دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 تير 1399 - 18:08
تدبر در آیه ۷ سوره مزمل؛

رسیدگی به امور مردم در طول روز/ پرداختن به راز و نیاز با خدا در شب

پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.
کد خبر : 502718
636878271139310541.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌  «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.




بیشتر بخوانید:
قرآن مؤمنان را به یاری کردن خداوند تشویق می‌کند




پیغام دوست
در روز یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۹ مصادف با ۲۷ ذیقعده ۱۴۴۱ «پیغام دوست» به‌شرح زیر است:
(و زیرا ) برای تو در روز آمد و شدى دراز است (مزّمّل، ۷)
إِنَّ لَكَ فِی النَّهَارِ سَبْحًا طَوِيلًا (المزّمّل، ۷)
یکم: قرآن کریم در آیات نخستین سوره مزّمل به پیامبر اکرم فرمان می‌دهد که به‌خاطر جایگاهی که داری، نیاز به تقویت و تثبیت روحیه داری؛ در نتیجه نیمی از شب و یا بیشتر را بیدار بمان و به راز و نیاز، دعا، نماز و قرائت قرآن بپرداز.
دوم: در ادامه دو دلیل برای این دستور شبانه بیان می‌کند که این آیه دلیل دوم آن دستور است.
سوم: تعبیر به‌کار رفته در آیه «سبحا طویلاً» است که به معنای غرق بودن طولانی است. منظور این است که تو در طول روز به شدت غرق در هدایت خلق و رسیدگی به امور مردم هستی، لذا راز و نیاز را به شب‌ها اختصاص بده که هم خالصانه‌تر است و از ریا دور است و هم فرصت و آرامش کافی وجود دارد.
چهارم: پس هرکسی به میزانی که پیرو پیامبر است، رفتار پیامبرانه دارد، یعنی به همان میزان روزها به کار مردم رسیدگی می‌کند و گره از مشکلات مردم باز می‌کند و در شب به راز و نیاز می‌پردازد.
پنجم: پرداختن روزانه به دعا و راز و نیاز، بسیار ظرافت دارد.



یادمان باشد که نسبت به «پیغام دوست» بی‌تفاوت نباشیم و در آن بیندیشیم و ان‌شاءالله عمل کنیم. همچنین در رساندن این پیغام به دیگران کوشا باشیم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته