شنبه  28  دی  1398
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
دبیر سابق انجمن علمی دانشجویان مهندسی شیلات دانشگاه تربیت مدرس:

فعالیت نخبگان کشوری در اتاق فکر انجمن علمی دانشجویان علوم دریایی/ توسعه استارت‌آپ‌های دانشجویی در اولویت فعالیت‌های انجمن علمی قرار دارد

سه شنبه 24 دی 1398 ساعت 00:01
دبیر سابق انجمن علمی دانشجویان رشته علوم و مهندسی شیلات دانشگاه تربیت مدرس گفت: بیش از 15 دانشجوی نمونه دانشگاهی و نخبگان کشوری در اتاق فکر این انجمن حضور دارند.

تارا زارعی در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشجویی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در خصوص انجمن علمی دانشجویان رشته علوم و مهندسی شیلات دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: انجمن علمی علوم دریایی سال 89 توسط فعالان دانشجویی به‌عنوان اولین انجمن علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس با همکاری تمامی اعضای رشته‌های دانشکده علوم دریایی شامل شیلات در دو گرایش فراوری محصولات شیلاتی و تکثیر و پرورش، زیست دریا و فیزیک دریا تأسیس شد.

وی ادامه داد: این انجمن با بیش از 9 سال فعالیت دانشجویی افتخاراتی نظیر برگزاری کارگاه‌های علمی-آموزشی، مناظرات، نشست‌ها، همایش‌ها، بازدیدها و مشارکت در فعالیت‌های علمی-ترویجی کشوری و بین‌المللی، همکاری علمی با سازمان‌های شیلات استان مازندران، پژوهشگاه رویان، مرکز پاستور، سازمان منطقه آزاد چابهار، آموزش‌وپرورش استان را در کارنامه خود دارد.

دبیر سابق انجمن علمی دانشجویان رشته علوم و مهندسی شیلات دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه ازجمله افتخارات این انجمن، درخشش در انجمن‌های دانشگاه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، عنوان کرد: بیش از 15 دانشجوی نمونه دانشگاهی و نخبگان کشوری در اتاق فکر این انجمن حضور دارند.

وی افزود: پاییز 97 با همت فعالان این انجمن شامل دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و اعضای هیئت‌علمی در راستای چابک‌سازی و استفاده از نهایت پتانسیل رشته‌های دانشکده علوم دریایی این انجمن موفق به تأسیس چهار انجمن علمی تخصصی مجزا شامل علوم و مهندسی شیلات، زیست دریا، فیزیک دریا و بین‌رشته‌ای در دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی شد.

زارعی با تأکید به تغییر رویکرد اجرایی انجمن علمی دانشجویان رشته علوم و مهندسی شیلات دانشگاه تربیت مدرس، گفت: پس از تولد فصل نوین فعالیت‌ها در دانشکده علوم دریایی با توجه به اهداف کلان کشوری، تدوین نقشه راهبردی تحول دانشگاه‌ها و الزام ورود به عصر دانشگاه‌های صنعتی نظیر MIT و هاروارد، همچنین توسعه استارت‌آپ‌های دانشجویی، «کارآفرینی و حمایت از استارت‌آپ‌ها» در اولویت اول انجمن قرار گرفت.

وی در تشریح ایده «بی‌تلاطم در آب با فیش‌‌میش» بیان کرد: در زمستان 97 اتاق فکری انجمن در راستای اهداف کلان دانشگاه مبنی بر استقلال مالی انجمن‌های علمی اقدام به تأسیس پروژه خودکفایی و درآمدزایی کرد. این پروژه با عنوان «بی تلاطم در آب با فیش‌میش» نام‌گذاری شد.

زارعی در خصوص علت نام‌گذاری طرح «بی‌تلاطم در آب با فیش‌میش» تصریح کرد: وجه‌تسمیه با عنوان «بی‌تلاطم در آب...» وجود پشتوانه «علمی» در امور و برنامه‌ریزی‌ها است که منجر به آسایش خاطر و برهم نزدن موازین طبیعت خواهد بود که به‌واسطه این پشتوانه می‌توان از منابع آبی و موجودات زنده این اکوسیستم‌ها برای مباحث تجاری و اقتصادی استفاده کرد.

وی عنوان کرد: همچنین عبارت «فیش‌میش» با الهام گرفتن از نام یکی از خاص‌ترین ماهیان خلیج‌فارس و دریای عمان یعنی میش ماهی و ترکیب آن بالغت fish ابداع‌شده است که تلفظی شبیه به بیان عامیانه «کش مش» دارد که می‌تواند شیرین، ماندگار و خاطره‌انگیز باشد.

دبیر سابق انجمن علمی دانشجویان رشته علوم و مهندسی شیلات دانشگاه تربیت مدرس در معرفی پویش «سرسبزتر با مدرس» گفت: طرح تحول راهبردی این دانشگاه در رابطه یاری‌رسانی اجتماعی قدمی نوین برداشته است. به‌منظور برآوردن اهداف این بسته پویشی تحت عنوان «سرسبزتر با مدرس» در نوزدهم آبان سالروز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه با همکاری اداره آموزش‌وپرورش استان، انجمن علمی علوم و مهندسی شیلات و دانشگاه تربیت مدرس با شعار «هرچه آگاه‌تر باشیم ثروتمندتر خواهیم بود» تأسیس شد.

وی ادامه داد: در مرحله نخست پویش از اساتید، دانشجویان دکتری، آموزش‌وپرورش شهرستان‌های نور و محمودآباد به‌منظور همکاری دعوت به عمل آمد. دانشجویان تارا زارعی، دکتری علوم و مهندسی شیلات، مژده میرکی، مهندسی جنگل‌داری، زهرا درویش‌نیا، دانشجوی دکتری زیست دریا و بیتا روشن‌روان، دانشجوی دکتری مهندسی محیط‌زیست به‌عنوان اولین مدرسان سرسبزتر فعالیت آگاهی‌بخشی خود را در سطح پنج  دبیرستان از دو شهرستان آغاز کردند.

زارعی عنوان کرد: تاکنون این پویش اقدام به عضوگیری از 108 دانش‌آموز به‌منظور آگاهی‌بخشی در زمینه کارآفرینی همسو با حفاظت منابع طبیعی کرده است. هم‌اکنون اتاق فکر این پویش اعلام کرده است این پروژه در مرحله دوم اجراست که از مدارس به‌منظور استفاده از فضای آموزشی دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس دعوت به‌عمل‌آمده تا سطح آگاهی دانش آموزان عضو در پویش سرسبزتر را ارتقا دهند.

وی گفت: هم‌اکنون پویش دانشجویان انجمن‌ها در حال تدوین کتاب شعر کودک با موضوعیت راه‌های حفاظت و معرفی گونه‌های در معرض انقراض است. که اشعار این مجموعه توسط فریبا عبدالرحمانی، دانشجوی ارشد مهندسی محیط‌زیست با گرایش تنوع زیستی دانشگاه تربیت مدرس از اعضای افتخاری انجمن علمی علوم و مهندسی شیلات به تحریر درآمده‌اند.

 انتهای پیام /4084/پ

http://ana.ir/i/465963
انجمن‌های‌ علمی دانشجویی می‌توانند در ارتقای تولید علم پیشرو باشند/ تشریح فعالیت‌های انجمن علمی مکانیک دانشگاه شریف

انجمن‌های‌ علمی دانشجویی می‌توانند در ارتقای تولید علم پیشرو باشند/ تشریح فعالیت‌های انجمن علمی مکانیک دانشگاه شریف

انجمن‌های علمی سکوی پرتابی برای رشد علمی دانشجویان/ ایجاد فرصتی خلاقانه برای نوآوری و تقویت چرخه تولید علم در دانشگاه‌ها

انجمن‌های علمی سکوی پرتابی برای رشد علمی دانشجویان/ ایجاد فرصتی خلاقانه برای نوآوری و تقویت چرخه تولید علم در دانشگاه‌ها

صادقی: متأسفانه نگاه دانشگاه به تولید علم کمی است نه کیفی/ خلیلی: نشریات علمی - پژوهشی در دانشگاه‌ها انبار می‌شوند!

صادقی: متأسفانه نگاه دانشگاه به تولید علم کمی است نه کیفی/ خلیلی: نشریات علمی - پژوهشی در دانشگاه‌ها انبار می‌شوند!

بررسی جايگاه مدیریت فناوری اطلاعات در مديريت بحران

بررسی جايگاه مدیریت فناوری اطلاعات در مديريت بحران

سیاست‌گذاری‌های نامناسب وزارت علوم/ چرا دانشجویان از فعالیت‌های انجمن‌های علمی استقبال نمی‌کنند؟

سیاست‌گذاری‌های نامناسب وزارت علوم/ چرا دانشجویان از فعالیت‌های انجمن‌های علمی استقبال نمی‌کنند؟