه به مردم ستم نمی‌كند ليكن مردم خود بر خويشتن ستم مى‌كنند (یونس، ۴۴)
إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئًا وَلَكِنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ (یونس، ۴۴)
سراسر قرآن پر است از اظهار لطف و رحمت پروردگار به بندگان.ِ
سؤال می‌شود که اگر اینطور است چرا قرآن از دوزخ و عذاب سخت قیامت می‌گوید و انسان را بیم می‌دهد؟ آیا این به معنای آن نیست که خداوند در قیامت به بندگان ستم روا می‌دارد؟
آیه پاسخ می‌دهد که خداوند هرگز به بندگان ستم نمی‌کند و تمام زمینه‌های لازم را برای رشد و هدایت او فراهم آورده و بستر لازم ایجاد کرده تا وارد بهشت شوند و از عذاب دوزخ دور بمانند.
بنابراین کسانی که گرفتار عذاب می‌شوند به‌خاطر ظلم خداوند نیست، بلکه خودشان به خودشان ستم کرده و خود را از مسیر هدایت دور کرده و در مسیر ضلالت و گمراهی قرار داده‌اند و این موضوع به خاصیت این جهان برمی‌گردد.
خداوند نظام عالم را بر اساس قانون اداره می‌کند. بنابراین هر چند هدایت همگان را می‌خواهد اما اگر کسی خودش از مسیر هدایت فاصله گرفت و وارد مسیر گمراهی شد و بر این حرکت اصرار ورزید طبق قانون هستی، خداوند قانون هستی را به هم نمی‌زند و مانع او نمی‌شود.



یادمان باشد که نسبت به «پیغام دوست» بی‌تفاوت نباشیم و در آن بیندیشیم و ان‌شاءالله عمل کنیم. همچنین در رساندن این پیغام به دیگران کوشا باشیم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته