دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1399 - 16:00

پرینت سه‌بعدی سبز می‌شود

دانشمندان موفق به ساخت چسب زیستی شده‌اند که می‌تواند فناوری پرینت سه‌بعدی را سبزتر کند.
کد خبر : 510493
plplplpl.PNG

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، گروه تحقیقاتی دانشگاه فریبرگ چسب زیستی با پایه چوبی تولید کرده‌اند که می‌تواند جایگزین مواد اولیه پرینترهای سه‌بعدی شود. با استفاده از این چسب زیستی می‌توان ابزار ساخته‌شده از طریق پرینت سه‌بعدی را سبز کرد.


لیگنین در حالت طبیعی یک پلیمر طبیعی با ساختاری پیچیده است که باعث سفتی ساقه و تنه گیاهان می‌شود. حین تبدیل چوب به کاغذ، مقادیر زیادی از لیگنین دور ریخته می‌شود. حال دانشمندان آلمانی موفق به توسعه فناوری شده‌اند که کاربرد جدیدی برای این پلیمر طبیعی به وجود آورده است. گروه تحقیقاتی با استفاده از دور ریز لیگنین (تولیدشده حین فرایند تبدیل چوب به کاغذ) چسب زیستی توسعه داده‌اند که مخصوص پرینترهای سه‌بعدی است.


پیش از این راه‌هایی برای استفاده از لیگنین در تولید محصولات مختلف ارائه شده بود اما باز هم مقدار زیادی از این ماده بی‌استفاده می‌مانند. محققان آلمانی با افزودن کریستال مایع به لیگنین موفق به تولید چسب زیستی شدند که قدرت و چسبندگی بسیاری دارد و  قابل‌استفاده در پرینترهای سه‌بعدی است. بدین‌ترتیب پرینترهای سه‌بعدی می‌توانند ساختارهای بسیار سبک و سبز تولید کنند.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: پرینت سه‌بعدی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته