دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مرداد 1399 - 16:30
تدبر در آیه ۱۶۲ سوره انعام؛

تمام ابعاد زندگی انسان با ایمان برای خداست/ ۷ مرحله برای انجام دادن عمل توسط انسان

پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.
کد خبر : 504887
6-162_2.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌  «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.




بیشتر بخوانید:
اراده الهی در زندگی انسان‌ها بر هر اراده دیگری غلبه دارد




پیغام دوست
در روز چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ مصادف با ۸ ذیحجه ۱۴۴۱ «پیغام دوست» به‌شرح زیر است:
بگو در حقيقت نماز من و [ساير] عبادات من و زندگى و مرگ من براى خدا پروردگار جهانيان است (انعام، ۱۶۲)
قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (الانعام، ۱۶۲)
یکم: انسان وقتی می‌خواهد عملی انجام دهد هفت مرحله را طی می‌کند: 1) نسبت به آن عمل معرفت و شناخت پیدا می‌کند. 2) در او اشتیاق ایجاد می‌شود. 3) در او انگیزه انجام آن عمل به‌وجود می‌آید. 4) اراده می‌کند. 5 تصمیم می‌گیرد. 6) نفسش به اعضا و جوارح او فرمان می‌دهد. 7) اعضا و جوارح عمل را انجام می‌دهند.
دوم: برای هر یک از این موارد باید اراده خداوند تعلق بگیرد تا شخص بتواند به مرحله بعد منتقل شود. یعنی یک وحدت ارادی بر تمام وجود انسان حاکم است.
سوم: اگر کسی این وحدت حاکم بر زندگی‌ خود را درک کند در تمام ابعاد زندگی سعی می‌کند این وحدت را حفظ کند.
چهارم: آیه به پیامبر فرمان می‌دهد که اعلام کند همه رفتارهایش اعم از نماز، عبادت، حیات و ممات او در جهت همین وحدت است و برای رضایت و خشنودی خدواند عمل می‌کند.
پنجم: بنا بر رویکرد این آیه، تمام ابعاد زندگی انسان با ایمان اعم از سیاست، اقتصاد، عبادت، اخلاق و آداب اجتماعی برای خدا خواهد بود.



یادمان باشد که نسبت به «پیغام دوست» بی‌تفاوت نباشیم و در آن بیندیشیم و ان‌شاءالله عمل کنیم. همچنین در رساندن این پیغام به دیگران کوشا باشیم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته