دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1399 - 12:17

تغییر در نام ژن‌های انسانی به دلیل عملکرد ضعیف اکسل

نحوه عملکرد نرم‌افزار اکسل موجب شده تا دانشمندان تلاش‌هایی را برای تغییر نام ژن‌های انسانی آغاز کنند.
کد خبر : 506646
مایک 1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مایکروسافت برنامه اکسل را به گونه‌ای طراحی کرده که تنظیم و ستون‌بندی لیست‌های طولانی آمار و ارقام در آن به سرعت و با دقت کافی صورت گیرد اما به نظر می‌رسد این برنامه اخیرا مشکلاتی را برای دانشمندان ایجاد کرده است.


مایکروسافت اکسل پس از وارد شدن نام ژن‌های بدن انسان آن‌ها را با تاریخ اشتباه گرفته و پس از تنظیم لیست مورد نظر پزشکان اطلاعات نادرستی را در آختیار آن‌ها قرار می‌دهد. حالا کمیته نام‌گذاری ژن‌های انسانی به نام HUGO(هوگو) تصمیم گرفته است از این پس هرکدام از ژن‌ها را با نام مشخصی به غیر از عدد وارد برنامه اکسل کرده و در نهایت لیست مورد استفاده را تحویل بگیرد.



البته چنین اشتباهی از سوی اکسل مسبوق به سابقه است و در سال گذشته نیز مشکل‌های متعدد در این برنامه سبب شد دانشمندان نام 27 ژن را تغییر داده و سپس آن را در برنامه اکسل وارد کنند. برای جلوگیری از خطای دانشمندان در نام‌گذاری ژن‌ها و استفاده همه متخصصان در سراسر دنیا از نام‌هایی مشخص، کمیته هوگو کتابخانه‌ای مجازی برای اسم‌های جدید ایجاد کرده و پس از نام‌گذاری هر ژن به سرعت اطلاعات لازم را وارد آن کتابخانه می‌کند.


مایکروسافت هنوز توضیحات زیادی از ویژگی‌های نسخه جدید اکسل بیان نکرده و مشخص نیست چه زمانی امکانات جدید در اختیار همه کاربران قرار می‌گیرد.


انتهای پیا/4144/


انتهای پیام/

برچسب ها: مایکروسافت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته