دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 تير 1399 - 15:30

ورزش استقامتی باعث تغییرات ژنتیکی می‌شود

بررسی‌های جدید حاکی از آن است که ورزش استقامتی در طولانی مدت بیش از هزار ژن را تغییر می‌دهد.
کد خبر : 497877
ddddddddddddddddddd.PNG

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نیواطلس، بسیاری از مطالعات به بررسی واکنش‌های کوتاه فیزیولوژی به ورزش می‌پردازند. حال دانشمندان در یک مطالعه جدید نحوه تأثیر انجام تمرینات ورزشی، که برای بیش از یک دهه به صورت مداوم انجام شده‌اند، بر فعالیت ژن‌ها در پیشگیری از بیماری‌های متابولیکی را بررسی می‌کنند.


ورزش کردن تأثیرات مثبت بسیاری برای بدن دارد و بر فعالیت ژن‌ها در ماهیچه‌ها اثر می‌گذارد اما تعهد به انجام تمرینات فیزیکی، مانند یک عادت، است که مزایای سلامتی طولانی مدت را برای فرد به ارمغان می‌آورد. گروه تحقیقاتی با تجزیه و تحلیل دقیق تغییرات رونویسی بیان ژن در عضله اسکلتی 18 ورزشکار استقامتی، هفت ورزشکار قدرتی و 15 فرد عادی به این نتایج دست یافتند.


براساس یافته‌های جدید، انجام تمرینات ورزشی استقامتی در طولانی مدت باعث تغییرات قابل‌توجه در بیان بیش از هزار ژن می‌شود. به گفته دانشمندان، تفاوتی ندارد که افراد چه ورزشی استقامتی را انجام می‌دهند، دوچرخه‌سواری، دویدن یا... مهم تداوم در انجام این تمرین فیزیکی در طولانی مدت است.


تغییرات در بیان ژن افرادی که ورزش‌های قدرتی انجام می‌دهند به اندازه افرادی که ورزش استقامتی انجام می‌دهند، نیست. درواقع در ورزشکاران قدرتی تنها نحوه بیان 26 ژن تغییر می‌کند. البته این امر بدین معنا نیست که انجام ورزش‌های قدرتی مزایای کمتری نسبت به ورزش‌های استقامتی در متابولیک بدن دارند.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: متابولیک ورزش
ارسال نظر
هلدینگ شایسته