پدر علم مدیریت رسانه ایران: عصر کنونی، عصر شبکههای اجتماعی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر علیاکبر فرهنگی در نشست تخصصی آنالیز شبکه های اجتماعی، فرصتها و چالشها و با حضور جمعی از استادان، دانشجویان و کارشناسان و به همت دفتر فرهنگ اسلامی دانشکده علوم پایه در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، با بیان اینکه تأثیر و نفوذ شبکههای اجتماعی بر اقتصاد، جامعه، فرهنگ و ... بسیار گسترده است، اظهار کرد: شبکههای اجتماعی امروزه نقش مهمی را در بخشهای گوناگون جامعه ایفا میکنند.
وی با بیان اینکه از زمانی که بشر توانست به ثبت تاریخ بپردازد حدود 6 هزار سال میگذرد و این مدت به دورههای عصر سنتی(کشاورزی و دامداری)، عصرصنعتی ( بعد ازتولید ماشین بخار) و عصر شبکه های اجتماعی که دوره حاضر است، تقسیم بندی میشود، تصریح کرد: هر دورانی شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... خود را دارد که با ورود به دورهای جدید و ظهور و بروز تکنولوژیهای نوین این شرایط دچار دگرگونی میشوند.
پدر علم مدیریت رسانه ایران افزود: شبکههای اجتماعی مجموعه و ساختاری از افراد عمل کننده است که با یک یا چند نوع وابستگی متقابل نظیر دوستی، خانواده، کاری و ... به یکدیگر متصل شدهاند. تحت تأثیر گروه بندیهای حاصل از آنها، شبکههای اجتماعی در ارکان اصلی زندگی خانوادهها، سازمانها، حکومت و فرهنگ نقش خود را ایفا میکنند.
فرهنگی افزود: شبکههای اجتماعی ویژگیهای بسیاری دارند که از جمله آنها میتوان تعامل اطلاعات به جای انتقال آن، به اشتراکگذاری و یادگیری، سازماندهی انواع گروههای اجتماعی مجازی، دوستی، اعتماد نسبت به وبسایتها، قدرت کندوسازی، استناد و تعمیم از طریق فیلم، عکس و متون اصلی رسانه ها، چند رسانه ای بودن، پرستیژ و تشخص آوری، نقد بی رحمانه، باز انتشار، خرد جمعی، جهانی بودن و سرگرمی را برشمرد.
دکتر فریبرز باقری: ابزارها به خودی خود بد یا خوب نیستند
رئیس دانشکده علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات نیز در این نشست با بیان اینکه شبکه اجتماعی ابزاری فرهنگی است، گفت: از آنجایی که فرهنگها بسته به منطقه جغرافیایی متفاوت هستند، ابزارهای فرهنگی ایجاد شده متفاوت هستند. اگر نتوان فرهنگ صحیح استفاده از ابزاری را که از یک بستر فرهنگی وارد بستر دیگری شود، بخوبی نهادینه کرد، چالشهای منفی ایجاد خواهد شد.
دکتر فریبرز باقری افزود: ابزارها به خودی خود بد یا خوب نیستند؛ بلکه ناهماهنگی یا فقدان هماهنگی در استفاده از آنها موجب ایجاد آسیب میشود.
باقری ادامه داد: ارائه نظرات و علائق شخصی، کسب درآمد، بهرهمندی از مطالب آموزشی و ... از جمله فرصتهای شبکههای اجتماعی است، شکلگیری حرکتهای جمعی فاقد پشتوانه فکری صحیح، غرض ورزی شخصی، سیاسی و.. افراد با هویتهای جعلی، کم رنگ شدن هویت فردی، کاهش انسجام فردی و خانوادگی و .. از جمله تهدیدات این شبکهها به حساب میآیند.
مدیر گروه روانشناسی بالینی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه برای استفاده از شبکه های اجتماعی نیازمند داشتن مهارت هایی هستیم، گفت: تفکر نقادانه، استقلال فکری و هویتی، مدیریت روابط اجتماعی و تعیین مرزها از جمله این مهارتهای ضروری در استفاده از شبکههای اجتماعی هستند.
دکتر عطاءالله ابطحی عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات نیز در این همایش با بیان اینکه رسانه و شبکههای اجتماعی به نیازها و خواستههای انسان با توجه به کمبودهای احساس شده از سوی آنها پاسخ میدهد، گفت: از جمله این نیازها و انتظارات میتوان از وحدت و تعامل اجتماعی، کسب اطلاعات بدون سانسور، کمک به ایفای نقشهای اجتماعی، شریک دانستن آنها در تولید و پخش، دخیل دانستن خود در پیام و متن خبر، کسب اطلاعات درباره وضعیت دیگران، احساس تعلق به جمع، تفریح و سرگرمی، هویت یابی و ...نام برد.
انتهای پیام/