دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آبان 1394 - 11:57

ناسا لپ‌تاپی برای کشف زندگی ساخت

سازمان ملی فضانوردی آمریکا یک آزمایشگاه کوچ و یک لپ‌تاپ برای جست‌وجوی اسیدهای آمینه ساخته است که پیشرفتی بزرگ در مسیر جست‌وجوی حیات است.
کد خبر : 50761

به گزارش گروه علم و فناوری آنا، تصور و احتمال وجود حیات‌های فرازمینی، تصوری است که پیش از فضانوردی عملی در ذهن انسان مدرن شکل گرفت. این فکر آن‌قدر جذاب و مهم است که تاکنون میلیاردها دلار هزینه صرف پروژه‌های مختلف یافتن حیات در کرات دیگر شده است.


از زمانی که پای انسان روی ماه رسید، ناسا و دیگر سازمان‌های فضایی انواعی از وسایل و «روور»ها ساختند تا در خاک این سیارات به دنبال نشانه‌هایی از حیات یا مواد بگردند.


روورهایی که تاکنون روی مریخ فرود آمده‌اند نیز همگی مجهز به تجهیزات کاوش مواد بودند اما هیچ یک قادر نیستند به طور قطعی وجود حیات را اثبات کنند و تنها توانایی استخراج و تجزیه موادی مانند الکل و آب را دارند.


آخرین اعلامیه ناسا درباره لپ‌تاپ و یک آزمایشگاه کوچک همراه آن است که برای نخستین بار قادر است اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب را از مواد مختلف استخراج کند. این تجهیزات که در این ابعاد تاکنون وجود نداشتند می‌توانند وجود حیات را به‌طور قطعی مشخص کنند.


از سوی دیگر از آنجا که این اسیدها در حالت مایع برای دستگاه قابل تشخیص هستند، آزمایشگاه کوچک ناسا مجهز به مکانیزمی شبیه به دستگاه «قهوه‌ساز» است که می‌تواند مواد جامد نمونه‌برداری‌شده را با استفاده از آب‌گرم به میزان مورد نیاز به حالت مایع درآورد.


این دو نوع اسید بنیان‌های حیات هستند و تنها در ارگانیسم‌های زنده ممکن است وجود داشته باشند، در نتیجه در صورتی‌ که حیات در نقطه‌ای از این کائنات به شکلی که ما می‌شناسیم وجود داشته باشد، قطعا حاوی این دو ماده خواهد بود.


این تجهیزات تازه که به‌طور تخصصی برای نصب در نسل بعدی روورها ساخته شده است، دارای کاربردهای دیگری نیز خواهد بود.


از آنجا که هیچ پروژه فرود تازه‌ای برای مریخ تا سال 2021 در نظر گرفته نشده است و پروژه‌های مشابه برای فرود روی قمر‌های مشتری و زحل هم برای سال‌هایی دورتر طراحی شده‌اند، تا آن زمان این تکنولوژی تازه روی زمین در خدمت اهداف زیست‌محیطی و شرکت‌های دارویی یا حتی مبارزه با مواد مخدر خواهد بود.


در صورتی که لپ‌تاپ ناسا در این زمینه‌ها موفقیتی به دست نیاورد یا مشتری نداشته باشد، باید حداقل 7 سال در گنجه خاک بخورد تا نوبت به مریخ برسد.


مترحم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

برچسب ها: لپ تاپ ناسا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته