دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1399 - 00:07
در گفتگوی تفصیلی با آنا تشریح شد؛

مأموریت‌های مرکز تحقیقات علوم قرآنی چیست؟/ تهیه و تدوین تفصیلی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

رئیس مرکز تحقیقات علوم قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز با بیان اینکه این مرکز موضوعاتی ناشناخته، بکر و دست‌نخورده به‌منظور تحول در علوم انسانی را دنبال می‌کند از تهیه و تدوین تفصیلی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خبر داد.
کد خبر : 504258
0u_1.jpg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا- حسین عقابی؛  تغییر و تحول متون درسی رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌ها و دینی‌سازی علوم از اهداف راه‌اندازی مراکز تحقیقات علوم قرآنی در دانشگاه آزاد اسلامی بوده تا با مبنا قراردادن قرآن برای همه علوم و دانش‌ها، نظامی متناسب با نیازهای امروز بشر برای زندگی انسان تعریف کنند.


مرکز تحقیقات علوم قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز یکی از این مراکز است که برای تغییر و تحول در علوم انسانی و دینی‌سازی علوم با مبنا قراردادن قرآن، سال 98 مجوز گرفته و با مأموریت‌های تعریف شده کار خود را آغاز کرده است.


خبرنگار خبرگزاری آنا برای معرفی بیشتر مرکز تحقیقات علوم قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز و اهداف و مأموریت‌های آن با حسام‌الدین حسینی رئیس این مرکز گفتگو کرده است که در ادامه می‌خوانیم.


آنا:‌ از چگونگی و چرایی ایجاد مرکز تحقیقات علوم قرآنی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بگویید.


حسینی:‌ یکی از دلایل ایجاد مرکز تحقیقات علوم قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز گام برداشتن در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری در رابطه با تغییر و تحول علوم انسانی و دینی‌سازی علوم بود، ایجاد معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی، انگیزه برای پرداختن به این بُعد را بیش از پیش افزود و باعث شد موضوع تغییر و تحول متون درسی رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌ها را پی بگیریم.


مبنا قرآن است؛ چراکه معتقدیم قرآن زیربنای همه علوم‌ و دانش‌ها در شکل‌گیری تمدن اسلامی بوده و علوم مختلفی که در دوره یک هزار ساله‌ای که تمدن اسلامی شکل گرفته، همه منشأ قرآنی دارد. معتقدیم قرآن می‌تواند در دوره معاصر پاسخگوی نیازهای زمان باشد و در ابعاد مختلف علوم انسانی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و علوم تربیتی و در رشته‌هایی مانند اقتصاد، مدیریت و از این قبیل، پاسخگو بوده و با نظام‌سازی متناسب با نیازهای امروز بشر، نظامی برای زندگی انسان تعریف کند. اینها اهداف بلندمدت مرکز تحقیقات علوم قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز است.


استارت کار مرکز تحقیقات علوم قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز سال 98 زده شد و مجوز اولیه را اخذ کردیم و سال 99 با صدور حکم کار را آغاز کرده‌ایم. این مرکز در دانشگاه آزاد اسلامی تنها مرکزی بوده که به این صورت شکل گرفته است؛ البته مرکز قرآن و عترت در سازمان مرکزی وجود دارد؛ اما آن مرکز بیشتر به مباحث متون قرآنی، حدیثی، صحیفه سجادیه و آموزش متون اسلامی می‌پردازد.


آنا:‌ چه مأموریت یا مأموریت‌هایی برای مرکز تحقیقات علوم قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز تعریف شده و آیا اکنون در انجام مأموریت‌ها فعال است؟


حسینی:‌ تهیه و تدوین کتب علوم انسانی، جهت‌دهی پایان‌نامه‌های دانشجویی برای تحول علوم انسانی، تهیه و تدوین تفصیلی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، حِکمی‌سازی علوم و گرفتن و اجرای طرح‌هایی که سازمان‌ها و ادارات دولتی برای مفاهیم علوم انسانی مانند اخلاق کسب و کار یا مقابله با آسیب‌های روحی و روانی دارند ازجلمه مأموریت‌های این مرکز است.


پیوست فرهنگی مأموریت دیگر این مرکز است که برای هر طرحی می‌توان اجرا کرد. پیوست فرهنگی یعنی اینکه وقتی بیمارستان، کارخانه‌ و یا هر مکان دیگری که می‌سازید، می‌خواهید ببینید اینها چه‌ تأثیر فرهنگی و اجتماعی در جامعه می‌گذارد. یعنی غیر از توجیهات مالی از نظر اخلاقی و فرهنگی در محیط اجتماعی اطراف خود چه تأثیری می‌گذارد و این نکته‌ای است که می‌توان به آن پرداخت.


اینها مأموریت‌هایی ناشناخته و دست‌نخورده هستند و روی آنها کار نشده است؛ البته در قم مرکز سبک زندگی اسلامی و مرکز پژوهشی قرار دارد و  مجله علمی-پژوهشی هم منتشر می‌کنند؛ اما فعالیت آنها بیشتر در مجلات علمی است؛ اما ما بیشتر به متون دانشگاهی و متون درسی می‌پردازیم.


آنا:‌ تاکنون چه فعالیت‌هایی در این مرکز تحقیقاتی صورت گرفته و دستاورد یا دستاوردهای ایجاد این مرکز از ابتدا تاکنون چه بوده است.


حسینی: کارهایی از این دست، زمانبر است. در مدت‌زمان کم راه‌اندازی تاکنون به‌دنبال این بودیم که گروه‌های کاری تشکیل دهیم و به مأموریت‌های تعیین‌شده بپردازیم. برای آغاز کار، دو گروه، یک گروه در علوم تربیتی و دیگری در علوم روان‌شناسی ایجاد کرده‌ایم؛ البته در معماری و شهرسازی هم دو نفر از استادان را به‌عنوان همکار داریم و به‌دنبال این هستیم که از بُعد جامعه‌شناسی هم افرادی را جذب کنیم.


یافتن افرادی که این مأموریت‌ها و زمینه‌های کاری را قبول داشته باشند و بخواهند در این زمینه‌ها کار کنند، کم هستند؛ اما در این مدت کوتاهی که از آغاز فعالیت مرکز گذشته، بیشتر در حوزه روان‌شناسی، مقداری در حوزه معارف اسلامی و مقداری اندک هم در حوزه معماری و شهرسازی توانسته‌ایم یک‌سری مطالب را با همکاری استادان تهیه کرده و برای عرضه آماده کنیم.


آنا:‌ تعامل نهادها و مراکز مربوط به این مرکز با شما چگونه بوده و آیا قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای در زمینه‌های همکاری صورت گرفته است؟


حسینی:‌ در پیوست فرهنگی با مراکز، نهادها و سازمان‌ها به سه شکل می‌توان کار انجام داد به‌عنوان نمونه در آموزش ضمن خدمت کارکنان مؤسسات که معمولاً در این دوره‌ها بخشی شامل مفاهیم علوم انسانی بوده که اخلاق کسب و کار یا آسیب‌شناسی در شغلی که ممکن است افراد دچار بحران یا فشار روحی و روانی شوند،‌ انجام می‌شود که می‌توان با پیوست فرهنگی بررسی کرد.


تعامل دیگر این مرکز با سازمان‌ها در زمینه طرح‌های برون‌دانشگاهی است. یعنی اعضای هیئت علمی از طریق معاونت پژوهش و فناوری با سازمان‌هایی که در بُعد علوم انسانی مشکلی دارند از طریق دانشگاه قرارداد می‌بندند و استادان طرح‌ها را اجرا می‌کنند.  دو نفر از استادان حتی قبل از اینکه چنین مرکزی ایجاد شود از طریق پژوهش این طرح‌ها را داشته‌اند که شامل حوزه‌های اعتیاد و خانواده است.


آنا: جایگاه پایان‌نامه‌های دانشجویی و طرح‌های پژوهشی استادان و اعضای هیئت علمی در این مرکز چگونه است؟


حسینی:‌ یکی از اهداف ما تهیه و تدوین پایان‌نامه‌هایی متناسب با علوم انسانی اسلامی و در واقع بومی‌سازی علوم انسانی است. برخی از همکاران در این زمینه‌ها کارهایی انجام داده‌اند. برای نمونه در مدیریت، بُعد مدیریت اسلامی یا در موضوع خانواده در روان‌شناسی، خانواده اسلامی و تأثیری که فرهنگ اسلامی می‌تواند در اصلاح ساختار خانواده داشته باشد.


انتهای پیام/4121/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب