دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مرداد 1399 - 15:38
تدبر در آیه 20 سوره مزمل؛

قرائت قرآن به معنای خواندن، تدبر و عمل کردن است/ لزوم زیاد خواندن قرآن

پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.
کد خبر : 509216
artworks-000477569625-d4wkty-t500x500.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.


پیغام دوست
در روز چهارشنبه 29 مرداد ۱۳۹۹ مصادف با 29 ذیحجه ۱۴۴۱ «پیغام دوست» به‌ شرح زیر است:


... هر چه از قرآن ميسر مى‌شود بخوانيد( مزّمّل، 20) 


فاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ (المزّمّل، 20 )


دو سؤال درباره: هرچه از قرآن میسّر است بخوانید.


سؤال اول: قرائت قرآن به چه معناست؟ 


پاسخ: بیماری، داروی خود را از داروخانه می‌گیرد. داروساز می‌گوید: روش مصرف را نوشتم؛ آن را بخوانید. منظور او چیست؟ قرآن شفای دردهای درونی انسان‌هاست. خداوند که این دارو را نوشته می‌فرماید: آن را بخوانید. منظور از خواندن این دارو چیست؟ روشن است که این دارو زمانی عمل می‌کند که علاوه بر خواندن در آن تدبّر کرده و به دستور العمل‌های آن عمل کنیم. پس قرائت قرآن یعنی خواندن، تدبّر کردن و عمل کردن.


سؤال دوم: طبق این آیه ما باید چقدر از قرآن بخوانیم؟


پاسخ: اکثر مردم از آیه برداشت می‌کنند که یعنی آن مقداری که برایتان امکان دارد قرآن بخوانید و مقداری که امکان ندارد نخوانید (خواندن حداقلی). اما آیه می‌گوید تا می‌توانید قرآن بخوانید.


یعنی مبادا قرآن را کم بخوانید؟ تا می‌توانید بخوانید؛ یعنی زیاد و زیاد و زیاد بخوانید. هرچه زیادتر بهتر. بنابراین منظور خواندن حداکثری است نه حداقلی.



یادمان باشد که نسبت به «پیغام دوست» بی‌تفاوت نباشیم و در آن بیندیشیم و ان‌شاءالله عمل کنیم. همچنین در رساندن این پیغام به دیگران کوشا باشیم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته