دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1394 - 08:30

دوبی با جت‌پک به جنگ آتش می‌رود + تصویر

آتش‌نشانی شهر دوبی در امارات متحده عربی در اقدامی بی‌نظیر، برای مبارزه با آتش در برج‌های این شهر، تعدادی جت‌پک برای آتش‌نشانان خریداری کرد.
کد خبر : 49842

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Wired، دوبی شهری است که تجمل و ولخرجی را در ذهن تداعی می‌کند. شهری که 30 سال قبل بیشتر شبیه یک دهکده مدرن در میان صحرا بود، امروز مملو از برج‌های سوپر لوکس، فروشگاه‌های عظیم و خدمات تفریحی بسیار تجملی است.


این شهر که تجارت غیر نفتی نیز در آن همپای تفریح و توریسم رشد کرده است، میزبان سرمایه‌داران و اهالی تکنولوژی از سراسر دنیاست و برای ارائه خدمات شهری خود نیز روشی مانند زندگی در این شهر انتخاب کرده است. چندی قبل اخبار آتش‌سوزی در چند برج مرتفع این شهر و ناتوانی آتش‌نشانی در ارائه خدمات امداد و نجات مناسب موجب شد که مسئولان امارات به فکر روشی دیگر باشند.


اکنون روش تازه این شهر رونمایی شده که در آن قرار است 20 جت‌پک، آتش‌نشانان و دیگر امدادگران را با سرعت به محل حادثه برسانند. این جت پک‌ها که از سوی سازمان دفاع شهری امارات به شرکت «مارتین ایرکرفت» سفارش داده شده، مجهز به دوربین‌های بررسی حرارت است و می‌تواند امدادگر را تا ارتفاع 3000 پا (1000 متر) بالا ببرد.


جت‌پک‌های سفارشی که موتور سفارشی خاصی نیز دارند با استفاده از دو توربو فن می‌توانند حداکثر تا سرعت 74 کیلومتر در ساعت در جهت افقی حرکت کنند.


سرهنگ دوم علی حسن المطاوی، فرمانده نیروی دفاع شهری امارات، درباره خرید این وسایل عجیب گفت: «ما گاهی برای ارائه خدمات امداد و نجات با وضعیت پیچیده و دشواری روبرو می‌شویم و در شهری که (دوبی) از نظر ارتفاع و عرض به شکل چشمگیری در حال رشد است، جت‌پک‌ها یک وسیله مفید و بسیار لازم هستند».


پرواز با جت‌پک هنوز به‌طور رسمی از سوی نهادهای پرواز معتبر بین‌المللی به عنوان یک روش امن تأیید نشده است اما دولت امارات برای هر یک از این جت‌پک‌ها مبلغ هنگفت 150 هزار دلار پرداخته است.


اگرچه هزینه سه میلیون دلاری برای خرید وسیله‌ای که معلوم نیست برای امدادرسانی مناسب باشد یا خیر، یک پرداخت گران محسوب می‌شود اما در شهری که نیروهای پلیس آن چند دستگاه بوگاتی ویرون یک و نیم میلیون دلاری برای گشت‌زنی در اتوبان‌ها در اختیار دارند، هزینه زیادی نیست.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

برچسب ها: آتشنشانی دوبی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته