دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد

تک‌نرخی کردن ارز، اقدامی ضروری اما تدریجی

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ثبات نرخ ارز و تک‌نرخی‌کردن آن، اقدامی لازم برای تسهیل تجارت است، اما این تصمیم یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد.
کد خبر : 5091

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، مجتبی خسروتاج در کارگروه توسعه تجارت که در روز دوم اجلاس اقتصاد مقاومتی و روابط منطقه‌ای برگزار شد، افزود: جنگ تحمیلی و سال‌های تحریم موجب شد تا در راستای خودکفایی گام برداریم اما از نگاه جدی به روابط بین‌المللی و همکاری تعاملی با کشورهای دیگر غافل بوده‌ایم از همین رو باید در سیاست‌های بین‌المللی خود بازنگری کرده و روابط با همسایگان را احیا کنیم.


وی تصریح کرد: رمز حضور موفق ما در کشورهای جهان و کشورهای همسایه نحوه عملکردمان در مجامع بین‌المللی است که بر همین اساس باید در راستای زدوده شدن تصورات منفی نسبت به ایران و ارتقای فرهنگ‌سازی تلاش کنیم.


خسروتاج با بیان اینکه تنها کشورهای محدودی در دنیا در همه حوزه‌های تولیدی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ادامه داد: به طور مثال روسیه در تولید برخی از اقلام اصلا ورود نکرده است اما ظرفیت‌های ما باعث شده که در همه زمینه‌های تولیدی وارد شویم. هرچند که هنوز ظرفیت‌های بسیاری خالی مانده‌اند.


قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: بعد از مذاکره ایران با گروه 1+5 باید تمرکز خود را بر اقتصاد داخلی قرار دهیم و موانع پیش روی تولید و صادرات را مرتفع کنیم. در این راستا ثبات نرخ ارز و تک‌نرخی کردن آن ضروری است.


خسروتاج با بیان اینکه در چند ماه اخیر حدود 100 قلم کالا را از ارز رسمی به سمت ارز صادراتی برده‌ایم، تاکید کرد: رویکرد وزیر و وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت این است که ما باید برای تک‌تک گروه‌های کالایی برنامه اجرایی هدفمندی داشته باشیم و در این راستا عمل کنیم. از طرفی کرد: این برنامه نه‌تنها در مورد گروه‌های کالایی، بلکه در مورد کشورهای هدف نیز باید اجرا شود.


وی به معضل قاچاق در فضای تجاری کشور اشاره و عنوان کرد: بحث قاچاق با ایجاد فضای امنیتی حل نمی‌شود، بلکه باید همه بخش‌ها و ارگان‌ها با یک نگاه سیستمی در جهت رفع این معضل عمل کنند.


قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکت‌های پخش باید از مبادی ورودی کالا اطلاع دقیق داشته باشند. همچنین زنجیره کالا هم باید از ورود به داخل تا فروش آن کاملا روشن شود که در این صورت می‌توان در جهت رفع قاچاق اقدام موثری انجام داد.


وی خاطر نشان کرد: با ادامه اجرای هدف‌گذاری‌های کمی‌ صادرات می‌توان اهداف صادراتی را محقق کرد. البته در این مسیر ارائه نقشه راه و برنامه عملیاتی و تاکید بر نقش دست‌اندرکاران صادرات مانند استانداران و سفرا ضروری است.


انتهای پیام/

برچسب ها: خسروتاج
ارسال نظر
قالیشویی ادیب