رونق اینترنت اشیاء در روزهای کرونایی/ مردم از فناوری استقبال میکنند
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنيان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یکی از وظایف هولناکی که شرکتها در طول همهگیری کروناویروس با آن دست و پنجه نرم میکنند، این است که برای ورشکست نشدن ناچارند دست کم برخی از نیروهای انسانی خود را به کار فرابخوانند و همزمان از آنها در برابر این ویروس محافظت کنند. هرچند بسیاری از شرکتها اجازه دادهاند تا 50 درصد از کارمندانشان از منزل کار کنند، با این حال حتی شرکتهایی مانند گوگل و اپل در بعضی موارد، بهخصوص موارد زیرساختی که لازم است مهندسان سختافزار با یکدیگر همکاری داشته باشند، کارمندان را مجاب میکنند تا برای انجام پروژههای خود در دفتر حضور پیدا کنند.
در واقع، به نظر میرسد اگر بنا به گفته سازمان بهداشت جهانی قرار باشد تا مدتها با ویروس کرونا همراه باشیم، انتظار میرود با این روند، مجتمعهای اداری انواع مختلف اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه را برای ایجاد یک محیط امن برای کارگران فراهم کنند.
در بهترین حالت هم برخی از افراد ممکن است لازم باشد هفتهای یک یا دو بار برای جلسات مشترک در اداره خود حاضر شوند. اینجاست که برخی از شرکتهای فناوری، میتوانند برای کمک به شرکتها در جهت آمادهسازی فضا برای بازگشت کارمندان به محیط کار مفید باشند. برخی از این برنامهها تحت عنوان اینترنت اشیاء تجاری (Commercial IoT) عرضه میشوند.
مفهوم اینترنت اشیاء چند سالی است که بیش از قبل مطرح شده است. تا پیش از شرایط اخیر، محوریت بازار این فناوری، مصارف خانگی بود. همهی شرکتها، بازار مصرف شخصی اینترنت اشیاء را در سطح خود قابل قبول میدانند، اما واقعیت این است که این بازار سالها طول میکشد به سودآوری و رشد کافی برای سرمایهگذاری برسد. این شرکتها در عوض و با شرایط جدید، میتوانند تلاشهای خود را در پیادهسازی اینترنت اشیاء برای مشاغل معطوف کنند.
یکی از اولین شرکتهایی که فکر ترویج اینترنت اشیای تجاری را در برنامههای خود جای داد، شرکت Dell بود. حدوداً دو سال پیش، این شرکت به تحلیلگران صنعت در مورد چگونگی امکان اتصال اینترنت اشیاء هوشمند در بانکها و ساختمانهای تجاری خبر داد. آنها همچنین در موارد پیشنهادی خود روشهای جدیدی را برای تعامل از طریق معاملات غیرحضوری و خدمات سلف سرویس غذایی ارائه کردند.
کروناویروس همه چیز را تغییر میدهد
ایده شرکت Dell که در بهترین حالت، تنها یک ایدهآل برای شرکتهای لوکس به حساب میآمد، اکنون به طور جدی فرصت محک خوردن پیدا کرده است. HP و «لنووو» (Lenovo) نیز فعالیتهای اینترنت اشیاء تجاری مشابهی را دارند. اخیرا، لنووو برنامههای خود را بر رفع نیاز فوری بازگشت کارمندان به ادارات در عصر همهگیری معطوف کرده است.
جان گوردون، رئیس بخش اینترنت اشیاء تجاری لنووو گفته است که آنها در ابتدا صرفاً به دنبال کمک به مشتریان برای ساختن منازل هوشمند و شهر هوشمند و این قبیل مفاهیم بودند. البته این برنامهها هنوز در دستور کار آنها وجود دارد، اما اکنون نیاز فوری برای ارائه محصولات و استراتژیهای مبتنی بر اینترنت اشیاء برای مشاغل و شرکتها ضرورت پیدا کرده است. با توجه به مشکلات و محدودیتهای مختلفی که به خاطر بحران ویروس به وجود آمده است، انتظار میرود اینترنت اشیاء، حضور کارمندان را در دفاتر امنتر کند.
برای دستیابی به این چنین نقطهای، عزم و اراده کافی از سوی مدیران شرکتها نیز لازم است تا از آوردن فناوریهای تعاملی حمایت کنند و سیاستهای تازهای را در حوزه فناوری اطلاعات اتخاذ نمایند.
Lenovo و برنامهای جامع
راهکار لنووو مبتنی بر روشهای نرمافزاری و سختافزاری است. استاندارد آنها این است که کارمندان در فواصل 6 متری از هم قرار گیرند و از فناوریهای مختلف ردیابی تماس استفاده شود تا تعاملات کارمندان قابل بررسی باشد. همچنین در راهکار لنووو بررسی منظم وضعیت سلامت افراد از جهتهای مختلف خصوصاً درجه حرارت بدن گنجانده شده است.
در حالی که اینترنت اشیای تجاری حتی پارسال هم جدی گرفته نمیشد و به عنوان بخش اصلی استراتژی شرکتهای فناوری به شمار نمیرفت، اکنون اهمیت کلیدی پیدا کرده و شرکت لنووو برای تغییر جایگاه اینترنت اشیای تجاری گام اصلی را برداشته است.
این شرکت برای سرعت بخشیدن پیادهسازی طرح خود با برخی از سرویسدهندگان و شرکتهای کوچکتر همکاری میکند تا ابزارهایی را برای مدیریت مواردی مانند ورود بدون تماس، اسکن حرارتی و کمک به مدیریت و پیگیری اینکه کارمندان با یکدیگر تعامل داشتهاند یا خیر، ارائه دهد. تمرکز شرکت بر این است که به عنوان هماهنگکننده عمل کند و توزیع، خدمات و پشتیبانی کلی را ارائه دهد. شرکای منتخب آنها دارای انواع مختلفی از تخصصها هستند که به لنووو امکان پیادهسازی این پروژه را میدهند. طبعاً آنها به دنبال تشکیل یک کنسرسیوم برای یکپارچهسازی برنامهی خود در اقصی نقاط جهان خواهند بود تا کارمندان در سراسر جهان بتوانند با حداقل ریسک به محل کار خود برگردند.
شرکای دیگر چه میکنند
شرکای اولیه برای پشتیبانی از این برنامه تجاری اینترنت اشیاء جدید عبارتند از CXApp، Inpixon، L Squared، Relogix،Openpath وViper Imaging.
برای مثال شرکت «وایپر ایمجینپ» (Viper Imaging) که در این پروژه مشارکت دارد اسکنرهایی حرارتی تولید میکند که تا پیش از این برای بررسی دمای مواد غذایی یا حتی برای نظارت بر شرایط کارخانههای فولاد مورد استفاده قرار میگرفتند. اکنون قرار است اسکنرهای حرارتی آنها برای اندازهگیری دمای بدن افراد بهعنوان بخشی از پروژه اینترنت اشیاء تجاری در شرکتها مورد استفاده قرار بگیرد تا دمای بدن کارمندان به طور دائم رصد شود.
همهگیری اخیر، وضعیت ادارات و شرکتها را میتواند برای مدتی طولانی تغییر دهد. بنابراین ناچاریم با استفاده از این فناوریها و اقدامات خاص برای ایمن نگه داشتن کارگران تکیه کنیم اما حتی اگر بر این ویروس غلبه کنیم نیز از ضرورت ورود فناوری به فضاهای اداری کم نمیشود.
سایر تلاشها
اینترنت اشیاء به جز در مشاغل در زمینههای دیگری نیز به کار میرود. طبیعتا یکی از عناصر اصلی برنامههای ردیابی ویروس، اینترنت اشیاء است که با استفاده از ایجاد شبکهای انتزاعی از تلفنهای همراه این امکان را فراهم کرده است. HealthMap با تهیهی نقشههایی بلادرنگ، ابزاری مفید را برای جلوگیری از شیوع بیماری عرضه کرده است. با استفاده از این نقشهها میتوانید اطلاعاتِ بهروز را در مورد تراکم ویروس در مکان موردنظر خود مشاهده کنید.
با شلوغتر شدن بیمارستانها، امکان نظارت کافی برای ورود و خروج مکرر افراد بیمار وجود ندارد. VivaLNK، یکی از شرکتهایی است که با عرضهی پوشیدنیهای هوشمند تلاش کرده تا کنترل را در این زمینه بالا ببرد و به عنوان مثال پرستاران بتوانند بدون اینکه در کنار بیماران در یک اتاق قرار بگیرند، وضعیت بیمار را بررسی کنند.
از آنجایی که ویروس کرونا با وجود عوارض مختلف، در مجموع یک بیماری تنفسی به حساب میآید و راه اصلی شیوع آن نیز از طریق مجاری تنفسی است بنابراین جلوگیری و فیلتر ذرات مضر این بیماری که ابعادی نانومتری دارند به وسیله فیلترهای معمول مقدور نیست. شرکتها mCloud Technologies با تولید تهویههای هوشمند HVAC و تجهیز آنها به سنسورهای مرتبط میتواند به تنظیم کیفیت هوا کمک کند.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/