دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1399 - 00:03
آنا گزارش می‌دهد؛

تأثیر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بر درآمدزایی پلتفرم‌های اجتماعی/ فناوری‌ که کاربران را جذب می‌کند

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده فناوری‌های بسیار کارآمدی هستند که در پلتفرم‌های اجتماعی بزرگی چون اینستاگرام، اسنپ‌چت و فیس‌بوک به کار گرفته می‌شوند. درواقع این تکنولوژی‌ها یکی از دلایل جذب کاربران و درآمد بالای این شرکت‌ها به شمار می‌روند.
کد خبر : 508356
bizz.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پیش‌بینی می‌شود سود حاصل از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در سال جاری به13 میلیارد دلار و تا سال 2024 به 67 میلیارد دلار برسد. با این حال بازار فعلی این صنعت در حال رشد و تکامل است تا در کنار ارائه راه‌حل‌‌ برای رفع مشکلات خاص، به اکوسیستمی پویا و کارامد تبدیل شود. هر کدام از بازیگران این اکوسیستم با سرعت متفاوتی در حال حرکت و تلاش است تا قطعات این پازل در کنار هم قرار گیرد و بستر این صنعت ایجاد شود.


کاربران فعال در اکوسیستم واقعیت افزوده


هر پلتفرم برای این که به پلتفرم واقعی تبدیل شود، به کاربران فعال نیاز دارد. هر چه تعداد این کاربران فعال بیشتر باشد، برای پلتفرم بهتر است. هدف طلایی هر پلتفرم دستیابی به میلیاردها کاربر فعال است. شاید فکر کنید که این اتفاق غیرممکن است؛ اما در نظر داشته باشید که اکثر افرادی که روی این کره خاکی زندگی می‌کنند، از کاربران فعال و مصرف‌کنندگان بزرگ‌ترین پلتفرم‌ موجود هستند: موبایل. براساس آخرین گزارش‌ها، تعداد مشترکان موبایل تقریباً با تعداد مردم جهان برابر است.


آمارها نشان می‌دهد که در سال 2020 بیش از یک میلیارد کاربر فعال از طریق سیستم‌های مبتنی بر موبایل، وب، پیام‌رسانی و سیستم عامل از پلتفرم‌های واقعیت افزوده استفاده کرده‌اند. برای مثال، استفاده از پلتفرم «تیک‌تاک» در هفته اول مارس 130 درصد افزایش پیدا کرد و درآمد آن در سه ماه اول سال به 5.6 میلیارد دلار رسید.



پیش‌بینی می‌شود که تعداد کاربران فعال در پلتفرم‌های واقعیت افزوده موبایلی مبتنی بر پیام‌رسان تا سال 2024 به  1.5 میلیارد نفر و در پلتفرم‌های واقعیت افزوده موبایلی مبتنی بر سیستم عامل به بیش از یک میلیارد نفر برسد. این رشد در پلتفرم‌های واقعیت افزوده موبایلی مبتنی بر وب نیز نرخ بالایی خواهد داشت. بدین‌ترتیب طی پنج سال آینده پلتفرم‌های واقعیت افزوده موبایلی به طور کلی بیش از 2.7 میلیارد کاربر فعال خواهند داشت.


واقعیت افزوده چیست؟


در واقعیت افزوده اطلاعات و اشیای مجازی در دنیای واقعی قرار می‌گیرند. در این تجربه دنیای واقعی توسط جزئیات مجازی مانند تصاویر، متن و انیمیشن توسعه می‌یابد. کاربر می‌تواند از طریق عینک‌های واقعیت افزوده، تبلت، گوشی هوشمند یا صفحه نمایش هوشمند واقعیت افزوده را تجربه کند. در واقعیت افزوده کاربر از دنیای واقعی جدا نیست و می‌تواند آنچه را در دنیای واقعی روی می‌دهد ببیند و با آن تعامل کند.


چالش‌های اکوسیستم واقعیت مجازی


پویایی کاربران در واقعیت مجازی با واقعیت افزوده کمی تفاوت دارد که بخشی از آن به دلیل تعداد کاربران است اما دلیل اصلی «جذب کاربر» به شمار می‌رود. یکی از چالش‌های واقعیت مجازی تمرکز بر سرگرمی (گیم و ویدئو)‌ است که می‌توان دستگاه‌های ارزان‌تر و آسان‌تری برای انجام آن وجود دارد. یکی دیگر از مشکلات واقعیت مجازی روند کُند توسعه جنبه اجتماعی این فناوری است  که تاکنون معیار و مقیاسی برای آن مشخص نشده است.



برای مثال فیس‌بوک سال گذشته اعلام کرد که در حال توسعه پلتفرم اجتماعی واقعیت مجازی جدیدی است. این پلتفرم فیس‌بوک «هورایزن» نام دارد و به گفته مارک زاکربرگ؛ ویژگی اصلی آن گسترش یافتن  و بهتر شدن است. بنابراین معیار و مقیاس توسعه این فناوری همچنان یک سؤال باقی مانده است. البته واقعیت مجازی هسته‌ای از کاربران فعال دارد اما به اندازه‌ای نیستند که واقعیت مجازی به پلتفرم تبدیل کنند.


واقعیت مجازی چیست؟


برخلاف واقعیت افزوده کاربر در واقعیت مجازی محیطی همه‌جانبه و شبیه‌سازی‌شده را تجربه می‌کند. در واقعیت مجازی کاربر باید از هِدسِت واقعیت مجازی یا نمایشگر سربند استفاده کند تا چشم‌انداز 360 درجه از دنیای مصنوعی داشته باشد. بدین ترتیب ذهن کاربر فریب می‌خورد و دنیای مصنوعی را به جای دنیای واقعی می‌پذیرد.



نقش «تناوب بالای کاربر» در درآمدزایی


یکی از مهم‌ترین درس‌های اقتصادی که می‌توان از موبایل گرفت، تناوب متناسب با درآمد است. به عبارت دیگر تناوب بالای کاربر برابر با پول است. درواقع پلتفرم‌ها برای درآمدزایی باید حداکثر تلاش خود را کنند تا کاربران‌شان را نگه دارند، یعنی کاری را انجام دهند که کاربران تمایل به انجام هر روزه آن را دارند. با وجود این که تفاوت‌های بسیاری میان کاربران واقعیت افزوده و واقعیت مجازی وجود دارد اما این دینامیک مسئله کلیدی در درآمدزایی به شمار می‌رود.


قابلیت‌های واقعیت افزوده در پلتفرم‌های بزرگ مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، تیک‌تاک و اسنپ‌چت ثابت شده است. در حالی که هر کدام از این پلتفرم‌ها رویکرد متفاوتی برای جذب کاربر دارند؛ اما با تکیه بر اصل تناوب بالای کاربری از فیلترها و لنزهای واقعیت افزوده استفاده کرده‌اند. به گفته ایوان اسپیگل، مدیر اجرایی اسنپ‌چت؛ سه چهارم از کاربران این اپلیکیشن روزانه از ویژگی‌های واقعیت افزوده این پلتفرم استفاده می‌کنند.



تأثیر واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در درآمدزایی


واقعیت افزوده موبایلی نقش بزرگی در محبوبیت پلتفرم‌های پیام‌رسانی ایفا می‌کند و دلیل اصلی جذب کاربران است. از سوی دیگر هرچه تعداد کاربران یک پلتفرم بیشتر باشد، میزان تولید محتوا در آن بیشتر می‌شود، در نتیجه شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بیشتری خواهان تبلیغ در این پلتفرم‌ها می‌شوند که این امر درآمد آنها را افزایش می‌دهد. در حال حاضر اکوسیستم واقعیت افزوده و واقعیت مجازی بر بستر پلتفرم‌های پیام‌رسان موبایل ساخته شده است. با این حال در آینده نه چندان دوری تبدیل به اکوسیستمی گسترده خواهد شد.


انتهای پیام/4021/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب