تغییر تعرفه بستههای اینترنتی تلفنهمراه غیرقانونی است/ تعرفهها باید به حالت قبل برگردد
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنيان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با وجود اینکه ویروس کرونا همچنان در کشور تعداد زیادی از مردم را درگیر خود میکند و سازمانهای بهداشتی هر روز آمارهای هولناکی را از تعداد مبتلایان و درگذشتگان در اثر کرونا اعلام میکنند، برخی از سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی شرایط لازم برای ارائه خدمات مطلوب و ارزان به مردم را فراهم نمیسازند.
بیشتر بخوانید: افزایش تعرفههای اینترنت با نام مستعار سیاست بازاریابی/ حرکت چراغخاموش اپراتورها برای سود بیشتر
بهتازگی دو اپراتور بزرگ تلفن همراه در ایران تعدادی از بستههای اینترنتی پرمصرف از سوی مردم را حذف و بستههای جدیدی را با قیمت متفاوت به مشترکان معرفی کردهاند. تغییر در قیمت و حجم بستههای اینترنت تلفن همراه در شرایطی که جامعه بیش از هر زمان دیگری به استفاده از اینترنت ارزان برای انجام کارهای روزانه و فعالیتهای آموزشی نیاز دارد، میتواند فشارهای اقتصادی و روانی وارد بر خانوادههای ایرانی را به شدت افزایش دهد؛ لذا انتظار میرود مسئولان با این قبیل اقدامات بهشدت برخورد کرده و از دوچندان شدن مشکلات اقتصادی مردم جلوگیری کنند. در همین رابطه با پیمان قرهداغی، مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کنندگان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مصاحبه کردیم. در ادامه مشروح این گفتگو را مشاهده میکنید:
آنا: اخیراً اپراتورها تغییراتی را در قیمت و حجم ترافیک بستههای اینترنتی خود بیان کردهاند. لطفاً توضیحاتی را در مورد افزایش قیمت بستههای اینترنتی بیان کنید؟
قره داغی: ایرانسل و همراه اول اپراتورهای مسلط بر بازار هستند. به استناد مصوبه 252 سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که در سال 1395 به تصویب رسیده و ابلاغ شده است، این اپراتورها چون سهم بالای بیست و پنج درصد از بازار تلفن همراه در کشور را دارند، اپراتورهای مسلط بر بازار محسوب شده و در نتیجه موظف هستند پیش از ایجاد هرگونه تغییر در خدمات بستههای اینترنتی نوع بسته و محتوای آن را به تأیید رگولاتوری برسانند.
مجدداً در مصوبه 266 کمیسیون سازمان تنظیم مقررات تأکید شده است که اپراتورهای مسلط باید پس از تنظیم تعرفههای جدید برای طرحهای عادی و تشویقی با توجه به حداقل و حداکثر قیمت بستههای اینترنتی تأییدیه لازم را از رگولاتوری دریافت کنند.
ایرانسل و همراه اول ملزم به کسب مجوز برای تغییر تعرفهها هستند
در حقیقت اکنون افزایش تعرفهای در مورد بستههای اینترنت ایرانسل و همراه اول اتفاق نیفتاده است ولی این اپراتورها بدون اطلاع سازمان تنظیم مقررات بستههایی اینترنتی را که بیشتر مورد نیاز و استفاده مشترکان بوده است، حذف کردهاند. تعدادی از بستههای ماهیانه، سه ماهه، شش ماهه و سالیانه حذف شده و بستههای جدیدی با قیمت و حجم ترافیک متفاوت بدون اطلاع سازمان تنظیم مقررات ارائه میگردد. از همین رو باید ارائه خدمات از سوی اپراتورها به حالت سابق برگردد و پیش از کسب مجوز هیچگونه اقدامی از سوی این شرکتها انجام نگیرد. شرکتهای ایرانسل و همراه اول باید از طریق مجاری قانونی برای ایجاد تغییر در تعرفههای بستههای اینترنتی تلفن همراه اقدام کنند.
آنا: لطفاً توضیح بیشتری را در مورد حداکثر و حداقل تعرفههای بستههای اینترنتی بیان کنید؟
قره داغی: سقف و کف تعرفه برای بستههای اینترنتی سیمکارتهای دائمی و اعتباری طبق قانون مشخص شده و اپراتورهای مسلط یعنی اپراتورهایی که سهم بالای 25 درصد از بازار را در اختیار دارند حتی میتوانند کف تعرفه بستههای اینترنت تلفن همراه را پایینتر از حد تعیین شده در نظر بگیرند.
آنا: با توجه به اینکه همچنان کشور در شرایط کرونایی به سر میبرد و مردم شدیداً به استفاده از شبکههای مجازی نیازمند هستند، آیا لزومی داشت که تغییر محتوای خدمات بستههای اینترنتی انجام شود؟
قره داغی: متأسفانه طبق قوانین موجود سقف تعرفه بستههای اینترنت تلفن همراه به 42 هزار تومان نیز میرسد. به همین دلیل رگولاتوری برای اپراتورهای مسلط بر بازار، الزامی را تعیین کرده است که فارغ از سقف تعرفه، هرگونه تغییر در قیمتها را به اطلاع سازمان تنظیم مقررات برسانند و این سازمان نیز از هرگونه تغییر قیمت پیش از بررسی کارشناسانه جلوگیری میکند. یعنی اپراتورها هرگونه تغییر در چارچوب سقف و کف تعرفهها را باید به تأیید رگولاتوری برسانند.
تغییر در تعرفه بستههای اینترنتی غیرقانونی است
اکنون در مورد بستههای اینترنتی که پیش از این از سوی ایرانسل و همراه اول ارائه میشد تغییراتی به وجود آمده است. به عنوان مثال تا دیروز این شرکتها برای سرویسهای مختلف خود 60 بسته اینترنتی را تعریف کرده بودند و امروز 20 عدد از این بستهها حذف شده و مابقی همچنان با همان تعرفه قبلی عرضه میگردد. از نظر رگولاتوری چنین تغییری غیرقانونی است و باید سریعاً مجوزهای لازم دریافت شود. یعنی تعرفهای که از قبل به سازمان تنظیم مقررات اعلام شده است، بدون کسب تأییدیه نباید تغییر کند.
آنا: با توجه به اینکه رگولاتوری سقف تعرفه قابل توجهی برای اپراتورها در نظر گرفته است، آیا این سازمان دست اپراتورها را برای افزایش قیمت باز گذاشته است؟
قره داغی: اپراتورهای مسلط بر بازار یعنی ایرانسل و همراه اول، برای هرگونه تغییر قیمت باید از سازمان تنظیم مقررات مجوز بگیرند. مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی محدوده قانونی برای تغییر قیمت بستههای اینترنتی را تعیین کرده است. سازمان تنظیم مقررات تاکنون درخواستهای اپراتورها برای افزایش تعرفهها را قبول نکرده است.
رگولاتوری کمتر از یک ماه پیش به اپراتورها اعلام کرد که نباید تغییری در تعرفههای بستههای اینترنتی خود ایجاد کنند. سازمان تنظیم مقررات به دنبال آن است که نوع خدمات و کیفیت بستههای اینترنتی تلفن همراه همچنان باید به روال قبلی باقی بماند. سیاست سازمان تنظیم مقررات این است که با هرگونه افزایش قیمت در مورد بستههای اینترنتی مخالفت کند.
اپراتورها خودسرانه تعرفهها را تغییر دادند
مدیران ایرانسل و همراه اول در صورتی که معتقدند هزینههای این اپراتورها افزایش پیدا کرده است، میتوانند از طریق مجاری قانونی اقدام کرده و پیشنهادها و درخواستهای خود را مطرح کنند. یعنی هرگونه افزایش تعرفه باید به صورت قانونی باشد نه اینکه خودسرانه تغییراتی را ایجاد شود. سازمان تنظیم مقررات بررسیهای لازم را انجام داده و به این نتیجه رسیده که تغییرات کنونی بیشتر در مورد حذف بستههای پرمصرف اتفاق افتاده است.
اخطار رگولاتوری به ایرانسل و همراه اول
به عنوان مثال اگر بسته 6 گیگابایت ماهیانه حذف شده است، مشترکان مجبور هستند بستههایی با حجم و مدت زمان اعتبار کمتر را بخرند. طبیعی است که مثلاً اگر مشترکی یک گیگابایت بسته اینترنتی را فرضاً 6 هزار تومان میخرید در شرایط کنونی باید هزینه بیشتری را پرداخت کند. بنابراین رگولاتوری به اپراتورها اخطار داده است که وضعیت بستههای اینترنتی خود را سریعاً به حالت قبلی برگردانند و اگر بستهای حذف شده است، مجدداً به لیست خدمات مورد انتظار مشترکان اضافه شود.
انتهای پیام/4144/پ
انتهای پیام/